Teerenpeli: Suomalainen viski maailman boutique-viskien joukkoon

27.1.2014
Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman tukemana viskitislaamo on lähtenyt hakemaan ja kirkastamaan kansainvälisillä markkinoilla arvokasta aineetonta arvoa, joka auttaisi Teerenpeliä valtaamaan viskilleen sopivia markkinoita myös Suomen rajojen ulkopuolelta.

Teerenpelin viskitislaamossa kypsyy potentiaalinen suomalaisen viennin tulevaisuuden tähti. Sinnikäs tuotekehitys on tuottanut loistavan lopputuloksen, sillä Teerenpelin single malt -viskille on onnistuttu luomaan erityinen, omalaatuinen ja tunnistettava makumaailma. Seuraava askel on kasvattaa viskin tuotannon määrää ja tarjoilla pohjoisen nestemäinen kulta maailmalle nautittavaksi.

”Olemme onnistuneet luomaan vankan perustan kasvavalle bisnekselle. Tiedämme, että käsissämme on hyvä tuote,” toteaa Teerenpelin toimitusjohtaja Anssi Pyysing. Juoman valmistaja on onnistunut silloin, kun se on pystynyt luomaan juomalleen sellaisen makumaailman, joka on tunnistettava missä tahansa maailmalla. Teerenpelin viski on saanut tunnustusta maustaan ammattimaisilta kansainvälisiltä ja kotimaisilta viskin maistajilta. Tuote kiehtoo.

Suomalainen viski on erityinen

Hyväkään tuote ei myy itsestään. Se tiedetään myös Teerenpelissä. Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman tukemana viskitislaamo on lähtenyt hakemaan ja kirkastamaan sitä kansainvälisillä markkinoilla arvokasta aineetonta arvoa, joka auttaisi Teerenpeliä valtaamaan viskilleen sopivia markkinoita Suomen rajojen ulkopuolelta. Ohjelmalta saatu tuki on itse asiassa sykäys massiiviseen investointiohjelmaan, joka käsittää paitsi brändinrakennusta myös tuotannon ja ansaintalogiikoiden kehittämistä. Laadun hiominen jatkuu toki koko ajan.

Teerenpeli on nautiskelubisneksessä. Juoman ympärille on myös kiinnittynyt intohimoinen harrastelijoiden joukko, joka esimerkiksi reissaa juoman perässä tai odottaa tietyn valmistuserän kypsymistä kuin kuuta nousevaa. Laadukkaiden boutique-viskien joukkoon pääseminen edellyttää paitsi loistavaa juomaa myös oikeiden henkilöiden miellyttämistä. Maailmalla on iso joukko kokeilunhaluisia erikoisuutta hakevia viskiharrastajia, jotka haluavat maistella uusia makumaailmoja. Tilausta Suomi-viskille siis on.

Ominaista Teerenpelin viskille on mausteinen ja pippurinen maku. Lisäksi laadukkaat raaka-aineet ovat kaiken ytimessä. Monet skottiviskit ovat esimerkiksi profiloituneet raaka-aineena hyödynnettävän veden perusteella, sillä jotkut skottiviskit ovat saaneet nimensä valmistuksessa hyödynnettävän veden lähteenä toimivan puron nimestä. Teerenpelin viskissä maistuvat suomalaisen yöttömän yön ohramallas ja Salpausselän harjun puhdas pohjavesi.
Fiiliksestä fyrkkaa -projektin myötä etsitään lisää näitä suomalaisen viskin erityispiirteitä ja aineettomia lisäarvotekijöitä. Niitä löytyy varmasti.

Viskibisnes on varautumisbisnes

Viskin valmistaminen vaatii kärsivällisyyttä. Varsinainen tislaus vie vain viikon, mutta viskin kypsytys vie aikaa. EU:n lainsäädännön mukaan kolmen vuoden kuluttua viski on valmista myyntiin, mutta laadukkaammat viskit vaativat kypsytysaikaa enemmän. Myynnin kasvattaminen vaatii siis melkoista ennakointia tuotannossa. Projektin puitteissa haetaan vastauksia tähän eli arvioidaan kansainvälisiä markkinoita ja kasvatetaan tislaamon tuotantokapasiteettia tulevia tarpeita vastaavaksi.

Teerenpeli on kehitellyt ihan uudenlaisia ansaintalogiikoita viskin tislauksen ympärille: juomaa ei vain valmisteta, pulloteta ja myydä. Intohimoiset viskinharrastajat haluavat esimerkiksi ostaa itselleen viskitynnyrin ostositoumuksella: Teerenpeli täyttää nimetyn tynnyrin,  kypsyttää viskin varastossaan ja pullottaa viskin suoraan asiakkaalle. Eksklusiivinen palvelu on ainutlaatuista suomalaisessa juomabisneksessä ja tälle on myös kansainvälistä kysyntää. Tulevaisuus näyttää, mitä muuta uutta viskin ympärille voidaan kehitellä.

”Viskin kypsyessä meillä on aikaa tehdä tätä olennaista brändin kehitykseen ja asiakaskokemukseen liittyvää työtä. Varmistamme, että markkinat ovat meille pehmeät ja avoimet, kun salonkikelpoinen viskimme on kypsynyt ja valmis vietäväksi”, maalailee Pyysing.

Lisätietoja

Anssi Pyysing, puh. 0500 830 458, anssi.pyysing (at) teerenpeli.com

Kirjoitus avaa Tekesin asiakasyrityksistä kertovan sarjan Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman sivuilla.


Eero Lukin

comments powered by Disqus