Bisnesenkelisijoittajaa kiinnostavat kansainväliset ja monistettavat liikeideat

19.3.2014
Tekes on usean startup-yrityksen ensimmäinen valinta rahoitusta haettaessa. Kun hankerahoitus loppuu, tulevat yrityksen tueksi bisnesenkelit.

Oppimisratkaisut-ohjelman Business Breakfast -tapahtumaan 7.3. kokoontui kuulemaan sijoittajasuhteista ja bisnesenkeleistä 20 startup-yrityksen edustajaa. Osa yrittäjistä pääsi hiomaan pitchejään enkelin opastuksella.

Bisnesenkeli on kasvuyrityksen paras kaveri

Suomessa on noin 1 000 bisnesenkelisijoittajaa, jotka keskimäärin sijoittavat kolmesta kymmeneen kohteeseen kerrallaan. Noin puolet maamme enkelisijoittajista kuuluu FiBAN-yksityissijoittajayhdistykseen (Finnish Business Angels Network). Euroopan suurimman ja aktiivisimman bisnesenkeliverkoston tavoitteena on edistää sijoitusten tekemistä potentiaalisiin kasvuyrityksiin.

"Bisnesenkelin sijoitus antaa paljon lisäarvoa nuorelle yritykselle. Enkeli tarjoaa niin rahallisen pääoman kuin pitkän linjan osaamisen ja kokemuksen sekä hyödylliset verkostot. Rahoitusta saavien yritysten on myös todettu pysyvän kauemmin toiminnassa ja saavan paremmin lisärahoitusta. Enkelinä haluan tuoda julki myös omat onnistumiseni ja virheeni, jotta nuori yrittäjä voi ottaa niistä oppia", FiBAN hallituksen jäsen ja yhdistyksen perustaja Juha Kurkinen kertoo.

Sijoittajan huomion kiinnittäminen on kiinni yrityksen valmiuksista kasvaa ja kehittyä. Etenkin skaalautuvuus koettiin yhdeksi tärkeimmistä bisnesenkelin etsimistä elementeistä.

"Bisnesenkelin huomion kiinnittää parhaiten monistettavalla liiketoimintaidealla. Se antaa yritykselle valmiudet kasvaa ja moninkertaistaa omaa toimintaa. Skaalautuvuuden lisäksi haemme kansainvälistä potentiaalia omaavia sijoituskohteita. Kaikkien yritysten takaa tulee löytyä myös uskottava ja nälkäinen tiimi, joka edesauttaa yritystä pääsemään kasvutavoitteeseensa", Kurkinen summaa enkelin toiveet.

Kasvuyrityksiin sijoittaminen on aina riskialtista, ja yleensä vain yksi kymmenestä sijoituksesta tuottaa sijoittajalle voittoa. Vaikka riskit ovat korkeat, kokevat bisnesenkelit jännityksen ja työskentelyn nuorten yrittäjien kanssa innostaviksi asioiksi.

"Tätä voisi kutsua eräänlaiseksi varttuneen ihmisen terveystuotteeksi", Kurkinen kuvailee.

Hyvä pitch tarjoaa konkretiaa

Sijoittajaa etsiessä pääsee moni kasvuyritys testaamaan pitchinsä toimivuutta. Aamiaistapahtumassa pitchien tehoa kokeilivat viisi oppimisratkaisuihin keskittynyttä yritystä. Jokainen sai oman vuoronsa päätteeksi kuulla enkelien palautteen sekä vinkkejä pitchin kehittämiseen.

"Yrittäjän on todella valmistauduttava pitchaukseen ja löydettävä ne sijoittajaa kiinnostavat elementit. Täällä kuulemistamme pitcheistä löytyi hyvin juuri hakemiamme asioita, kuten liikeidean skaalautuvuus ja monistettavuus. Yksi, mikä kuitenkin jäi kaikista esityksistä puuttumaan, oli ansaintamalli. Se kiinnostaa jokaista sijoittajaa", FiBAN varapuheenjohtaja Jaakko Salminen ohjeisti.

Innovatiivisesta pitchistä kehuja kerännyt Oy Orxterin Ltd:n Pekka Suominen kertoi tuotteen luonteen synnyttäneen tarpeen keksiä oma tapa pitchata.

"Meillä on musiikkialan yritys, joten mitkään sanat eivät kerro sitä, miltä tuotteemme näyttää tai kuulostaa. Tämän takia päädyimme näyttämään siitä demovideota", Suominen paljastaa.

Hän kertoo tapahtuman tuoneen uutta näkökulmaa bisnesenkelin maailmaan.

"On tärkeää ymmärtää, että yrityksiltä todella odotetaan markkinapotentiaalia. Toinen huomion arvoinen juttu on se, että jotain on tapahduttava tietyllä aikavälillä. Pitää olla näyttöä siitä, että yritys menee eteenpäin", Suominen pohtii.

"Tilaisuutena tämä oli erittäin antoisa. Oli kiinnostavaa kuulla muiden yrittäjien pitchejä sekä niistä saatuja palautteita".

Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelma järjestää vuonna 2014 yrittäjille suunnatun Business Breakfast -tapahtumasarjan. Aamiaisten lomassa verkotutaan alan yrittäjien kesken ja haetaan yhdessä vastauksia sijoittajasuhteisiin, myyntiin ja markkinointiin sekä asiakkuuksien hallintaan ja palvelukokemuksen kehittämiseen liittyviin kysymyksiin. Seuraavan tapahtuman teemana on palveluliiketoiminta.

Vinkkejä pitchaukseen

Pitchin, eli nopean liikeideasta tai tuotteesta kertovan esityksen, tarkoituksena on herättää kiinnostus esitettävää asiaa kohtaan. Tässä bisnesenkeleiltä arvokkaita vinkkejä hyvään pitchaukseen:

  • Pidä esitys yksinkertaisena: kuulijan on kyettävä toistamaan se.
  • Tuo pitchiin mukaan konkretiaa.
  • Osoita asiantuntijuutesi: kerro mm. yrityksesi asemasta ja kilpailijoista.
  • Avaa ansaintasuunnitelmaa.
  • Tee ajatusleikki ja kysy itseltäsi, mikä sinua sijoittajana yrityksessä kiinnostaisi.

Business Breakfast 7.3.2014 -esitykset

Teksti: SST Viestintä

Kuvat:

Juha Kurkinen FiBAN-yksityissijoittajayhdistyksestä (Kuva: Suvi Sundquist)

Orxterin toimitusjohtaja Pekka Suominen testasi aamaisella pitchiään. (Kuva: SST Viestintä)

Pia Mörk

comments powered by Disqus