Signmark Productions: Näe mitä kuulet!

14.2.2014
Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmassa Signmark Productions hioo vuorovaikutteista konseptiaan ponnistaakseen kansainvälisille estradeille. Yritys kehittää kumppaneidensa kanssa sellaista uutta teknologiaa, joka tukee monipuolisesti esiintymistilanteita ja niissä syntyvää vuorovaikutusta.

Tiedätkö kuka on Signmark? Hän on uraauurtava kuuro hiphop-artisti, joka paitsi tarjoilee yleisölleen viihdettä, haluaa musiikillaan olevan myös enemmän sanottavaa. Signmark haluaa energisoida ja voimauttaa yleisöään – ja nostaa erityisesti esiin vuorovaikutuksen monet keinot. Musiikkielämys ei ole vain kuuntelemista, vaan paljon laajempi kokemus, joka syntyy paitsi visuaalisuudesta, ennen kaikkea fiiliksestä ja artistin ja yleisön vuorovaikutuksesta.

”Lähtökohtaisesti ratkomme sitä ongelmaa, kuinka tulla ymmärretyksi, kun tiellä on erilaisia esteitä. Ajattelemme näitä esteitä hyvin laveasti, eli ne eivät välttämättä liity pelkkiin aisteihin, vaan voivat syntyä esimerkiksi kulttuurista tai kielestä. Me pyrimme ylittämään nämä esteet ja rakentamaan vuorovaikutusta positiivisen kokemuksen kautta, ihmisiä osallistamalla,” kertoo Signmark Productionsin Anne Klemetti.

Inspiraatiota ja osallistamista

Signmark Productions on toteuttanut ympäri maailmaa useita flash mob -tapahtumia. Ideana on toteuttaa ihmisten kanssa viittomakieliseen hiphopiin perustuva Silent Shout-performanssi, joka toteutetaan omaa kroppaa käyttämällä.

”Olemme saaneet huikeaa palautetta, jossa ihmiset ovat kertoneet performanssin olleen todella erityinen, heidän elämäänsä liikauttava asia. Kun ihmisille tarjotaan yllätyksellinen, matalan kynnyksen tapa osallistua, he riisuutuvat haarniskoista ja huomaavat, että eihän tämä ollutkaan hassumpaa. Haluamme inspiroida ihmisiä ja kannustaa heitä kehittymään eteenpäin”, Klemetti kuvailee.

Jotta tunteita ja oivalluksia herättävän vuorovaikutuksen saa aikaan, Signmark Productions panostaa syvälliseen yleisön ymmärtämiseen. Jo ennen h-hetkeä haetaan aktiivista kosketusta yleisöön, jotta voidaan lisätä omaa ymmärrystä heidän tahtotilastaan. Itse performanssi rakennetaan yhdessä yleisön kanssa, ja usein se taltioidaan, jotta voidaan myös jälkikäteen analysoida, millä asioilla on merkitystä halutun kokemuksen synnyttämisessä.

”Meidän vahvuus on siinä, että olemme koko ajan asiakkaan iholla ja yritämme ymmärtää aina vain syvemmin, miten positiivinen vuorovaikutus syntyy ja millä asioilla on merkitystä”, Klemetti pohtii.

Kohti kansainvälisiä estradeita

Signmark Production on toiminut tähän asti yhden artistin liidaamana, mutta syksyllä 2013 on aloitettu hanke, jossa neljä muuta artistia toteuttavat samaa, monimuotoiseen vuorovaikutukseen perustuvaa konseptia. Team Haloo, jossa ovat Signmarkin ohella Yasmine Yamajako, Chike Ohanwe, RudiRok ja Hende Nieminen, haluaa inspiroida ja voimauttaa erityisesti nuoria.  Tavoitteena on ehkäistä nuorten sivuraiteille joutumista, edistää suvaitsevampaa ilmapiiriä ja jokaisen mahdollisuuksia päästä mukaan porukkaan.

Monimuotoiseen vuorovaikutukseen perustuvaa konseptia on siis lähdetty laajentamaan Suomessa, mutta Signmark Productions uskoo, että sille on myös kansainvälistä kysyntää. Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmassa Signmark Productions paitsi hioo edelleen konseptiaan ponnistaakseen kansainvälisille estradeille, pyrkii samalla kehittämään kumppaneidensa kanssa sellaista uutta teknologiaa, joka tukee monipuolisesti esiintymistilanteita ja niissä syntyvää vuorovaikutusta.

Esimerkiksi sensoriteknologia ja laser-ratkaisut mahdollistavat sen, että artisti voi livetilanteessa spontaanisti saada aikaan jotakin haluamaansa vaikkapa valoilla. Toisaalta teknologiaa hyväksikäyttäen voidaan tuoda lavalle sellaista esitystä rikastavaa materiaalia, vaikkapa animaatiota, joka saa yleisössä aikaan wow-efektin.

Teknologian edellytyksenä on, että se on helposti liikuteltavaa ja myös muiden artistien toteutettavissa. Signmark Productions haluaakin olla se agentti, joka osaa yhdistää erilaiset lavaelämykseen vaikuttavat asiat fiksusti ja kaupallistaa ne sitten myös muiden käytettäväksi.

”Teknologia on kuitenkin vain väline rakentaa fiilistä esiintymistilanteeseen. Loppujen lopuksi kaikki lähtee artistin ja yleisön vuorovaikutuksesta, ja aito sitoutuminen yleisön kanssa on artistin ensisijainen energianlähde”, Klemetti päättää.

comments powered by Disqus