Jyväskylän yliopistossa käynnistyy kolme digitaalisen markkinoinnin tutkimushanketta

2.12.2014

Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa käynnistyy kolme isoa Tekes-rahoitteista tutkimushanketta vuoden 2015 alusta. Hankkeissa tutkitaan digitaalisen liiketoiminnan haasteita muun muassa vähittäiskaupan, verkko-ostamisen ja verkkoasioinnin näkökulmista.

Hankkeiden yhteenlaskettu budjetti on noin kolme miljoonaa, josta kauppakorkeakoulun osuus on noin 700.000 euroa. Tutkimuksen toteuttavat markkinoinnin oppiaineeseen kuuluvat digitaalisen markkinoinnin ja kuluttajakäyttäytymisen tutkimusryhmät.

Kauppakorkeakoululle budjetiltaan suurin hanke näistä on Digitaalinen asiakaskokemus (DIGA), jossa tutkitaan asiakaskokemuksen muodostumista ja kehittämistä verkkoympäristössä. Projekti toteutetaan yhteistyössä Jyväskylän yliopiston aivotutkimuskeskuksen ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun kanssa. Rahoittajina siihen osallistuvat Tekesin lisäksi Jyväskylästä Energiakolmio, Finnchat, Inwido, Jyväskylän Energia, Keski-Suomen Kauppakamari, Keskisuomalainen, Mediataivas, Trimedia sekä Valtra ja Helsingistä McCann Worldgroup sekä TeliaSonera.

– Hanke on monessa mielessä ainutlaatuinen ja haastava, koska olemme saaneet rahoittajiksi monia keskisuomalaisia merkittäviä organisaatioita ja aloitamme projektissa myös tutkimusyhteistyön aivotutkimuskeskuksen kanssa, tutkimushankkeen johtaja, professori Heikki Karjaluoto Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta toteaa.

– Kyseinen yhteistyö mahdollistaa uudenlaisten aivotutkimuksen käyttämien menetelmien integroimisen digitaalisen markkinoinnin tutkimukseen ja vahvistaa kauppakorkeakoulun tutkimusryhmän asemaa Suomen johtavana digitaalisen markkinoinnin yksikkönä, hän jatkaa.

Oulun yliopiston koordinoimassa projektissa tutkitaan digitaalisen arvonluonnin logiikkaa uudenlaisen palveluliiketoiminnan kehittämisessä. Tämä ReDO-hanke tarkastelee muun muassa ylikanavaisuutta, asiakastiedon tehokkaampaa hyödyntämistä ja digitaalisia liiketoimintamalleja. Hanketta rahoittavat Tekesin lisäksi Enfo, HUS, Helsinki Capital Partners, OP ja Tieto.

Kolmannessa, Aalto-yliopiston koordinoimassa FiDiPro-hankkeessa tutkitaan vähittäiskaupan digitalisoitumista kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Hanketta rahoittavat Tekesin lisäksi Citycon, Solita, SOK ja Tieto.

Hankkeissa tehdään monipuolista yhteistyötä useiden kotimaisten ja ulkomaisten yliopistojen kanssa.

Lisätietoja:

Professori Heikki Karjaluoto, puh. 044 536 1637, email. heikki.karjaluoto@jyu.fi

Lähde: Jyväskylän yliopiston tiedote

Eero Lukin
comments powered by Disqus