Rosvallin matkassa: Pikaladattavan Mitsubishi Outlander Plug In -mallin tutustumisajo, Helsingistä Norjan Jäämerelle joulukuussa

18.2.2014

Yleisesti sähköautojen heikkoihin ominaisuuksiin oletettavaa talvitoimivuutta testattiin aidoissa olosuhteissa, pakkasta matkalla olikin max -28 C ja lunta vajaa metri.

Vuoden 2013 lopussa myyntiin tullut Outlander Plug In on "verkkoladattava hybridi", eli autossa ovat ladattavat ajoakut ja apuna myös polttomoottori. Akkuja voidaan ladata 240 V (10 A) kotipistorasiasta, tai kaupungilla olevista 16 A Mennekes -pistorasian omaavista lataustolpista (näihin molempiin pitää olla oma latausjohto mukana), sekä myös ChaDeMo pikalatausasemilla (niissä on latausjohto itsessään). Ladattavalla hybridillä akkujen virran loputtua, matkaa voidaan katkeamatta jatkaa nestepolttoaineella (bensiini tai diesel, riippuen automerkistä).

Mitään sähköautoa ei vielä ole tehty yhtä soittoa ajettavalle Lapinmatkalle, joten matkaan voi valita, joko kertalatauksella max 150 km ajettavan täyssähköauton (esim. Nissan Leafin), joka pakosti vaatii verkkosähkölataukset aika usein matkan varrella, tai tällaisen Outlander Plug In -tyyppisen ladattavan hybridin, jolloin nestepolttoaineella voidaan katkeamatta jatkaa matkaa.

Helsingistä lähdettäessä täydellä akulla kohti pohjoista tällä hetkellä ensimmäinen pikalaturi on Hyvinkään ABC:llä ja seuraava Lahden Kivimaan ABC:llä, joten melkein verkkosähköllä pääsi jo Heinolan yläpuolelle. Lappiin suuntautuvalla automatkalla kannattaa yleensäkin yöpyä kerran keskisen Suomen kohdalla, eli tällä kertaa Jyväskylän yläpuolella hotelli Peurungassa. Hotellin pihalla oli vanhanmallisia sähkötolppia parkkipaikalla, josta sai koko aika virtaa, joten akku oli mukavasti aamulla täynnä hitaallakin latauksella.

Lumisella kantatiellä n. 80 km/h vauhdilla täysi akku riitti n. 40 km  ajoon, ja hitaammassa taajama-ajossa pääsee lähemmäs 50 km ulkolämpötilan vaikutusta ajomatkaan ei vielä osaa tarkemmin sanoa ennen kevään lämpimiä päiviä. Akut ovat auton alarungossa, joten ne saavat pakkasellakin matkustamotilojen lämpöä, akuissa on silti kehittynyt lämmönhallintajärjestelmä.

Lähdettäessä kylmänä Outlanderin polttomoottori menee hetkeksi käyntiin, vaikka akut olisivat täynnä. Auton hallintajärjestelmä optimoi kokonaisenergian käyttöä, ja käyttää polttomoottoria tarvittaessa kylmällä ilmalla, koska polttomoottorista joka tapauksessa tulee lämpöä, joka kannattaa käyttää matkustamotilojen lämmitykseen, Outlanderin sisätilat ovat suurehkot. Akkujen sähköenergia kannattaa käyttää vain ajamiseen, koska sähkömoottorin hyötysuhde on hyvä liike-energian tuottamiseen.

Lapissa lähes 30 asteen pakkasessa akkua järjestelmä ei kuitenkaan käytä ollenkaan, koska akun rakenne voisi vahingoittua. Tässä on tullut jo muutamia ladattavan hybridin etuja, verrattuna täyssähköautoon. Ylipäänsä ladattavalla hybridillä on sen verran etuja, että Suomen oloissa ei yleiskäyttöön täyssähköautoa juuri kannattaisi ottaakaan, varsinkin jos pian markkinoille tulee kohtuhintaisempia ladattavia hybridejä, silti ladattavalla hybridilläkin voidaan ajaa taajamaoloissa keskimäärin 90 % verkkosähköllä.

