Oppimistrendien aallonharjalla jakaminen ja yhteisöllisyys

15.4.2014
Maailman kiinnostavimmat koulutusalan toimijat kokoontuivat Helsinkiin 11.–12.4. Oppi – Helsinki Learning Festival -tapahtumaan. Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelma järjesti osana festivaalia aamiaisseminaarin, jossa käytiin läpi oppimisen trendejä ja tavattiin uusia oppimisratkaisuja luovia innovaattoreita.

Saku Airosmaa ICT-alan tutkimus- ja konsultointiyritys Gartnerista kertoi Tekesin tilaisuudessa oppimisen megatrendien syntyvän juuri kuluttajien käytössä olevan teknologian kautta.

"Nykyaikana ihmiset verkostoituvat, ovat läsnä missä ja milloin vain ja hyödyntävät suurta määrää erilaista dataa. Oppimisen trendeissä tulee näkymään enenevissä määrin juuri tiedon avoimuus ja jakamisen tuomat mahdollisuudet", Airosmaa kertoo.

Gartnerin mukaan oppimisessa tullaan hyödyntämään aiempaa enemmän mobiilipalveluja ja online-kursseja, jotka muovaavat luokkahuoneen rajoja aikaisempaa joustavimmiksi. Kuitenkin luokkiin ja opettamiseen liittyvät muutokset tapahtuvat tällä hetkellä hitaasti, ja hän perään kuuluttaa esimerkkejä ja rohkeita tekoja, jotka näyttävät tietä uusille oppimisratkaisuille.

"Maailmalla käydään väittelyä teknologian hyödyntämisestä osana opetusta. Malesiassa tästä keskustelusta ei ole välitetty. Siellä hankittiin peruskoululaisille 10 miljoonalla eurolla muun muassa Chromebookit. Malesiassa uskotaan teknologian olevan avain onnistumiseen ja me Gartnerilla allekirjoitamme tämän myös", Airosmaa sanoo ja lisää, ettei uuteen teknologiaan panostaminen ole kallista verrattuna sen tuomaan hyötyyn.

"Jos katsotaan mitä vain alaa, on selvää, että kaikkialla on tapahtunut dramaattisia muutoksia. Koulut luovat tässä kohtaa poikkeuksen: oppilaat muuttuvat, mutta luokkahuone on pysynyt vuosien aikana lähes samanlaisena. Tässä olisi muutoksen paikka", hän summaa.

Teknologian tuoma hyöty pitää olla mitattavissa

Teknologia on trendikästä ja mahdollisuuksia luoda erilaisia tekniikkaan perustuvia oppimisratkaisuja on paljon. Millaisia trendejä startup -yrityksen kannattaa Gartnerin mukaan lähteä seuraamaan? Airosmaa kertoo Gartnerin kannustavan yrityksiä keskittymään teknologian lopullisiin vaikutuksiin ja panostamaan ajoitukseen.

"Teknologian tuomaa hyötyä on pystyttävä mittamaan, sillä hyöty korreloi suoraan rahoitukseen. Teidän pitää haistaa todellinen trendi ja olla kiinnostunut ajassa vahvasti kiinni", Airosmaa sanoo. Hän kehottaa yrityksiä muistamaan, että yrityksen strategiassa kannattaa keskittyä bisneksen kansainväliseen potentiaalin.

"Elämme ensimmäistä kertaa aikaa, jossa globaalisti toimivan yrityksen perustaminen ei ole koskaan ollut yhtä helppoa. Kansainvälistä kauppaa käyvät niin satoja tuhansia ihmisiä työllistävät ketjut kuin viiden hengen yritykset."

Suomalaisia oppimisratkaisuja esillä

Aamiaisseminaarissa alan suomalaiset edelläkävijäyritykset esittelivät oppimisratkaisujaan pitchien muodossa. Mukana oli muun muassa tutkimusvetoinen oppimispeliyritys SkillPixels, joka haluaa luoda hauskoja virtuaalikouluja oikeiden koulujen oheen.

"Meillä on ongelmana oppilaiden motivaation puute. Tämän takia lähdimme kehittämään oppimispeliä, jossa lapset opettavat pelihahmoja selviytymään erilaisista matemaattisista tehtävistä. Lapset ovat valmiita tekemään paljon työtä pelihahmonsa eteen – jopa enemmän kuin itsensä. Jotta lapsi voi opettaa hahmoa, on hänen opiskeltava asia ensin", yrityksen perustaja ja päätutkija Harri Ketamo kertoo.

Hauskaa ja rajatonta oppimista esitteli myös Pelillisen Oppimisen Keskus, joka on perustettu osaksi Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitosta. Kasvatustieteen professori Kristiina Kumpulainen kertoo keskuksen kehittävän uutta leikillistä ja pelillisen oppimisen tutkimustietoa.

Kansainvälisten markkinoiden tuulia pitcheihin toi Nedu Group, joka vie suomalaisia koulu- ja päiväkotiratkaisuja Kiinaan.

"Kiina on uudistamassa koulutusrakennettaan vuonna 2020. Uudistamisen tavoitteena on holistinen oppimiskokemus, jonka mallimaa Suomi on. Etsimmekin jatkuvasti yhteistyöyrityksiä, joilla on ratkaisuja muun muassa online-oppimiseen, oppimispeleihin tai valmis järjestelmä tarjottavaksi Kiinan markkinoille", Nedu Groupin Emma Härkönen kertoo pitchissään

"Kauttamme saat mahdollisuuden breikata Kiinan huippumarkkinoille!"

Alkaa näyttää Piilaaksolta

Suomalaisia oppimisalan yrityksiä valmentava Marianne Poulsen kannusti puheenvuorossaan yrityksiä yhteistyöhön. Suomen innovaatioilmastoa hän kuvasi "täydelliseksi myrskyksi", jossa yhteen tempautuvat maailmanluokan pedagogia-osaaminen, design, pohjoismainen elämäntyyli ja start-up-kulttuuri. "Alkaa näyttää Piilaaksolta" Poulsen kommentoi tilaisuuden henkeä.

Oppi – Helsinki Learning Festival

Oppi – Helsinki Learning Festival on kansainvälinen kaksipäiväinen festivaali, joka toi Suomeen 90 maailman johtavaa oppimisen ja koulutuksen asiantuntijaa. Festivaali tarjosi puheenvuoroja, työpajoja, esityksiä ja keskusteluja oppimisalan ajankohtaisista teemoista. Tapahtuman järjestivät yhteistyössä Suomen Lontoon instituutti ja Suklaa. Festivaali pidettiin 11.–12.4.

Teksti: SST Viestintä
Kuvat: Suvi Sundquist ja SST Viestintä

Pia Mörk

 

comments powered by Disqus