Altonova: Virtuaalipeli antaa eväät luovaan ongelmanratkaisuun

7.3.2014
Meille kaikille tulee työelämässä vastaan hankalia pähkinöitä purtavaksi. Välillä tuntuu, että ratkaisu on kiven alla ja ajattelu vain junnaa paikoillaan. Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma on rahoittanut Altonova Oy:n AltoGamen kehittämistä. Sen avulla tiimin hiljaisetkin saadaan mukaan ideointiin.

Miltä kuulostaisi, jos työelämän hankalat pähkinät pureksittaisiin yhdessä tiimin kanssa virtuaalipeliä pelaamalla? Voisiko pelaaminen, johon yhdistetään taidelähtöisiä menetelmiä, auttaa meitä kohti uusia oivalluksia? Virtuaalisen Lateral Gallery -valmennuspelin kehittänyt AltoGame uskoo – ja on näyttänyt lukuisissa tapauksissa myös toteen – että pelaaminen voi tuottaa ratkaisun hyvinkin vaativiin kysymyksiin.

Roolien riisuminen vapauttaa ajattelua

Miten Lateral Gallery sitten käytännössä toimii? Ajatellaanpa ongelmaa, jonka ratkaisemiseksi yleensä pidämme palaverin. Tapaamisessa pohdimme ratkaisua niissä rooleissa, jotka meillä organisaatiossamme on. Johtajilta odotetaan tietynlaista osallistumista, alaisilta jotain muuta. Usein on niitä, joka ovat paljon äänessä, toiset taas tyytyvät olemaan hiljaa. Jos hyvin käy, ratkaisu löytyy. Jos huonommin, samaa ongelmaa kokoonnutaan ratkomaan vielä uudelleen.

AltoGame haastaa ihmiset lähestymään ongelmaa aivan toisin. Palaverin sijaan asiaa lähdetään ratkaisemaan virtuaalipelillä. Siirrytään maailmaan, jossa kaikki hierarkia riisutaan ja vapaudutaan perinteisestä yhdellä raiteella kulkevasta loogis-analyyttisestä ajattelusta. Jokainen pelaaja toimii anonyyminä, jolloin kenenkään asemalla, iällä, sukupuolella tai etnisellä taustalla ei ole mitään merkitystä. Pelissä jokainen saa avatar-hahmon, joka siirtää henkilön normaaliminän hetkeksi hyllylle.

”Kun siirrytään virtuaalimaailmaan, ollaan aivan erilaisessa tilassa kuin yleensä. Se jo itsessään luo aivan uudenlaisen fiiliksen, jossa jokaisen on helppo heittäytyä. Täysin hierarkiaton peli vapauttaa omasta roolista ja mahdollistaa aivan erilaisen keskustelun, jossa kukaan ei pääse dominoimaan ja myös hiljaiset innostuvat kertomaan omaa näkemystään uudella tavalla”, Eija Mäkirintala kuvailee.

”Lateral Gallery ei ole siis vain verkkoon siirretty reaalimaailman tilanne, vaan siinä hyödynnetään sellaisia virtuaalimaailman luomia mahdollisuuksia, joita on face-to-face paljon vaikeampi toteuttaa”, Mäkirintala jatkaa.

Taidelähtöiset menetelmät antavat oivalluksia

Peli alkaa sillä, että lähdetään yhdessä etsimään oikeaa kysymystä – siis luodaan yhteinen näkemys siitä, mihin oikeastaan halutaan löytää vastauksia. Kun kysymys on päätetty, lähdetään varsinaiseen peliin, jossa stimuloidaan ajattelua taiteen avulla.

Peli etenee taideteokselta toiselle, ja pelaajille tulee erilaisia tehtäviä, jotka innostavat luovaan ajatteluun. Tehtävät pohjautuvat muusikoille kehitettyyn huippusuoritusta ja hyvinvointia edistävään valmennusosaamiseen. Avainajatus on, että ihmiset itse luovat oikeat vastaukset ja yhteisen tarinan – peli vain antaa heille siihen oikeanlaiset impulssit.

Pelin rakenteisiin on upotettu myös improvisaatioteatterin vuorovaikutusperiaatteita, jolloin jokainen lähtee yhdessä rakentamaan toisten ideoita eteenpäin. Kun toimitaan anonyymisti, et koskaan tiedä, keneltä idea tulee – ja innostut kehittämään sitä yhdessä eteenpäin.

Nopeita ratkaisuja – pitkäkestoista oppia

AltoGamen ajatus on, että Lateral Galleryn avulla voi ratkaista minkä tahansa ongelman, millä tahansa toimialalla. Esimerkiksi eräs terveydenhuollon ohjelmistoja suunnitteleva yritys pähkäili, miten asiakkaat saadaan näkemään palvelun arvo ja maksamaan siitä. He onnistuivat keksimään 45 minuuttia kestäneen pelin aikana enemmän uusia ratkaisuja kuin edellisen vuoden aikana yhteensä. Eräs globaali suuri firma puolestaan luopui perinteisistä työtyytyväisyyskyselyistä ja alkoi niiden sijaan pelata henkilöstön kanssa Lateral Gallerya. Näin saatiin paljon enemmän tietoa ja kehitysideoita kuin kyselyillä oli ennen saatu aikaan – ja ennen kaikkea koko henkilöstö sitoutui rakentamaan yhteistä, entistäkin parempaa työpaikkaa uudella innolla.

Paitsi nopeita, luovia ratkaisuja, pelillä on myös pitkäkestoisempia vaikutuksia. Kun sitä pelaa useamman kerran, ihmiset omaksuvat uusia ajattelutapoja ja käytänteitä, jotka pikkuhiljaa siirtyvät myös oikeaan elämään.

Jatkossa AltoGame tarjoaa ihmisille myös toisen pelin, jonka avulla voi oppia ja harjoitella tärkeitä taitoja. Alkuvuodesta 2014 AltoGame nimittäin julkaisee toisen valmennuspelinsä, Agile Avenuen, joka soveltuu tulevaisuuden työelämän ketterien toimintamallien kehittämiseen ja harjoitteluun.

”Meidän tavoitteena on tehdä oppimisesta hauskaa ja jännää – ja opettaa ihmisille sellaisia taitoja, joilla pärjää tulevaisuuden työelämässä,” Mäkirintala kiteyttää.

comments powered by Disqus