Games for Learning: Tekes toi oppimispelien osaajat yhteen

3.4.2014
Kuinka tehdä koulutuksellisia pelejä, jotka todistetusti auttavat oppimaan, ovat hauskoja pelata ja tuottavat tekijöilleen tuloja? Muun muassa näihin kysymyksiin haettiin vastauksia Tekesin Piilaaksossa järjestämässä Games for Learning -tilaisuudessa maaliskuussa.

Piilaaksossa Electronic Arts -pelitalon tiloissa järjestetyssä tapahtumassa lavalle nousivat muun muassa Peter Vesterbacka Roviolta, tutkijat John Murray ja Jarmo Viteli SRI:sta, Harri Ketamo SkillPixelsista sekä Jessica Lindl GlassLabista. Helsingin yliopiston kanssa yhteistyössä järjestettyyn iltapäivään mahtui puheenvuorojen ohella myös paneelikeskustelu, jossa kuultiin niin sijoittajia, opettajia kuin pelien tekijöitäkin.

Elintarvikekaupan jälkeen suurin yksittäiseen kuluttajaan kohdistuva markkina

Tilaisuuden avannut Peter Vesterbacka viesti, että pelillisyys tekee oppimisesta hauskaa. "Miksi suomalaiset pojat osaavat suomalaisia tyttöjä paremmin englantia? Koska he pelaavat pelejä! He oppivat englannin hauskan varjolla."

Learning is Fun -filosofiaa kunnioittaen Rovio on kasvattanut omaa edutech-osaamistaan jo muutamia vuosia. Vaikka keskeisin kohderyhmä on alle kouluikäiset, koululaistenkin tarjonta lisääntyy muun muassa Angry Birds -koulujen myötä, joita toimii jo kahdella mantereella: Aasiassa ja Etelä-Amerikassa.

"Oppimispelimarkkinat ovat potentiaaliltaan elintarvikekaupan jälkeen suurin yksittäinen kuluttajaan kohdistuva markkina. Haluamme tietenkin olla mukana siitä", Vesterbacka kertoi.

Startup-kulttuurin edustajana oppimispelien maailmaa raotti Skillpixelsin perustaja, tohtori Harri Ketamo. Useita alan palkintoja viime vuosina saanut Skillpixels on vielä toistaiseksi matematiikan oppimistyökalu, mutta sen tarkoitus on laajentua lähivuosina kattamaan myös luonnontieteet ja kielten opetuksen.

"Skillpixelsin tavoite on olla virtuaalikoulu. Vahvuutemme ovat tekoälyn hyödyntäminen ja hallinta sekä vahva pedagoginen osaaminen. Edutech-markkinat ovat olleet pitkään lähinnä odotusarvoa, mutta nyt ne näyttäisivät olevan vähitellen avautumassa. Kiinnostus alaa kohtaan kasvaa, mikä näkyy investointeina sekä kasvaneena kiinnostuksena edu tech -startupien rahoitukseen."

Oppimispeli voi olla mikä tahansa ajattelua tukeva peli

Iltapäivän paneelissa käytiin läpi muun muassa kasvun haasteita. Pääomasijoittaja Michael Staton Learn Capitalissa allekirjoitti markkinoiden suuruuden, mutta myönsi, että oppimispelien tasossa olisi yleisesti parannettavaa: "Tehkää parempia pelejä! Se on haaste, ei koululaitos tai hallinto."

Opettajan ääneen paneelikeskusteluun antoi googlelaisten perustaman Alt Schoolin opettaja Emily Dahm. Hän kertoi julkisten koulujen kipuilevan usein määrärahojen puutteessa ja monen opettajan käyttävän opetustilanteissa omia sähköisiä laitteitaan.

Dahm muistutti lisäksi, että hyvä oppimispeli voi olla mikä tahansa ajattelua tukeva peli. " Käytän luokkahuoneessa monenlaisia oppimispelejä, eikä niiden välttämättä tarvitse olla videopelejä tai oppimiseen suunniteltuja pelejä. Kaikki pelit, jotka saavat oppilaan ajattelemaan, ovat arvokkaita."

Ensimmäistä kertaa järjestetty Games for Learning -tilaisuus keräsi paikalle täyden salin, yli viisikymmentä alan ammattilaista. Tapahtuman emäntänä toimi Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelman vetäjä, ohjelmapäällikkö Suvi Sundqvist.

Muistiinpanot Games for Learning -tilaisuudesta piirrettiin kirjoittamisen sijaan.

Lue lisää

Oppimisratkaisut-ohjelman www-sivut

www.instituteofplay.org/work/projects/glasslab/

www.cicero.fi

www.siliconvikings.com/

teksti: Hanna Artman


Eeva Landowski

comments powered by Disqus