Messuraportti: Sähköinen liikenne nousussa Saksassa

12.11.2014

eCartec- ja Materialica –messut täyttivät edellisen vuoden tapaan kaksi hallia Münchenin messukeskuksessa ja yleisömenestys vaikutti olevan vähintään viime vuotisella tasolla. Sähköinen liikenne alkaa vähitellen saada jalansijaa myös Saksassa messujen paikallisesta uutisoinnista päätellen. Virallinen suomalaisedustus oli tällä kertaa paikallisen kanavan uutisissakin näkyneen Enston varassa, mutta lukuisat tavatut suomalaiset messuvieraat edustivat hyvin sekä yritystoimintaa että tutkimusta. eCarTec-messuilla on ammatillinen painotus, mikä osaltaan selittää ajoneuvovalmistajien vähäistä osallistumista. Toisaalta kevyet sähkökulkuneuvot olivat tapahtumassa hyvin näkyvillä ja koeajettavissa.

Messuosastot oli jaettu aihealueisiin voimalinja, energiavarastot, ajoneuvot, konseptit, infrastruktuuri, toimijaverkostot ja materiaalit (eli Materialica-messut). Sähköpyörille ja muille kevyille sähkökulkuneuvoille sekä henkilöautoille oli omat koeajoalueensa. Hollannilla ja Slovenialla oli erilliset maaosastot, erityisesti energiavarastoissa oli esillä useita kiinalaisia yrityksiä. Saksan sähköisen liikenteen alueellisilla ”näyteikkunoilla” (Schaufenster) oli omat osastonsa. Uutta nähtävää oli kuitenkin vähän ja messuilla painopiste vaikuttikin olevan liikesuhteiden luomisessa ja vahvistamisessa. Messuilla oli myös yhteistyössä liittotasavallan työvoimaviranomaisten kanssa pystytetty CareerMarket-osasto, jolla oli tarjolla kymmenittäin työpaikkoja sähköisen liikenteen teknologian kehittämiseen lähinnä ajoneuvoteollisuudessa ja sen verkostoissa.

Verkostoituminen on suuntaus latauspalvelujen tarjoamisessa. Saksalainen energiayhtiö RWE on luonut yhdessä 78 alueellisen energiayhtiön kanssa latausverkoston, joka mahdollistaa roamingia hyödyntäen lataamisen yhden toimijan verkosta ”Augsburgista Tanskan rajalle”. Verkostolla on Saksassa 1.425 julkista latauspistettä. RWE tarjoaa marraskuun 2014 alusta lähtien sähköautoilijalle latauksen suoramaksupalvelua ilman rekisteröinti- ja kuukausimaksua. Palvelun piirissä ovat 11 ja 22 kW:n vaihtovirta- sekä tasavirtalataus. RWE:llä on Amsterdamissa 457 latauspistettä, joiden latauskertojen määrä kasvoi 79 % vuonna 2013.

Myös latauslaitevalmistajat tuovat markkinoille omia maksuratkaisujaan. Enston osastolla kiinnostusta herätti erityisesti näyttävä lataus-ulkomainontayhdistelmä, josta löytyy mainostilan lisäksi kaksi 22 kW:n latauspistoketta sähköautoille. Hollantilainen Alfen tarjoaa ICU-latausasemiensa ohella mahdollisuutta liittää latausasema taustajärjestelmään, jonka kautta lataustapahtuman tiedot voidaan toimittaa edelleen energiantoimittajan järjestelmään.

Pikalatausasemia oli näytteillä usealla osastolla, tyypillisesti vähintään kahdella pikalatauksen mahdollistavalla standardilla, EFACECilla oli kolmantena vaihtoehtona vielä 43 kW vaihtovirtalataus. Australialainen Tritium esitteli mielenkiintoisen vesijäähdytteisen pikalatausaseman, jonka syvyys oli onnistuttu kutistamaan silmämääräisesti havaittuna alle 20 cm:iin muovikuori mukaan lukien. Vaikuttaakin siltä, että jatkossa pikalatauksessa (ja latausasemissa) tarjotaan vakiona sekä CCS- että Chademo-standardit.

Hollanti mainosti omalla osastollaan näkyvästi pilottivaiheen olevan maassa ohi ja markkinan olevan valmis sähköiselle liikenteelle. Maassa oli 40.691 syyskuussa 2014 vähintään kolmipyöräistä sähköajoneuvoa, valtaosa (yli 35.000) ladattavia hybridejä. Luku on kaksinkertainen ennen vuotta 2009 asetettuun tavoitteeseen nähden. Vuoden 2020 tavoite on 200.000. Hollannissa julkishallinto on panostanut voimakkaasti sähköisen liikenteen kehittämiseen valtiollisella ja kuntatasolla verotuksen ja muiden houkuttimien keinoin. Kaupungit ja alueet painottavat hankinnoissaan ympäristöystävällisiä energialähteitä.

Suurista ajoneuvovalmistajista vain Volkswagen ja Nissan olivat esillä omilla osastoillaan, Citroenilla oli yhteinen osasto Chademon kanssa. VW oli tuonut näytteille version eGolfista (lähtöhinta Saksassa 34.900) ja Golf GTE-hybridistä (36.900); kiinnostuneita osastolla riitti. Nissanilla oli näytteillä Leafin ja sen erikoisversion lisäksi Leafin tekniikalle perustuva e-nv200 pakettiauto. Erikoisautojen valmistajia oli useita kolmipyöräisistä raskaaseen kuorma-autoon, jollaisen esitteli (jälleen hollantilainen) Moss. Auto on rakennettu MAN-kuorma-auton alustalle, jonka voimalinja on korvattu Mossin sähköisellä. Akkukapasiteettia on tarjolla aina 320 kW:iin saakka ja toimintamatka maksimissaan 400 km. Autoja on Mossin edustajan mukaan myyty kaupunkien sisäiseen jakelukäyttöön satakunta. Moss rakentaa konversiona myös busseja. Muita raskaiden ajoneuvojen valmistajia ei ollut messuilla mukana.

Kevyille kaksipyöräisille sähköajoneuvoilla oli järjestetty omat koeajoalueensa, jolla EVENkin edustajat testasivat – ja hyväksi havaitsivat – sähköavusteisia polkupyöriä. Malleja oli tarjolla parisen kymmentä ja koeajajia riitti. Pyörien toimintasäteet vaihtelivat 50 km:n molemmin puolin ja hinnat vajaasta 2.000:sta muutamiin tuhansiin. Viereisellä alueella oli mahdollisuus koeajaa Segway-tyyppisiä kulkuneuvoja, joista eksoottisimpia ohjattiin polvilla nojaamalla. Näitä edustajamme eivät testanneet (jonotuslista oli pitkä), mutta hyvin näkyi kyyti kuskeille maistuvan.

Kaiken kaikkiaan messut eivät paljon uutta esitelleet, vaan tarjosivat yrityksille ja organisaatioille verkottumiskanavan. Kuten mainittu, kävijämäärä oli vähintään viime vuotisella tasolla. Nähdyn ja kuullun perusteella voi todeta, että hitaasti sähköiselle liikenteelle lämmennyt Saksa on vähitellen heräämässä.

Teksti ja kuvat: Markku Antikainen, ylemmässä kuvassa EVE-ohjelman päällikkö Martti Korkiakoski testaa sähköavusteista pyörää ja alemmassa kuvassa Tritiumin latausasema.

Eero Lukin
comments powered by Disqus