Matkalla brändin ytimeen

20.3.2014

”Brändi on pankkitili.  Hyvä nimi, logo, muistettava, toimii markkinoilla: Rapala, Volkswagen, Koskenkorva.”

Näin avasi brändiajattelua Kari Eilola, Bob the Robotista, entisen Bob Helsingin ja Robot Creative Agencyn yhdistymisestä syntynyt mainostoimistosta Wanhan Sataman Oma Yritys 14 –messuilla Yritys-Suomi seminaarissa.

Jolla Oy:n  Juhani Lassila kertoi miten lähdetään nopeasti liikkeelle start-upina. Yritys perustettiin 2011 ja Meegon kehitystyö jatkui Jollassa. Nokialta lähteneitä on 85% henkilöstön 97:stä. Älypuhelin valmistui 6 kuukautta sitten ja 3,5 kuukautta sitten se lanseerattiin Mobile World Congressissa.

”Meistä on kirjoitettu muutamassa kuukaudessa noin 1000 artikkelia. Isot operaattorit haluavat puhelimemme, jotta asiakkaille voisi tarjota jotain uutta ja erilaista”, kertoi Lassila. ”Ilman Tekesiä meitä ei olisi olemassa. Meihin uskottiin oikealla hetkellä.”

Mervi Metsänen-Kalliovaaran mukaan Nomojeans Corporation:lla on ainutlaatuinen konsepti, jossa asiakas voi valita mallin, kankaan, pesutavan ja muut yksityiskohdat itse. ” Nomo lähtee valloittamaan maailmaa yksi markkina kerrallaan eli varovaisesti. Asiakkaistamme jopa 35% on miehiä. Juuri asiakkaanamme oli lontoolais-suomalainen mies, joka matkusti Helsinkiin ja tilasi saman tien useammat farkut.” 

Reinojen ja Ainojen tarinassa on pidetty huolta brändistä ja sen suomalaisuudesta.  Kilpailijat tulevat Aasiasta. ”Ostimme Reino&Aino brändin 200 000 eurolla ja ensimmäinen liike avattiin 2009. Suomalaisuus, ilo, lämpö ja uudistuminen ovat olleet Reinojen ja Ainojen arvot jo 1930-luvulta. Emme kilpaile aasialaisten kanssa, koska tohvelit tehdään Suomessa”, kertoi toimitusjohtaja Arto Huhtinen Reino&Aino Kotikenkä Oy:stä.

Moderaattori Tuomas Enbuske kysyi lopuksi yrittäjiltä, mikä on heidän unelmansa?

Arto Huhtinen: ”Kun voin nukkua yöni levollisesti ja velat on maksettu.”

Kari Eilola: ”Liiketoimintaa asiakkaalle – kaikki keinot ovat sallittuja. Kait me sitten ollaan kapitalismin rattopoikia.”

Mervi Metsänen-Kalliovaara: ”Uniikin konseptin toteuttaminen – ratkaisu universaaliin ongelmaan. Farkkubisneksessä liikkuu isot rahat. Olisi kiva saada siitä oma siivu.”

Lassila: ”Avoimuus. Open source. Open innovation. Yhteistyössä kehittämistä.”

Teksti: Soile Thalén

Kuva: Minna Leppänen

 

comments powered by Disqus