Arctic 15 -tapahtuma pistää suuret yritykset pitchaamaan startupeille

15.5.2014

Tyypillisesti startup-tapahtumien suola on pitchauskilpailu, jossa kymmenet alkavat yritykset kertovat siitä, mitä tekevät. Toukokuun lopulla Helsingissä järjestettävä Arctic 15 -tapahtuma ei tee poikkeusta, mutta se tuo lisämausteeksi reverse pitching -tilaisuuden, jossa lavalle nousee muutama rohkea suuri yritys.

"Olen huomannut, että hyvin usein startupien ja suurten yritysten tarpeet eivät kohtaa. Startup saattaa mennä suuren yrityksen luo väärien kalvojen kanssa, väärään aikaan ja tuloksena on turhia palavereja ja ajanhukkaa", kuvailee hupparihörhönä tunnettu Sami Kuusela, joka etsii startupeille kumppaneita isoista yrityksistä.

Reverse pitchin idea on, että suuret yritykset tulevat lavalle kertomaan aiheesta, joka heitä kiinnostaa ja johon he voisivat tarvita startupia mukaan. Arctic 15 -tapahtumassa pitchaamassa nähdään muun muassa Fonecta, PayPal ja Appelsiini.

"Aikaa on 15 minuuttia, joten jaaritella ei saa. Pitää olla mahdollisimman rohkea ja kertoa siitä, mitä oikeasta etsitään ja tarvitaan", Kuusela sanoo.

Kuulolla on yritysten lisäksi kansainvälisiä sijoittajia, joiden portfoliosta löytyy satoja startup-yrityksiä.

"Reverse pitch järjestetään nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. Olen todella innoissani siitä, mitä tästä voi tulla."

Sami Kuusela vetää reverse pitch -tilaisuuden yhdessä Kemiran entisen toimitusjohtajan, nykyisen hallitusammattilaisen Harri Kermisen kanssa. Tekes on kumppanina Arctic 15 -tapahtumassa ja esittelee paikanpäällä startupeille ja kasvuyrityksille suunnattua innovaatiorahoitusta ja palveluja.

Arctic 15, 27. -28.5.2014
http://arctic15.com


Eeva Landowski

 

comments powered by Disqus