Amerikkalainen jättiketju innostui suomalaisesta designista

23.9.2014
Vallila Interior sai design-huonekalujaan myyntiin maailman suurimpiin kuuluvan ketjun Targetin verkkokauppaan.

Targetin edustajat olivat nähneet Vallilan tekstiilejä ensimmäisen kerran viime joulukuussa ja huonekalujen myynti alkoi jo elokuussa. Target innostui suomalaisdesignista niin paljon, että asia eteni poikkeuksellisen nopeasti. Huonekalut valmistetaan Yhdysvalloissa käyttäen Vallilan kankaita ja myydään Vallila-brändin alla.

"Mitä suuremmasta asiakkaasta on kyse, sitä kauemmin kaikki silti aina vie. Pitkäjänteisyyttä tarvitaan, ja on myyjän vastuulla varmistaa, ettei kiinnostus lopahda", sanoo Vallilan vientijohtaja Inkeri Mentzoni.

Vallila Interior toimii monessa maassa ja kehittää samaan aikaan useilla markkinoilla erilaisia konsepteja jälleenmyyjien ja potentiaalisten jälleenmyyjien kanssa. Tekesin ja Fudanin yliopiston Fudan iLab -liiketoimintaohjelmassa paikalliset MBA-opiskelijat tekivät Vallilalle selvityksen potentiaalisista jälleenmyyntikanavista Kiinassa.

"Minusta on positiivista, että jos jokin markkina on välillä hiljaisempi, voimme sillä aikaa työstää muita, kuumempia markkinoita. Tällä tavalla asiat etenevät ja voimme kasvaa nopeasti."

Mentzoni on vakuuttunut siitä, että suomalaisilla ihmisillä, tuotteilla ja firmoilla on hyvä maine maailmalla ja sen vaalimiseksi kannattaa tehdä töitä. Hyllytilan saaminen suurelta kansainväliseltä ketjulta on aina usean eri tekijän, kuten brändin, hinnan ja haluttavuuden summa, ja sattumallakin on sormensa pelissä. Tarjoamalla mahdollisimman tuotteistettuja konsepteja asiaa voi kuitenkin auttaa.

Digitaalisuus muokkaa myös Vallilan bisnestä eikä ilman verkkokauppaa ole enää asiaa olla vakavasti otettava toimija.

"Se on elinehto, ja samalla loistava työkalu meille Pohjolan yrityksille. Verkkokaupat tarjoavat mahdollisuuden myös pienille toimijoille myydä tuotteitaan ympäri maailmaa ilman, että firmassa täytyy olla agentteja tai myyntimiehiä useassa maassa."

Tekesin rahoituksella Vallila on digitalisoinut tukkutoimintaa ja varastologistiikkaa. Niitä kehitetään palvelemaan paitsi koko Suomen kattavaa verkostoa, myös jatkuvasti kehittyviä kansainvälisiä markkinoita.

Kuva: Vallila Interior

Kaj Nordgren
comments powered by Disqus