Lankavalmistaja Novita ja digimaailman haaste: pitkän linjan perheyritys digitalisoi käsityöalaa

12.2.2014
Novita haluaa pitää langat käsissä tulevaisuudessakin internetin ja tietotekniikan muokatessa rajusti toimialaa kuin toimialaa. Tähän saatiin apua Tekesiltä.

Novita on jo 1920-luvulla perustettu perheyritys ja Suomen suurin käsityölankojen valmistaja. Kouvolassa sijaitsevassa kehräämössä valmistuu noin 10 miljoonaa eriväristä lankakerää vuodessa – painossa mitaten noin miljoona kiloa lankaa.

Novita on tunnettu brändi käsityöharrastajien piirissä, ja näitä harrastajia Suomessa riittää. Mutta digitalisaatio vaikuttaa nykyisin kaikkiin toimialoihin, niihinkin, joiden tuotteet ovat kouriintuntuvia eikä niillä ole suoranaisesti mitään tekemistä digitaalisuuden kanssa. Erityisesti verkkokaupan nousu muokkaa monien yritysten toimintaympäristöä.

Novitankin toimialalla ihmiset ostavat yhä enemmän verkosta, ja tähän on reagoitava.

"Verkosta ostaminen on trendi, jota Novita ei tietenkään voi ohittaa. Verkkokauppamme on toiminut jo pitkään palveluaspektilla, mutta halusimme ottaa digitaalisen liiketoiminnan haltuun kokonaisvaltaisemmin", Novitan markkinointi- ja viestintäjohtaja Susanne Ranta-Kiiski sanoo.

Novitan tilanteen tekee kiinnostavaksi se, että sillä on omia myyntikanavia, mutta suurin osa myynnistä menee jälleenmyyjien kautta. Tämä merkitsee sitä, että yritys ei halua kilpailla omien jälleenmyyjiensä kanssa. Parempi idea on tukea asiakkaiden kauppaa ja lisätä lankojen menekkiä yleisesti – siitä hyötyvät kaikki.

Novita aloitti digitaalisen kehityshankkeen yhdessä Tekesin kanssa. Tekes kannustaa tyypillisesti ei-digitaalisella alalla toimivia pieniä ja keskisuuria yrityksiä tekemään digiloikan.

Novita ideoi kansainvälistä neuleyhteisöä, jossa asiasta innostuneet voivat jakaa kokemuksiaan ja keskustella – ja siten epäsuorasti lisätä lankojen menekkiä. Novita tarjoaa alustan, jossa asiakkaat ja käsityöharrastajat voivat tuottaa ja jakaa heitä kiinnostavaa sisältöä, esimerkiksi käsityöideoita ja -vinkkejä.

Samalla automatisoidaan asiakashallinnan ja markkinoinnin prosesseja ja nivotaan koko verkkokauppa – esimerkiksi varastonhallinta, logistiikka ja taloushallinto – yhdeksi kokonaisuudeksi.

"Jälleenmyyjien verkkokauppojen kehitys ja kasvu on tärkeä osa myös Novitan liiketoiminnan kehittämistä", Ranta-Kiiski sanoo.

Digitaalinen toimintaympäristö tasoittaa myös tietä kansainvälistymiselle. Novitan tavoitteena onkin lisätä vientiä mm. Ruotsiin, Englantiin, Baltian maihin ja Venäjälle.

Kysy lisää

Susanne Ranta-Kiiski
Novita
p. 040 502 4204
susanne (at) novita.fi

Lue myös: Rakennuskiinnikkeitä maailmalle – digitekniikka apuun

Suomalaista puuta metropoleihin ja vähän muuallekin – digitaalisuutta unohtamatta

Vallila Interiorin digitalisoituminen ulottuu pintaa syvemmälle

Teksti: Netprofile
Kuva: Novita

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus