Bisnesenkeli neuvoo: menestymisen avaimina tiimi ja monistettavuus

15.9.2014
Tekesin BioIT-ohjelman jälkimmäisen kauden avasi ainutlaatuinen sijoittajatapaaminen, jossa päästiin tutustumaan bisnesenkelien ajatusmaailmaan. Tapahtuman lopussa testattiin sijoittajapitchejä ja kerättiin talteen ensiarvoisen tärkeitä vinkkejä.

Kasvuyrityksen avuksi liihottavat bisnesenkelit näkyvät monen startup-yrittäjän päiväunissa, eikä ihme: Finnish Business Angels (FiBAN) -järjestön mukaan yksityissijoittajan rahoittama yritys pysyy kauemmin pystyssä, saa helpommin lisärahoitusta, kasvaa nopeammin ja haalii monipuolisempia verkostoja. Mitä sitten bisnesenkeli saa kasvuyrityksiin sijoittamisesta? Kysymykseen vastaa FiBAN-järjestön perustaja ja hallituksen jäsen Juha Kurkinen, jonka mukaan startuppeihin sijoittaminen on paitsi jännittävää, onnistuessaan myös todella palkitsevaa.

"Tuottomahdollisuudet ovat tällä sektorilla korkeat. Toisaalta kasvuyrityksiin sijoittaminen tuo tullessaan myös valtavan määrän riskipeliä ja jännitystä. Kaiken kaikkiaan bisnesenkelinä toimiminen on innostavaa, sillä se edistää konkreettisesti potentiaalisen kasvuyrityksen menestymismahdollisuuksia ja luo uusia työpaikkoja", Kurkinen kertoo. Hän luettelee vaikuttavia lukuja vuodelta 2013, jolloin bisnesenkelit sijoittivat noin 20 miljoonan euron edestä. Sijoituksista syntyi Suomeen noin 2 000 uutta työpaikkaa.

Katso maailmaa bisnesenkelin silmin

Suomessa startupit kilpailevat yli 1 000 bisnesenkelin huomiosta. Koska kisaajia on paljon, tarvitsee yrityksen löytää enkeliä kiinnostava tulokulma toimintansa ja ideansa esittelemiseen. BioIT:n tapahtumassa viisi yritystä pääsi testaamaan oman sijoittajapitchinsä tehoa FiBANin enkeleihin. Kurkinen pitää pitchejä onnistuneina kokonaisuuksina, joiden heikot kohdat voidaan hioa helposti pois.

"Pitchissä tulisi paljastaa, kuinka markkinoita lähestytään ja miten tiimi esitellään. On hyvä muistaa myös sijoittajien odotukset, eli korkea tuotto. Bisnesmaailmassa "think big" ja kunnianhimo ovat numero ykkösiä", Kurkinen painottaa. Hän kehottaa yrityksiä pohtimaan asioita konkreettisemmin: kuinka yritys aikoo suojata monistettavan liikeidean kilpailijoilta? Millainen ansaintalogiikka yrityksellä on ja kuinka yritys jatkaa bisnesenkelin liihottaessa pois?

"Myös exit-kysymykseen olisi hyvä vastata pitchissä. Jatkon ottaminen agendalle jäntevöittää kummasti sijoittajan ajattelua", Kurkinen paljastaa.

Abomics testasi pitchinsä

Turkulainen Abomics testasi pitchiään FiBANin bisnesenkeleihin. Lääketieteen genomitiedon asiantuntijayritys esitteli Geenitaltio-palvelua, joka tuo lääkitykseen liittyvät geenitestien tulokset helposti potilaan ja lääkärin ulottuville. Tietovarastoa täydensi oma mobiilisovellus, josta potilas näkee, miten eri lääkkeet hänelle soveltuvat. Ensimmäistä pitchiään testaava operatiivinen johtaja Oskari Huiskala pitää mahdollisuutta mielenkiintoisena ja opettavaisena.

"Tästä tuli erittäin hyvää palautetta, jossa huomioitiin näkökulmia, jotka oli meidän esityksestä unohtunut. Yksi keskeisimmistä oli raha, mikä sijoittajaa tietenkin kiinnostaa. Usein tulee tehtyä liian tuote- ja asiantuntijalähtöinen esitys", Huiskala pohtii. Hän kertoi yrityksen hakevan rahoitusta Geenitaltion konseptin ja teknologian viimeistelyyn sekä palvelun laajentamiseen ulkomaan markkinoille. Huiskala näkee seuraavan pitchin johtavan jo jonkinlaisiin tuloksiin.

"Näillä eväillä pääsemme seuraavaksi sijoittajien puheille, sillä aihe tuntui jo nyt kiinnostavan heitä. Palaute oli siinä mielessä rohkaisevaa, että kun tarkennamme tiettyjä osa-alueita, niin hyvin menee varmasti".

Seuraava BioIT:n verkottumistapahtuma on 4.11. Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään 28.10.

Teksti ja kuva: Maija Salonen

Pia Mörk
comments powered by Disqus