Verkkohuutokaupasta Suomen kovin kasvaja

30.5.2013
Shoppailusta sosiaalisen kokemuksen tekevä DealDash voitti Kauppalehden Kasvajat-kilpailun. USA:n markkinoilla menestyvä yritys uskoo suomalaiseen osaamiseen vastaisuudessakin.

DealDash on verkossa toimiva kauppakeskus, jossa asiakkaat voivat osallistua huutokauppaan ja seurata tarjouskilpailua reaaliajassa. Palvelussa yhdistyy sosiaalinen tekeminen; ostosten teon aikana voi olla yhteydessä toisiin sekä pelaaminen.

Yritys nousi vuoden vaihteessa maailman suurimmaksi alallaan ja on USA:n pitkäikäisin ns. senttihuutokauppa.

DealDash toimii Yhdysvaltain markkinoilla, mutta päätoiminnot ovat ja pysyvät Suomessa, jossa se työllistää 35 henkeä. Myös verot maksetaan Suomeen. Yrityksen liikevaihto kasvoi 33,9 miljoonaan euroon liikevoiton ollessa 1,6 miljoonaa euroa verojen jälkeen. Liikevaihdon kasvu oli lähes 430 prosenttia.

Tekes auttoi kasvuun ja kansainvälisille markkinoille

Tekesin rahoituksella integroitiin Facebook omaan alustaan, mikä lisäsi merkittävästi sosiaalista kanssakäymistä ja sen tuottama valtava datamäärä analysoitiin asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseksi ja markkinoinnin tehostamiseksi.

Samaan aikaan yritys osallistui Tekesin asiakkaille tarkoitettuun Global Access Programiin, joka pakotti tarkastelemaan omaa liiketoimintaa kriittisesti yhdessä UCLA-huippuyliopiston MBA-opiskelijoiden kanssa. Seuraavan kvartaalin aikana liikevaihto tuplaantui, kate kolminkertaistui ja kasvu jatkuu.

Tekesin Nuorten innovatiivisten yritysten rahoituksella (NIY) kolminkertaistettiin henkilöstön määrä ja avattiin Manhattanin toimisto asiakasprofiilien ja -käyttäytymismallien tutkimiseen. Näin pystyttiin ottamaan markkinaosuuksia isommilta kilpailijoilta entistä aggressiivisemmin.

Lue lisää

DealDashin tarina Tekesin Näköalat-lehdessä (s. 28-30)

Kauppalehden artikkeli 29.5.2013: Vuoden kasvaja

Nuorten innovatiivisten yritysten rahoitus

Global Access Program (GAP)

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus