Tulevaisuuden menestys tehdään palvelulla

16.10.2013
Yhä useampi suomalainen menestystarina ponnistaa palvelusta. Liike-elämän suunnannäyttäjät yhdistävät ennakkoluulottomasti palvelua, tuotteita, älyä ja ohjelmistoja. Tekesin uudessa kirjassa Rajatonta rohkeutta – Tarinoita palveluliiketoiminnan edelläkävijöistä esitellään 24 esimerkkiä siitä, mistä kumpuaa Suomen tulevaisuuden menestys.

Suomi palveluvaltaistuu. Tulevaisuus ei kuitenkaan rakennu vain perinteisten palvelualojen varaan. Paitsi kuluttajabisneksestä, palvelu löytää paikkansa yhä tiiviimmin myös teollisuuden ytimestä.

Kun palvelu on liiketoiminnan ytimessä, hitsauslaitteiden valmistajan liikeidea ei ole valmistaa hitsauslaitteita, vaan asiakkaan tarvitsemia ratkaisuja. Hammaslääketieteellisten laitteiden valmistaja ottaa kärkikäyttäjät, hammaslääkärit ja kasvokirurgit, mukaan tuotekehitystyöhön. Koruyrityksen tavoite ei ole myydä koruja, vaan tarjota asiakkaalle elämyksiä. Kalastusverkkokaupassa tärkeintä eivät ole tuotteet, vaan harrastajien jakaman intohimon tuoma yhteisöllisyys.

Rajatonta rohkeutta – Tarinoita palveluliiketoiminnan edelläkävijöistä sukeltaa muun muassa näiden esimerkkien kautta palveluliiketoiminnan maailmaan. Yritystarinoiden ohella uunituoreessa kirjassa pohditaan elinkeinoelämän muutosta kansantalouden tasolla; palvelujen ja teollisuuden raja-aidan hälvenemistä, asiantuntijuuden merkityksen kasvua ja uuden ajan alkua.

Kirja kertoo 24 tarinaa ja tarjoaa lukijalleen oivalluksia ja eväitä edelläkävijyyteen


- Palveluliiketoiminnan edelläkävijät lähtevät siitä, että asiakas on kaiken a ja o. He etsivät jatkuvasti uudenlaisia keinoja asiakkaan ymmärtämiseen, kyseenalaistavat, ideoivat uutta, kehittävät omaa palveluasennettaan, verkostoituvat, ennakoivat ja janoavat kasvua. Kuulostaa simppeliltä, mutta onnistuminen vaatii todellista uudisraivaaja-asennetta. Edelläkävijyydestä 99 prosenttia on hikeä, yksi prosentti ideoita, pohtii Tekesin Serve-ohjelman ohjelmapäällikkö Jaana Auramo.

- Menestyjät ovat koko ajan askeleen edellä ja tarjoavat asiakkaan ongelmiin ratkaisuja uusilla palveluilla ennen kuin asiakas ehtii niitä edes pyytää, Auramo kiteyttää.

Kirjassa menestysreseptinsä kertovat ABB Oy, Andritz Oy, Oy Anton & Anton Ab, Digital Foodie Oy, Fondia tools Oy, Foreca Oy, Hong Kong Group Oy, John Deere, Kalevala Koru Oy, Kemppi Oy, Kekkilä Oy, Kuusakoski Oy, Nomo Jeans Oy, Metsä Group, One 1 Oy, Planmeca Oy, Reach Law Oy, SabriScan Oy, Senaatti-kiinteistöt sekä 3 Step It Oy. Palveluliiketoiminnan tulevaisuutta tutkimuksen näkökulmasta luotaavat Aalto-yliopisto, Tampereen yliopisto, Turun kauppakorkeakoulu ja VTT.

Kirja on syntynyt osana Tekesin vuonna 2006 alkanutta Serve – Palveluliiketoiminnan edelläkävijöille -ohjelmaa. Kirjan ovat toimittaneet Heli Paavola ja Marjo Uusikylä.

Kirjan voi tilata Tekesin verkkosivuilta ja se on luettavissa myös verkossa.

Lisätietoja

Jaana Auramo, ohjelmapäällikkö, Serve – Palveluliiketoiminnan edelläkävijöille -ohjelma, jaana.auramo(at)tekes.fi, puh. 029 50 55689

Minna Suutari, ohjelmapäällikkö, Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelma, minna.suutari(at)tekes.fi, puh. 029 50 55830

comments powered by Disqus