Digitaalista ja fyysistä vaatekauppaa

28.5.2014
Voglia valmistaa yksilöllisiä muotituotteita naisille ja on tietoinen siitä, että digitaalisuus valtaa käsityöalaa niin suunnittelussa kuin myynnissäkin. Mullistukseen valmistaudutaan Tekesin avulla.

Lammilla 30 vuotta sitten perustettu ja edelleen siellä sijaitseva Voglia haluaa profiloitua laadukkaiden muotituotteiden valmistajana, jotka on mitoitettu erityisesti pohjoismaisille naisille. Voglian tuotekehitys, leikkaamo ja logistiikka sijaitsevat kaikki Lammilla. Lisäksi Virossa on kaksi ompelutehdasta. Yhteensä yritys työllistää 150 henkeä. Vuosituotanto on noin 120 000 tuotetta ja liikevaihto vuonna 2013 oli kahdeksan miljoonaa euroa.

Voglialla on 18 omaa myymälää eri puolella Suomea. Tärkeimpiä asiakkaita ovat vaatealan erikoisliikkeet Pukumies ja Moda sekä tavarataloketjut Sokos ja Stockmann.

"Kohtaamme kuluttajan joka päivä myymälöissämme ja heidän kokemuksensa on toimintaamme pitkälti määrittävä seikka. Tyytyväinen asiakas tulee takaisin. Yhdeksästoista myymälämme on juuri uusittu verkkokauppamme, joka toimii tietenkin myös tuotekatalogina. Paperisia katalogeja emme enää tee", kertoo toimitusjohtaja Markku Virtanen.

Digitaalisuus muokkaa sekä business to business- että yksittäisen kuluttaja-asiakkaan ostokäyttäytymistä. Peli on raakaa – valmistavan teollisuuden on vastattava uudenlaisiin haasteisiin tai kuihduttava pois. Asia on otettu huomioon Vogliassa.

"Käytännössä digitaalisuuden vaikutus näkyy meillä suunnittelutyön ja prosessien ohjauksen hallintana verkon kautta. Tuotesuunnittelussa ja -kehityksessä käytämme alan johtavan yrityksen tietokantaohjelmistoa, jonka avulla piirrämme kuvia ja laadimme teknisiä ohjeita. Kuvat ja ohjeet palvelevat tuotannon lisäksi myös myyntiä. Kaavoja olemme tehneet tietokoneella jo 28 vuotta. Sama aika meillä on myös ollut käytössä automaattileikkuri."

Internet tehostaa toimintaa

"Ohjelmistoja päivitetään ja yrityksemme henkilökuntaa koulutetaan säännöllisesti. Internetin ansiosta voimme nopeasti antaa tehtaille ohjeita ja saada palautetta sekä reagoida nopeasti tarvittaviin muutoksiin. Koko tuotannonohjausprosessi on paljon nopeampi ja huomattavasti vähemmän altis virheille kuin jos käyttäisimme ainoastaan ommeltua mallikappaletta ohjeena. Sanalla sanoen toiminta on kustannustehokkaampaa kuin ennen", Virtanen sanoo.

Markkinointivälineenä digitaalinen maailma on ohittamaton. Asiakkaat tutkivat mallistoa verkkosivuilla ja asioivat verkkokaupassa tai tulevat kokeilemaan vaatteita myymälöihin. Digitaalisuus voidaan näin yhdistää hyvin kivijalkakauppoihin.

"Tekesin rahoituksella olemme tunnistaneet alueet, joilla tietotekniikkaa voidaan parhaiten hyödyntää liiketoiminnan tukemisessa. Nyt kehitämme uudenlaista tietotekniikkaan perustuvaa toimintamallia. Yhteistyötä kehitetään ensisijaisesti lähimarkkinoilla Ruotsissa ja Venäjällä Pietarin seudulla. Tietotekniikan avulla mm. tilausten käsittelyä ja yhteistyöneuvotteluja voidaan hoitaa sähköisesti. Haluamme pysyä kilpailukykyisinä tulevaisuudessakin."

Lue myös: Lankavalmistaja Novita ja digimaailman haaste: pitkän linjan perheyritys digitalisoi käsityöalaa

Rakennuskiinnikkeitä maailmalle – digitekniikka apuun

Vallila Interiorin digitalisoituminen ulottuu pintaa syvemmälle

Suomalaista puuta metropoleihin ja vähän muuallekin – digitaalisuutta unohtamatta

Kuva: Voglia

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus