Espoon sähköbussitesti ainutlaatuinen koko maailmassa

1.9.2014
Espoon HSL-linja 11:n sähköbusseja käyttävät matkustajat ovat mukana tekemässä joukkoliikenteen historiaa. Veolia Transportin operoima monivuotinen ja laajapohjainen eBUS-testihanke on lajissaan ainoa koko maailmassa ja herättää laajaa kansainvälistä huomiota.

Veolia aloitti liikennöinnin ensimmäisellä sähköbussilla syksyllä 2012. Tähän mennessä linjalla Tapiolan ja Friisilänaukion välillä on surrannut jo viisi eri sähköbussia.

Keskikesällä liikenteeseen tulivat kokonaan eurooppalaista valmistetta oleva hollantilainen VDL Citea Electric sekä kiinalainen BYD, jonka valmistajalla on mittava kokemus sähköbussien tuotannosta.

Viime vuoden joulukuussa Espooseen saapui Ebusco, joka on Euroopassa suunniteltu ja Kiinassa valmistettu sähköbussi. Veolian ensimmäinen sähköbussi on portugalilais-saksalainen Caetano EL2500.

"Testit ja liikenneoperointi näillä kahdella bussilla ovat sujuneet todella hyvin. Sekä Veolia että ajoneuvo- ja komponettivalmistajat ovat saaneet erittäin arvokasta kokemusta ja aineistoa myöhempää kehitystyötä varten", kertoo Veolian eBUS-projektipäällikkö Lasse Tiikkaja.

Caetano matkasi äskettäin takaisin valmistajan luo huolto- ja muutostöitä varten, mutta palaa kehittyneenä Espooseen jatkamaan testeissä.

Matkustajat ovat päässeet kokeilemaan myös kotimaista sähköbussia. Vappuviikolla oli ajossa VTT:n ja Metropolia ammattikorkeakoulun toteuttama suomalainen testisähköbussi, jota paraikaa kaupallistetaan.

"Pari sähköbussia lisääkin saattaa olla tulossa, sillä hankemäärittelyn mukaan testeissä on mukana 4-6 bussia", Tiikkaja vihjaa.

Eurooppa ja Aasia rinnakkain

"Sähköbusseja on toki testattu muuallakin. Ainutlaatuisen meidän testistämme tekee se, että vertailussa ovat yhtä aikaa sekä eurooppalaiset että aasialaiset sähköbussit. Missään muualla ei ole tehty eikä meneillään vastaavaa vertailua", sanoo Tiikkaja.

Testeissä vertaillaan varsinaisten ajoneuvojen lisäksi eri akku- ja komponenttivalmistajien tuotteita. Vertailutieto on luotettavaa, sillä testejä valvoo ja tutkimusaineiston tuottaa hankkeessa vahvasti mukana oleva VTT.

Valmistajat ovat olleet erittäin kiinnostuneita testistä, joka antaa aivan uusia mahdollisuuksia innovaatioiden testaamiseen käytännössä sekä joustavaan tuotekehitystyöhön.

"Suomalaiset vaativat olosuhteet ja jopa 50 asteen vuotuiset lämpötilavaihtelut ovat laboratorio vailla vertaa: jos bussi toimii täällä, se toimii kaikkialla maailmassa", kuvaa Tiikkaja.

eBUSilla voi Tiikkajan mukaan olla merkittävää hyötyä myös suomalaiselle sähköisen liikkumisen teollisuudenalalle, jolla on poikkeuksellinen mahdollisuus testata tuotteitaan käytännön olosuhteissa.

Sähköbussin suosio laajenee

Veolian rohkeus sähköbussien testaamisessa on kenties ollut madaltamassa muidenkin kynnystä.

"Tästä erinomaisena esimerkkinä on elokuussa tullut tieto, jonka mukaan Tampere aikoo voimakkaasti panostaa sähköbusseihin", Tiikkaja iloitsee.

Ohjausryhmän kaavailujen mukaan Tampereella olisi kymmenen vuoden kuluttua jo 50-70 sähköbussia. HSL on jo aiemmin ilmoittanut tavoitteekseen, että sen alueella olisi 100 sähköbussia vuonna 2018.

 

eBUS on osa Tekesin sekä työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamaa sekä VTT:n koordinoimaa kansallista ECV (Electric Commercial Vehicles) -verkostohanketta, joka keskittyy sähköisten hyötyajoneuvojen ja työkoneiden sekä niiden järjestelmien kehitykseen. ECV-verkoston hankekokonaisuus on osa Tekesin EVE-ohjelmaa ja liittyy läheisesti VTT:n TransSmart-kärkiohjelmaan. Vuosina 2014-2016 toteutettavissa hankkeissa on mukana 30 yritystä ja VTT:n lisäksi Aalto-yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Vaasan yliopisto.

comments powered by Disqus