Kempeleellä ei pysähdytty hidaslaturille aikataulujen vuoksi. Oulun Prisma -keskuksen pihalle on avattu pikalaturi, ja kauppakeskuksen kaupoissa tms. asioidessa 15 min ajan, akku latautui melkein täyteen. Pikalaturi ei lataa akkua ihan täyteen akun suojelemiseksi. Oulun keskustassa käydessä Stockmannin 3 latauspaikkaa olivat miehittäneet 3 tavallista autoa, vaikka hallivartijan koppi oli aivan vieressä joten lisälatausta ei saatu.

Ylipäänsä sähköautojen laturipysäköintiruutuja ei saisi sijoittaa "liian mukaville paikoille", koska muutoin niihin aina pysäköivät muut autoilijat.

Matkan viimeinen pikalaturi löytyi Tornion ammattikoululta, Rovaniemellä ei pysähdytty hidaslaturille, vaikka vesivoimalla tuotettua sähköä kaupungista löytyy runsaasti, Seija -lumimyrskykin ajoi etelästä päin takaa.

Suomessa pikalaturiverkosto vielä nyt on harvahko, joten kovin suureen verkkosähkönkäyttöprosenttiin ei vielä päästä pitkillä matkoilla, päinvastoin kuten esim. Virossa ja Hollannissa, missä pikalatureita on jo tiheämmässä, eli nestepolttoainetta ei juuri enää kulu ahkerasti ladaten, koko maan poikki ajettavilla matkoillakaan.

Kaikki eivät automatkoilla aina jaksa ajatella ensisijaisesti ympäristöarvoja, eli sitten myöhemmin jos / kun sähkölataukset alkavat maksamaan, moni laskeskelee, paljonkohan vähemmän varsinkin lyhyemmillä matkoilla sitten säästää rahaa, jos jaksaa jäädä lataamaan verkkosähköä, bensiinin käytön sijaan. Ladattava hybridi kun toimii kuten tavallinen hybridiauto akkujen ollessa tyhjätkin, eli kulutus on jo sinänsä pienehkö.

Taajamakulutus Plug In -mallilla on n. 0 C lämpötilassa (auto on ennen lähtöä esilämmitetty verkkosähköllä) n. 5 litraa bensiiniä / 100 km, maantiellä 80 km / h nopeudessa n. 7 litraa. Vastaava Outlanderin bensiinimallin käytännön maantiekulutus on n. 8 l, ja ruuhkaliikenteessä taajamakulutus 10–12 l. (Auto on tilava ja painavahko maasturityyppinen automalli.)

Levikeskuksen Hotelli "Hullu Poron" pihalla oli taas, sopivasti suomalaisia pysäköintipaikkoja, jo vuosikymmenet täplittäneitä, harmaan vihreitä tolppia. Ne kaikki olivat avoimia hotelliasukkaille, ja näillä tolppasähköllä hoituivat seuraavan aamun paikalliset asiointimatkat lähes kokonaan, lukuun ottamatta polttomoottorin lyhyttä alkulämpiämistä bensiinillä.

Koska Norjan puoleinen pohjoinen Jäämeri oli "näinkin lähellä", Lapin etäisyyskäsitteen mukaan (400 km), merenranta kannatti tällä matkalla käydä katsastamassa. Lunta oli käsivarren Lapissa jo vajaa metri, ja mäkisillä pikkuteillä saattoi kokeilla maasturityyppisen Outlanderin neliveto-ominaisuuksia ja isokokoisia renkaita.

Käsivarren Lapissa lämpötila laski -28 C:een, auton sisätilat pysyivät kuitenkin hyvin lämpimänä usean sadan kilometrin matkan. Näissä olosuhteissa ladattava hybridi voittaa selvästi täyssähköautot. Jäämeren rannalle saavuttaessa lämpötila ulkona nousi - 3 C:een, ja tuuli oli kova.

Täysin pimeä kaamos lienee vasta Huippuvuorten leveysasteilla, koska pimeää ei ollut vielä klo 15 aikaankaan kirkkaalla säällä Kilpisjärvellä, vaikka sijainti on paljon napapiirin yläpuolella ja päivämäärä oli lähellä talvipäivän seisausta. Ilmakehä taittaa horisontin alapuolellakin olevaa auringon valoa hyvin.

