Yle: Älyliikenne voi vähentää yksityisautojen määrää

10.4.2014

Yle uutisten haastattelema Sampo Hietanen arvioi, että Helsingissä autojen määrä saattaisi vähetä 90 prosenttia nykyisestä. Hietanen on älykkään liikenteen verkon ITS-Finlandin toiminnanjohtaja.

Kaupungeissa liikkumisen voisi jatkossa hoitaa joukkoliikenteen lisäksi erilaisin yhteiskäyttöautoin ja palvelupaketein. Esimerkiksi Hannoverissa Saksassa kehitetään palvelua, jossa joukkoliikennelipulla saa myös auton tai sähköpyörän vuokrausta.

Syitä älyliikenteen kasvulle ovat esimerkiksi auton omistamisen kalleus, parkkiongelmat, ruuhkat ja ympäristötietoisuus.

Kun älyliikenne yleistyy, henkilöautojen määrä todennäköisesti romahtaa. Esimerkiksi Helsingin liikenne voitaisiin Hietasen mukaan hoitaa nykyisten vajaan 300 000 auton sijaan 30 000 autolla. Autokanta kutistuisi siis kymmenesosaan nykyisestä. Muutos vaatii tosin toteutuakseen myös automaatioautojen käyttöönottoa.

Todellisesta älyliikenteestä voidaan puhua sitten, kun autot ovat niin älykkäitä, että ne ajavat ilman kuljettajaa. Automaatioautot ovatkin lähempänä liukuhihnatuotantoa kuin on arveltu.

– Nyt kilpaillaan siitä, kuka mahdollistaa automaattisen auton ensimmäisenä, koska siinä on niin iso liiketoiminta takana, Hietanen sanoo. Hän ennustaa, että vuonna 2020 Googlen kuvausauton kaltaisia itsekseen kulkevia autoja alkaa tulla autotehtaista ulos.

Tekes tukee älyliikenteen kehittymistä rahoittamalla kehitysalustoja ja kokeiluja. Näillä haetaan yrityksille näyttöjä kansainvälisiä markkinoita ajatellen, edistetään sähköisten palvelumarkkinoiden syntymistä ja selvitetään sähköisten palvelujen vaikutuksia.

Esimerkiksi EVE-ohjelmassa kehitetään älykkäitä sähköautojen latausverkostoja ja joukkoliikenteen kutsujärjestelmiä. INKA-ohjelmassa (Innovatiiviset kaupungit) puolestaan valmistellaan Tampereen vetämänä asemaseudun kokeilualustaa, jossa voidaan demonstroida uusia liikenteen palveluita, esimerkiksi joukkoliikenteen sujuvia matkaketjuja.

Eero Lukin

comments powered by Disqus