Pelisilmää, sävelkorvaa – tarinoita suomalaisesta peli- ja musiikkiviennistä

6.10.2014

Pelisilmää, sävelkorvaa – tarinoita suomalaisesta peli- ja musiikkiviennistä on ensimmäinen kirja, jossa suomalaista peli- ja musiikkibisnestä tarkastellaan yksien kansien välissä ja jonka tavoitteena on nostaa esiin näiden kasvualojen mahdollisuuksia ja synergiaa. Myös musiikkibisnes nähdään kirjassa kasvavana toimialana. Teoksen perustana on Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Tekes-rahoitteinen FLUID-tutkimusprojekti .

Suomalaisilla on maailmalla hyvä maine. Kansainvälisessä mediassa Suomea esitellään teknologiaosaamisen ja startup-yrittäjyyden mekkana. Paitsi kysymykseen, miksi suomalaisuus on maailmalla myyvä brändi, Pelisilmää, sävelkorvaa antaa vastauksen myös seuraaviin:

  • Miksi pelialan yritysten kannattaa juuri nyt kokeilla siipiään Japanissa?
  • Millaisia uusia palveluita voi syntyä musiikkiteollisuuden ja -teknologian murroksessa?
  • Miksi on tärkeämpää löytää hyviä ihmisiä kuin hyviä ideoita?
  • Miten suomalaiset peliyrittäjät kehittävät liiketoimintaansa?
  • Mitkä kolme myyttiä edelleen hidastavat digitaalisten musiikkipalveluiden kehitystä?
  • Miksi Piilaakson hengessä toimiminen on keskeistä?
  • Miten Team Finland toimii viennin ruohonjuuritasolla: Miten pieni suomalainen pelifirma Uplause onnistui avaamaan ovet NHL:ään? Miten heimomarkkinointi auttoi metalliyhtye Mokomaa Japanissa? Miten luodaan menestystarina Los Angelesissa Iron Sky n ja Duudsonien tapaan?

Mitä annettavaa peli- ja musiikkilalla on liike-elämälle?

Kirjan perimmäinen tarkoitus on herättää keskustelua ja ideoita siitä, miten peli- ja musiikkialojen menestysten taustalla olevat opit saadaan leviämään suomalaiseen liike-elämään laajemmin. Yksi kirjan kirjoittajista, Jani Niipola, toteaa: ”Suomessa luodaan nyt maailman mittakaavassakin vaikuttavia menestystarinoita. Kysehän ei ole ’vain peleistä’. Kyse on siitä, miten digitaalisessa maailmassa luodaan todellisia elämyksiä ja merkityksiä, rakennetaan brändiä. Ja erityisesti siitä, että nerokas markkinointi vaikuttaa ratkaisevasti tuotteen myyntiin. Jos Rovion markkinointia tutkitaan Coca-Colan päämajassa Atlantassa, espoolaisfirmalla on varmasti opetettavaa myös suomalaisille yrityksille.”

Lisätietoja kirjasta

Eero Lukin
comments powered by Disqus