Innojok: Yhdellä brändillä kansainväliseen lentoon

19.2.2014
Design-valaisinten puolella kenttä on varsin kilpailtu kansainvälisillä markkinoilla. Fiiliksestä fyrkkaa -projektissa alettiin tutkia sitä, missä Innojokilla on suurin potentiaali nopeaan kansainvälistymiseen.

Innojok on tehnyt viime aikoina paljon valintoja. Se on muun muassa päättänyt keskittää kaikki tuotteensa yhden brändin alle, joka on Innolux. Tämän brändin alle on muodostettu kolme eri tuoteryhmää: design-malliston valaisimet kotiin, bright-malliston kirkasvalovalaisimet ja pro-malliston valaisimet ammattilaisten käyttöön. Miksi 20 vuotta toiminut yritys yhdistää ja uudistaa brändinsä?

”Koska 20-vuotisella taipaleellamme olemme eräänlaisessa tienristeyksessä, jossa meidän pitää valita tyydymmekö nykyisen kokoiseen toimintaan vai haemmeko kasvua. Valitsimme tietysti kasvun polun ja se tarkoittaa sitä, että tähtäämme maailmalle. Suomen rajat tulevat vastaan”, kertoo toimitusjohtaja Jukka Jokiniemi.

Innojokilla ymmärrettiin bränditutkimuksen myötä, että heidän valaisimensa ja suunnittelijansa tunnetaan kyllä.  Yrityksen brändi puolestaan on jäänyt taustalle, eikä se ole vielä tunnettu valaisintalo, vaikka voisi olla.

Maailmalla Suomessa tunnetut suunnittelijat kuten Eero Aarnio ja Yki Nummi ovat kuitenkin vielä kovin tuntemattomia designereita, joten heidän suunnittelemillaan valaisimilla ei ole samanlaista mainetta kuin täällä Suomessa. Valaisinten tunnettuus ja haluttavuus pitää rakentaa maailmalla muiden asioiden ympärille. Muun muassa näihin haasteisiin Innojok hakee ratkaisua Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman tuella. Tuloksia on jo syntynyt, kuten uusi yhtenäinen brändi, jota nyt sovelletaan myös asiakaskokemuksen parantamiseen.

Loistavan valon elämykset

Valaisimet ovat Innojokin bisneksen ytimessä. Pitkän tuotekehitystyön myötä valaisinten valon laatu on niin hyvä, että ostaja hämmästyy. Innolux-valaisin valaisee, ei ikinä häikäise. Omaperäinen design tukee loistavasti hämmästymisen kokemusta. Designiin ihastutaan, hämmästyttävään valon laatuun sitoudutaan. Tästä muodostuu asiakkaalle ainutlaatuinen elämys, joka on todellisuudessa sitä, mitä lupaa.

Asiakaskokemuksen tuottamisessa suurta roolia näyttelevät jälleenmyyjät ja heidän työntekijänsä. Brändiuudistuksen myötä myös heidän kouluttamiseen ja sitouttamiseen tullaan satsaamaan entistä enemmän. ”Valaisintemme myyjien kouluttaminen on äärimmäisen tärkeää. Lisäksi panostamme pakkauksiin ja esillepanoon. Asiakkaan kokemus on kokonaisvaltainen ja pienistä palasista muodostuu eheä kokonaisuus”, Jokiniemi jatkaa.

Ostopäätökset tehdään nykyään yhä enemmän muualla kuin kaupassa, joten Innojokin on kehitettävä työkaluja myös verkossa tapahtuvan myynnin tueksi. Suunnitelmissa ei ole omaa verkkokauppaa, mutta jälleenmyyjiä pitää pystyä tukemaan sähköisessä myynnissä. Asiakaskokemus on sähköisissä kanavissa ihan yhtä tärkeä kuin fyysisissä kohtaamisissa.

Rohkea tekee valintoja

Design-valaisinten puolella kenttä on varsin kilpailtu kansainvälisillä markkinoilla. Fiiliksestä fyrkkaa -projektin puitteissa alettiin pilkkoa sitä, missä Innojokilla on suurin potentiaali nopeaan kansainvälistymiseen. Kaikkea kun ei voi tehdä samaan aikaan. Siihen resurssit eivät yksinkertaisesti riitä. Kun halutaan tuottaa loistava ja unohtumaton asiakaskokemus, on uskallettava tehdä valintoja.

Innojok valitsi kirkasvalovalaisimet, joissa se on jo perinteisesti vahva toimija. ”Päätimme tehdä rohkean rajauksen, että satsaamme niiden vientiin ja pilotoimme sen kunnon resursseilla. Jo tämä syksy on osoittanut, että valinnat kannattivat. Täsmällisen ja harkitun toiminnan ansiosta kirkasvalovalaisimien myynti on kasvanut 40%. Sama tulos ei olisi syntynyt, jos olisimme yrittäneet vähän kaikkea”, Jokiniemi toteaa ja kannustaa rohkeisiin valintoihin.

Lisätietoja

Jukka Jokiniemi
puh. 0400 544 822
jukka.jokiniemi (at) innojok.fi

Teksti: Ellun Kanat

Eero Lukin

comments powered by Disqus