Norjan Skibotn -kylän yleisasioimispisteen pihalla olisi ollut sopivasti sähkötolppia siellä asioiville, talo oli kuitenkin jo kiinni, samoin tolpat lukittu. Jos olisi yöpynyt kylän pikkuhotellissa, hotellin ikkunan raon kautta varmaankin olisi saanut jatkojohdolla virtaa autolle. Aikataulun vuoksi sinne ei kuitenkaan jääty yöksi.

Paluumatkalla täysikuu loisti, ja etappi lienee Länsi-Euroopan pisin, muutaman sadan km yksinäisin matka puuttomassa maastossa, kovassa pakkasessa Jäämereltä keskisempään Lappiin, tässä kohtaa toivoo auton toimivan moitteettomasti. Outlanderin isompi koko tuntui antavan turvaa mahdollisesti eteen juokseville poroille.

Leville palattua vielä lyhyt tutustuminen paikalliseen taksitoimintaan. Suomen korkeimmalla ja jäätävän tuulisella taksiasemalla, ravintola Tuikun tolpalla olisi hyvää aikaa ladata.

Levin keskustan taksitolpalla autot odottelevat, pahinta sesonkia lukuun ottamatta, kerrallaan jopa tunteja,  sähkötolpatkin ovat olleet taukorakennuksen vieressä jo vuosia. Mainiosti täällä voitaisiin vain automallia vaihtamalla suorittaa hyvä osa päivän taksikyydeistä verkkosähköllä, jota Lapissa on riittämiin, lisäksi diesel on kallista pohjan perukoilla.

Mitään uutta tietoa ajamalla takaisin etelään ei olisi enää tullut, joten autoyöjuna Rovaniemeltä Helsinkiin oli hyvä vaihtoehto. Autovaunussakin voisi olla latauspistokkeet.

Outlander Plug In on sähkökäyttöisyyttä ajatellen parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa aamulla akku on aina täynnä kotipistokkeesta, ja lisää virtaa saa kaupungilla olevista pika- tai hidaslatureista, samoin työpaikan mahdollisista sähkötolpista. Yhtään tavallista polttomoottoriautoa huonompi Outlander ei ole pitemmillä mökkimatkoillakaan. Myöskään hankintahinta ei kovin paljon ole nelivetoista tavallista tämän tason automallia kalliimpi, ja kun ottaa huomioon pienemmät energiakulut ja pienemmän autoveron, kokonaisuus voi jäädä plussan puolelle.

Yksityiskäyttöön Plug In - malli on hyvä valinta, listahinta perusvarusteissa n. 50 000 e (sis. alv. ja autovero). Tämä autoyksilö on tarkoitettu nyt taksikäyttöön, ja varsinainen taksiraportti sähköisestä liikennöinnistä, julkaistaan eri sivustoilla n. maaliskuun 2014 loppuun mennessä, google haku; sähkötaksi seppo rosvall).

Taksikäytössä Mitsubishiä voitaisiin ladata taksiasemilla aina asiakkaita odotellessa 5-15 x vuorokaudessa, ja täten päästä  90 % verkkosähkökäyttöisyyteen ja merkittävään energiakulujen sekä saastemäärien laskuun. Oy Future Energy Finland ltd. on Suomessa viimeisen viiden vuoden aikana ajanut eniten verkkosähköisiä kilometrejä / auto. Verkkosähkökilometrien suhteellinen osuus on edelleen parantumassa, jos esim. nyt vuoden yhtiön käytössä, pian 200 000 km ajettu verkkoladattava hybridi, Volvo V60 vaihdetaan, uuteen 500 km kertalatauksella ajettavaan uutuusmalli Teslaan.

Tämän auton testiajosta voi tulla seuraava matkakertomus, vaikkapa keväiseen Marbellaan, Euroopassa on jo tiheä pikalatausverkosto. Mitsubishin ja yleensäkin verkkoladattavien autojen taksikäyttöä edistämään mm. aloitettiin yhteistyö ammattikorkeakoulun kanssa.

Seppo Rosvall
Kemisti, taksiautoilija
Helsinki
Oy Future Energy Finland ltd.

Kysymykset ja kommentit Lapin matkasta / Mitsubishistä

sero@kolumbus.fi

 

comments powered by Disqus