Piilaakso calling: Teknologiaa ihmiskuntaa varten

30.10.2014
Tekesläiset seuraavat maailman innovaatiokeskittymien kehitystä tarkasti. Yksi Piilaakson nousevista trendeistä on vastuullinen liiketoiminta. Teknologian merkitys uusissa tuotteissa ja yrityksissä on väistämätön, mutta yritysten myyntipuheet ovat muuttuneet. Teknologiaa ei enää myydä Piilaaksossa niinkään itseisarvona, vaan arvojen kautta.

Merkityksellisen liiketoiminnan ja jopa hyväntekeväisyyden painoarvo on ollut järisyttävä viimeaikojen teknologiakonferensseissa ja muissa Piilaakson tapahtumissa. Enää suurimpia taputuksia eivät tunnukaan saavat tuotteet, jotka ovat teknisesti edistyneimpiä, vaan tuotteet, jotka auttavat ihmiskuntaa jotenkin.

Tämän liikehdinnän yhtenä ilmentymänä on Piilaaksossa lokakuun alussa pidetty Techmanity-konferenssi, jonka nimi tulee sanoista "technology" ja "humanity".

Tapahtumassa esiintyi muun muassa muusikko-näyttelijä ja sittemmin sijoittaja, Jared Leto, joka puhui yrittäjyyteen vievästä intohimosta. "Uskon että teknologia ja osa näistä yrityksistä muuttaa maailmaa paremmaksi", Leto selitti. Spotifyhinkin sijoittaneen Leton sydäntä lähimpänä oli ilmeisistä syistä muuttaa musiikkiteollisuuttaan artistiystävällisemmäksi. "En ole levy-yhtiöitä vastaan vaan ahneutta vastaan", hän julisti.

DFJ Venturen perustaja, VC Tim Draper mainitsi uskovansa, että naisyrittäjyydestä on tulossa suuri aalto. Hän kehui naisia innostavina ja tarkkoina yrittäjinä ja nosti huomioksi, että yrittäjänä ei tarvitse huolehtia lasikatosta urallaan ja näin yrittäjyys voisi olla tie tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan.

Konferenssin innokkain puhuja oli 10-vuotias Vivian Harr, joka yhdessä perheensä ja Twitterin Biz Stonen kanssa on perustanut yrityksen nimeltä Make a Stand. Make a Stand lähti liikeelle Vivianin ajatuksesta pelastaa maailman orjuudessa elävät lapset myymällä limonadia, ja on sittemmin kasvanut valtavaksi aloitteeksi mobiilisovelluksineen.

Yksi konferenssin kiteyttävistä kommenteista oli Stonen "markkinoinnin tulevaisuus on filantropiassa". Tällä hän tarkoitti sitä, että yritykset saavat huomattavasti enemmän irti markkinointibudjetistaan laittamalla siitä suurimman osan hyväntekeväisyyteen ja viestimällä loppubudjetilla tästä tehokkaasti. Asiakkaat arvostavat yritystä, jolla on inhimillinen arvomaailma. Lisäksi hän puhui Yhdysvaltain vapaaehtoiskulttuurista: vapaaehtoistyö ei ole enää vain hyväntekeväisyyttä, vaan se on myös verkostoitumista, sillä kaikki tekevät sitä.

Institute for the Futuren Marina Gorbis puolestaan puhui uudesta vuoden 1995 jälkeen syntyneiden millenials-sukupolvesta, joka ei ole yhtä kiinnostunut materiasta kuin aikaisemmat sukupolvet. Mitä tapahtuukaan, jos uusi sukupolvi ei haluakaan hienoa autoa ja taloa, vaan tulevatkin kuluttamaan vähemmän kuin edeltäjänsä?

Techmanityn perustaja Tom Hayes korosti useampaan kertaan, ettei Techmanity ole vain kahden päivän konferenssi, eikä edes vain vuosittainen konferenssi, vaan muutosaalto, aate, sillä teknologia ei ole lähtökohtaisesti aina hyvää, mutta sitä voidaan käyttää hyvään. Hyvä esimerkki tästä oli pari viikkoa myöhemmin pidetty Marc Benioffin Salesforcen massiivinen Dreamforce-konferenssi, jossa kerättiin osallistujien avulla yli miljoona ateriaa vähävaraisille.

Teksti:
Hannamari Lakkala
Tekes Piilaakso

 

Eeva Landowski