Pelastetaan duunit –ohjelmat jatkuvat

7.2.2014
Duunipaikat ovat nyt vaarassa niin monessa suomalaisessa teollisuusyrityksessä, että jos tilanne ei parane, seuraukset raapaisevat meitä kaikkia.

Tammikuussa alkanut monimediainen Pelastetaan duunit –hanke kuvaa kotimaisten esimerkkiyritysten kautta muutoksia, joita yrityksen toiminnassa vaaditaan, että ne selviytyisivät paremmin. Televisio- ja radio-ohjelmissa pääsevät esiin sekä yritysten johto että henkilöstö ympäri Suomea. Mitä työpaikoilla voidaan tehdä, mikä on yrittäjän vastuulla ja mitä työntekijät voivat tehdä? Maailman tilanne pakottaa muuttumaan. Pelastetaan duunit seuraa yhden teollisuuden alan, teknologiateollisuuden, yritysten taivalta muutoksessa.

Pelastetaan duunit on Yleisradion, suomalaisen teollisuuden ja työntekijöiden yhteishanke. Mukana Ylen lisäksi ovat Teknologiateollisuus ry, Metallityöväen Liitto ry ja Sitra.

Yle Radio Suomessa klo 19:06 – 20:00. Uusinta sunnuntaisin klo 23.

Jo menneet ohjelmat ovat kuultavissa Yle Areenasta netissä.

Pelastetaan duunit osa 5: ICT:sta kilpailukykyä 6.2.2014, TV1

Pelastetaan duunit -sarjassa tutustutaan teknologiateollisuuden yrityksiin, jotka kompuroivat taantuman jaloissa.
Tieto- ja viestintäteknologia eli ICT on nykyään kaikkialla, mutta voidaanko sen avulla tehostaa yrityksen kilpailukykyä? Ja mitä muutoksia sekä edellytyksiä se vaatii työntekijöiltä? Kaikki ei myöskään suju aina suunnitelmien mukaan, vaan matkalla voi tulla yllätyksiä.

Tässä jaksossa pureudutaan informaatioteknologian ja bittien maailmaan. Automaatioyritys Pemamek Loimaalta kertoo kehityksestään robotiikan saralla sekä rohkeasta päätöksestään muuttaa yrityksen suuntaa - juuri ennen lamaa. Suunnittelu- ja konsultointifirma EP-Logistics Helsingistä paljastaa, miten he ovat hyödyntäneet tietoteknologiaa logistiikan saralla, kansainvälisiä projekteja myöten. Ohutlevyvalmistaja Relicomp Suolahdesta puolestaan kuvaa, kuinka tuotannonohjausjärjestelmän kehitys on sujunut taantuman kourassa ja onko yritys saanut siitä lisäpotkua.
Toimittaja Ada Pykäläniemi. Tuotanto Yle Asia.

Pelastetaan duunit osa 6: sukupolvenvaihdos 13.2.2014, TV1

Kuinka sujuu yrityksen omistajan tai sukupolvenvaihdos? Löytyykö helposti jatkaja ja onko automaattisesti perheyrityksessä seuraaja oma tytär tai poika? Mitä pohdiskeluja sukupolven vaihdokseen liittyy mahdollisten seuraajien kanssa?

Pelastetaan duunit –ohjelmassa toimittaja Teija Peltoniemi käy kolmessa yrityksessä, jossa sukupolvenvaihdos on jo tehty tai asia on vireillä.

Joensuulaisessa Rakennustempossa sukupolvenvaihdos tehtiin vajaa 10 vuotta sitten. Toisen perustajan pojasta Timo Päivänurmesta tuli toimitusjohtaja mutta asia ei ollut itsestään selvä. Matkan varrella oli kaksi ulkopuolista toimitusjohtajaa. Työuran alkuaikoina Timo sairastui johtajan pojan tautiin. Ovet kävivät liian pieniksi perheyrityksessä ja piti lähteä ulkopuolelle töihin, muistelee Timo Päivänurmi.

Relicompissa Suolahdessa tehtiin sukupolvenvaihdos pari vuotta sitten. Relicompissa Suolahdessa yritystä jatkaa aviopari Tiina ja Marko Jyllilä. Tiina on perustajan tytär. Miten sukupolvenvaihdos tapahtui? Tiina Jyllilä ei kuitenkaan heti kokenut olevansa vapaa vetämään yritystä. Hän vapautui tästä tunteesta yllättävällä tavalla.

Orimattilassa Ferroplanissa yrityksen jatkajasta on ollut puhetta. Todennäköisesti yrityksen seuraava toimitusjohtaja on perustajan Pentti Patosalmen tytär Minna Patosalmi. Minna on ollut noin 10 vuotta yrityksessä töissä. Pentti Patosalmi sanoo, että syvällisempiä keskusteluja yrittämisestä ja sukupolvenvaihdoksesta voisi olla isän ja tyttären välillä.

Pelastetaan duunit osa 7: potkua markkinointiin 20.2.2014, TV1

Miten insinöörikansan fiksut tuotteet saadaan maailmalle ja kaikki huutavat suomalaisten tuotteiden perään? Onko markkinointi yksi keino teknologiateollisuuden nousuun?
Pitääkö insinöörien väistyä kauppamiesten tilalta?

Suomalaiset osaavat kehittää tuotteita mutta tuppaako markkinointi jäämään? Näin on meinannut käydä siilinjärveläisessä Chasswheelissä. Valtaosa liikevaihdosta on mennyt joustava-alustaisten pyörätuolien tuotekehitykseen ja pieni siivu markkinointiin. Nyt on tarkoitus kääntää panokset toisinpäin. Miten se onnistuu?

Teollisuuden kuljettimia valmistavassa Ferroplanissa on otettu uusia keinoja markkinointiin. Minna Patosalmi kirjoittaa blogia ja hän haluaa tehdä asiat toisin kuin tällä teollisuuden alalla yleensä tehty.

Entä kuinka lämmönsiirron huollossa toimiva pieni TPI Control on kokoaan suurempi ja varteenotettava yritys jättiyritysten joukossa? Auttaako markkinointi ja mikä rooli on viestinnällä asiantuntija-alalla?

Pelastetaan duunit osa 8: apua konsultista 27.2.2014 TV1

Mukana yritykset KM-Valu Ky ja Alufer Oy.

Pelastetaan duunit osa 9: tuotekehityksestä palveluiden kehitykseen 6.3.2014 TV1

Mukana yritykset Amipac Oy, TPI Control ja Piippo Oy.

Menneet ohjelmat jotka siis Yle areenassa.

 

comments powered by Disqus