Verkkokauppa.com: Kuluttajien ideoilla parempia tuotteita

12.5.2014
Kun asiakaslupaus on todennäköisesti aina halvempi, voisi kuvitella, että yritys ei ensisijaisesti panosta tuotteiden parantamiseen. Verkkokauppa.comissa ajatellaan toisin. Verkkokauppaa ja kivijalkakauppaa tehokkaasti tekevä hybridikauppa laajentaa nyt Fiiliksestä fyrkkaa –ohjelman tuella bisnestään myös tuotteiden valmistamiseen. Eikä millä tahansa tavalla, vaan yhdessä asiakkaidensa kanssa. Verkkokauppa.com kutsuu kuluttajan tuotekehittäjäkseen.

Verkkokauppa.com on tottunut rikkomaan rajoja ja opettamaan kuluttajille uusia toimintatapoja. Nyt se haluaa mullistaa kodinelektroniikan markkinat yhdessä asiakkaidensa kanssa.

Kehitystä ei ole tapahtunut aikoihin

”Kahvinkeitin on ollut ihan samanlainen vuosikymmeniä. Miksei kukaan kyseenalaista sen toiminnallisuutta? Millaiset ominaisuudet edistäisivät sitä, että kahvinkeitin vastaisi entistä paremmin kuluttajien tarpeita?” kysyy Verkkokauppa.comin ostopäällikkö Kaapo Qvick. Verkkokauppa.com haluaa uudistaa markkinoita, joita hallitsevat samat tuotemerkit ja tuotteet. Perinteinen tapa luoda uutta on se, että valmistajat kehittelevät tuotteita visusti piilossa ja uutuudet paljastetaan kuluttajalle vasta siinä vaiheessa, kun ne ovat valmiit.

Nyt tehdään asiat toisin ja asiakkaat vaikuttavat oikeasti siihen, millainen kehitettävästä tuotteesta tulee. Verkkokauppa.com ei lähde tosin innovoimaan ihan uusia tuotteita, vaan se keskittyy tekemään olemassa olevista tuotteista entistä parempia. Tuloksellisin tapa parantaa, on ottaa asiakas mukaan tuotekehitykseen alusta saakka. Käyttökokemus rakentuu silloin oikeista lähtökohdista.

Parempia tuotteita myös paikallisesti

Tähän mennessä Verkkokauppa.com on kehittänyt asiakkaidensa kanssa helppokäyttöisen ja järkihintaisen 3D-tulostimen. Kehitystyössä keskityttiin yksinkertaistamaan ja sujuvoittamaan käyttökokemusta. Uudella ajattelulla hinnaltaan kilpailukykyiseen tuotteeseen on saatu sellaisia ominaisuuksia, joita löytyy pääasiassa hyvin kalliista 3D-tulostimista.

Parannukset voivat myös olla tuotteiden lokalisointia paikallisille markkinoille. Esimerkiksi pohjoinen ilmastomme asettaa omia ehtoja tuotteiden kestävyydelle. Toisaalta myös estetiikan taju on erilainen eri puolilla maailmaa: pohjoismaissa pidetään selkeästä ja yksinkertaisesta muotoilusta. Kehitystyö voi koskea siis myös tuotteen designia. Suurten yritysten ei kannata lokalisoida tuotteita näin pienelle markkinalle, mutta pienenä ja ketteränä yrityksenä Verkkokauppa.com voi tehdä tuotteita räätälöidysti.

Parannukset tehdään asiakkaita varten

Uudenlaisen avauksen myötä Verkkokauppa.com rakentaa itselleen entistä tiiviimpiä ja syvällisempiä asiakassuhteita, koska hekin ovat huomanneet, miten olennainen asiakkaan kokema arvo on heidän bisneksessään. Tuotekehitys yhdessä asiakkaiden kanssa on oiva esimerkki siitä, miten asiakkaita voi sitouttaa yrityksen toimintaan – sitoutuneet asiakkaat ovat yritykselle kullan arvoisia.

”Asiakkaalle arvokasta on se, että voimme tarjota oikeasti parempia tuotteita oikeasti edullisempaan hintaan kuin kilpailijamme”, toteaa Qvick.

Verkkokauppa.comin Fiiliksestä fyrkkaa –projektin tuloksena syntyy testattu ja tutkittu tuotekehityksen toimintamalli, jossa asiakkaat ovat mukana. Toki sujuva kehitystyö vaatii myös asiantuntijoiden osaamista. Yhtenä missiona on kehittää sujuva toimintatapa, jolla eri taustoista tulevat ihmiset tekevät tuloksellista kehitystyötä keskenään. Verkkokauppa.com haluaa mullistaa tuotekehityksen ja elektroniikkatuotteiden käyttökokemuksen – asiakkaille arvokkaalla tavalla.

Lisätietoja: Ostopäällikkö Kaapo Qvick, kaapo.qvick@verkkokauppa.com

Haastattelu: Ellun Kanat

comments powered by Disqus