Ilman käyttäjäymmärrystä on mahdoton menestyä

2.12.2014

Teknologisella ylivoimaisuudella menestyneet yritykset voivat kehittyä käyttökokemuksen asiantuntijoiksi, kun ne omaksuvat asiakaslähtöisen ajattelutavan toiminnassaan. Positiivisen käyttäjäkokemuksen tarjoaminen on noussut brändin keskiöön esimerkiksi Konecranesilla ja Roclalla, joiden näkemyksiä käyttäjäkokemuksesta, UX:sta, kuultiin Fiiliksestä fyrkkaa-ohjelman ja Fimeccin UXUS-ohjelman yhteisseminaarissa.

- Käyttäjäkokemukseen kannattaa panostaa myös yritysten välisessä liiketoiminnassa. Hyvään kokemukseen satsaamisesta on tullut välttämättömyys yritysten menestymisen kannalta, totesi Konecranesin Johannes Tarkiainen.

Konecranes on yksi Fimeccin UXUS-tutkimusohjelmassa mukana olevista yrityksistä. Ohjelman tavoitteena on lisätä metalli- ja konepajateollisuuden kilpailukykyä panostamalla käyttäjäkokemukseen. Ohjelma on haastanut yrityksiä isosti miettimään tuotekehitystä ja liiketoimintaa ihmisen näkökulmasta. Kun UXUS käynnistyi, puhuttiin pääasiassa toiminnallisuudesta ja käytettävyydestä. Nyt yritykset puhuvat jo kokemuksellisuudesta ja jopa tunteiden merkityksestä.

Konecranesille UX eli käyttäjäkokemus tarkoittaa Tarkiaisen mukaan yhtäältä asiakaslähtöistä ajattelutapaa, joka läpäisee koko organisaation. Toisaalta se tarkoittaa nosturin erinomaista käyttökokemusta, jossa kokemuslähtöisellä designilla on keskeinen rooli.

Hyvä fiilis tuo tehokkuutta

- Tunteella on merkitystä myös trukkibisneksessä, vahvisti Roclan Kero Uusitalo omassa puheenvuorossaan.

Uusitalon mukaan käyttäjäkokemus on noussut Roclan tuotekehityksen ytimeen UXUS-ohjelman aikana. Tuotekehitystä ei tehdä neljän seinän sisällä vaan kentällä, jollekin – siis käyttäjälle. Ja vaikka puhutaan tunteista, takana ovat bisneksen ”kovat” arvot. Hyvä ajamisen fiilis tuo tehokkuutta työn tekemiseen. Käyttökokemuksen kehittäminen auttaa myös esimerkiksi markkinoinnin uudelleenajattelussa.

- Kun käyttökokemus on erinomainen, voi markkinoinnissakin ottaa rennommin ja jopa hymyillä, Uusitalo sanoi.

Kokonaistunnelma ratkaisee, ei pelkkä käytettävyys

Tilaisuudessa nähtiin myös UXUS-ohjelman tuore videoklippi, jossa Koneen Anne Stenros kertoo Koneen kehityksestä käyttäjäkeskeiseksi yhtiöksi viimeisen kymmenen vuoden aikana. Kone on jo kymmenen vuotta kehittänyt määrätietoisesti asiakaslähtöistä ja loppukäyttäjäkeskeistä toimintatapaa.

- Uskon, että tulevaisuuden voittajat löytyvät niistä, jotka pystyvät tuomaan ihmiseltä ihmiselle-lähestymistavan teknologian ytimeen. Strategisessa käyttäjäkokemuksessa on kyse siitä, että ihminen asetetaan keskiöön. Ollaan tuntemassa ihmisen kanssa, ei ainoastaan kuunnella ihmistä tai kysytä, mitä joku haluaisi tai tarvitsisi, sanoo Stenros.

Aiemmat videoklipit UXUS-ohjelman tuloksista voi katsoa täältä. UXUS-ohjelmassa on julkaistu myös kaksi käsikirjaa käyttökokemuksen hyödyntämisestä yrityksissä. Ne ovat ladattavissa ohjelman sivuilta.

Lisätietoja Fimeccin UXUS-ohjelman tuloksista saa ohjelmapäällikkö Maaria Nuutiselta, maaria.nuutinen(at)vtt.fi.

Myös Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa-ohjelma haastaa perinteisiä teollisuusyrityksiä uudistumaan käyttökokemuksen ja muotoilun menetelmien avulla. Tekes voi olla jakamassa riskiä yritysten kehityshankkeissa, joissa kilpailuetua haetaan esimerkiksi kokemuksellisuudesta.

Minna Suutari

28.11. Minna Suutarin avausesitys 
Työpajan intro 
Konecranes / Johannes Tarkiaisen esitys 

www.tekes.fi/fiilis 
www.fimecc.com
  
http://uxus.fimecc.com

UX – Why? What? –käsikirja: http://issuu.com/vttfinland/docs/ux_booklet_1_english?e=5313536/10317173

UX- How? –käsikirja: http://issuu.com/vttfinland/docs/ux_booklet_english?e=5313536/10315158

Eero Lukin
comments powered by Disqus