Tervettä teknologiaa USA:n markkinoille

9.10.2013
Suomalaista terveysteknologiaa markkinointiin näyttävästi Kaliforniassa syys−lokakuun vaihteessa. Tekesin ja Sitran järjestämä Health 2.0 -matka poiki kontakteja, markkinatietoa ja avauksia.

Health 2.0 -syyskonferenssi pohjoiskalifornialaisessa Santa Clarassa esitteli laajan kirjon terveysteknologian sovelluksia. Suomalaiset esiintyivät tapahtumassa Team Finland -ryhmänä, liki 80 henkisellä joukolla.

Suomessa kehitetään terveysteknologian huippusovelluksia, mutta erottuminen maailmalla on silti työlästä. Ala on osin vasta kehittymässä ja sisältää lukuisia sektoreita, yleisestä hyvinvoinnista yksittäisten sairauksien hoitoon.

"Kehitteillä on valtava määrä laitteita ja applikaatioita kuluttajille itsensä mittaamiseen ja työkaluja terveydenhuollon ammattilaisille päätöksenteon tueksi", pohti ohjelmajohtaja Riikka Paasikivi espoolaisesta Culminatum Innovation -yhtiöstä matkan jälkeen.

"Suomessa meillä on kaikki elementit toimia henkilökohtaisen lääketieteen mallimaana. Momentum on käsillä ja sitä ei saa hukata. Nyt tarvitaan terveydenhuoltohenkilökunnan, palveluntuottajien, maksajien ja potilasjärjestöjen yhteistä tahtotilaa ja draivia", Paasikivi kannustaa.

Yhteensopivuus on nyt hottia

“Graalin malja on yhä yhteensopivuus”, kommentoi David Lindeman kalifornialaisesta CITRIS-tutkimuskeskuksesta. Lindeman oli yksi viidestä panelistista, joille suomalaiset startupit pääsivät esittelemään kahden minuutin pitchin eli myyntipuheen Tekesin, Sitran ja Silicon Vikingsin tilaisuudessa.

“Miten eri ohjelmat ja laitteet saadaan viestimään keskenään sekä kuluttajien, ammattilaisten ja elektronisten datapankkien kanssa, siinä yksi suurimmista kysymyksistä”, Lindeman pohti.

Lindemaniin teki vaikutuksen suomalaisten esitysten laatu ja moninaisuus. Erityisesti häntä kiinnosti suurten datamäärien hyödyntäminen ja skaalattavat, tiettyjen tautien hoitoon kehitetyt ohjelmat.

Isoja datamääriä pyörittää EPID Research, joka on jo Euroopan markkinoilla todentanut liikeideansa toimivuuden. EPID tarjoaa lääkeyrityksille kliinisiä tutkimuksia selkeästi edullisemman ja nopeamman ratkaisun, käyttämällä Pohjoismaiden ainutlaatuisen kattavia terveydenhuollon tilastoja. Nyt EPID hakee kumppaneita Yhdysvalloista.

Toimitusjohtaja Pasi Korhonen kertoi saaneensa vinkkejä jo ensimmäisen konferenssipäivän aikana. Matkalla saatiin myös kaksi lupaavaa lääketeollisuuden kontaktia, joita työstetään eteenpäin syksyn aikana. Korhonen toteaa, että potentiaalisten kumppanuuksien konkretisoituminen varsinaisiksi projekteiksi kestää 6-12 kuukauteen.  Lisärahoitusta EPID ei tässä vaiheessa hakenut.

Hoitopuolen terveysteknologiaa edusti verensokerimittarin kehittäjä Mendor. Sijoittajapaneelin jäsenet pommittivat toimitusjohtaja Kristian Rantaa kiperillä kysymyksillä, jotka voi kääntää vinkeiksi tuotteen ja markkinoinnin hiomiseen.

Relaxbirth oli etsimässä kumppaneita ja sijoittajia kansainvälisestikin palkitulle synnytysmetodille ja -laitteelle. Euroopan ja Lähi-idän markkinoille jo etabloitunut yritys ei sekään päässyt helpolla sijoittajien syynissä. Liiketoiminnan kehitysjohtaja Marianne Ehrnrooth sai kuulla, että Yhdysvalloissa kilpailu on kiihtymässä yksityisissä synnytyskeskuksissa, jotka olisivat paras markkinakohde.

“Miten eroatte kilpailijoista? Enemmän numerotietoa, tutkimustuloksia, mitattavia parannuksia”, sijoittajat vaativat.

Kerro arvo käyttäjälle

Kymmenkunta suomalaisyritystä esitteli liikunnan ja hyvinvoinnin netti- ja mobiilipalveluita.

Aloimme valmistella tapaamisia jo neljä kuukautta sitten, kertoi Niko Karstikko, jonka edustama SportSetter auttaa liikunnan harrastajia löytämään uusimpia harrastusmahdollisuuksia edullisesti.

Karstikko esiintyi energisesti, mutta silmät paljastivat, että aikaerorasitus painoi. SportSetter on houkuttanut Helsingissä tuhansia käyttäjiä, pian palvelu lanseerataan New Yorkissa. Suomessa sijoittajatkin ovat uskoneet menestykseen, nyt Karstikko etsii amerikkalaista rahoitusta.

“Ei pidä tuudittautua luuloon, että tämän paneelin sijoittajista joku avaa rahanyörit. Pohjatyötä on tehtävä jatkuvasti”, painottaa Karstikko aiempien onnistuneiden rahoituskierrosten kokemuksella.

”Olimme sopineet jo etukäteen kolme sijoittajatapaamista, joita viedään eteenpäin ja samalla liidejä on tullut lisää.”

”Kaikki riippuu numeroista. Siitä, milloin saavutatte miljoonan käyttäjän rajan”, kommentoi Michel Wendell Nexit Ventures -rahastosta.

Wendellin yleinen neuvo myyntipuheille kuului: Älä selitä, mitä teknologia tekee, vaan kerro, mikä on sen arvo käyttäjälle. Ja miten sillä ansaitaan rahaa.

Neuvo on selkeä, mutta toteutus yllättävän vaikeaa. Fysioterapian pelimäisyyttä kehittävän Serious Gamesin Janne Niittymäki tunnusti, että ilman valmennusta ja noin 50 harjoittelukertaa pitchaus olisi ollut hänen elämänsä noloimpia hetkiä.

“Asioita, joita haluaisi mukaan myyntipuheeseen, on ainakin 60. Kommenteista kuulee, mitä olisi pitänyt leikata, mitä ottaa mukaan. Kanssapitchaajilta saa myös hyviä ajatuksia.”

Niittymäki kiteytti saamansa opit: ”Selkeytä fokus ja esitä se nopeasti. Ylimääräiset sanat ja rönsyilyt pois.”

Health 2.0 -konferenssi tarjosi runsaasti verkostoitumismahdollisuuksia sekä kuluttaja- että ammattilaispalveluiden ja tuotteiden kehittäjille eri puolilta maailmaa. Lyhyellä kierroksella saattoi nähdä, kuinka verinäyte analysoidaan nanosirulla, miten verkkopeli tukee syövästä toipuvia teinejä tai kuulla, miten GoogleGlass tulee mullistamaan kirurgien työtä.

Tekesin ja Sitran järjestämä Health 2.0 -matka kokosi yhdeksi ryhmäksi liki 80 henkilöä, jotka edustivat 30 yritystä sekä 15 tutkimuslaitosta ja muuta organisaatiota. Health 2.0 -konferenssin jälkeen osa joukosta jatkoi matkaa tutustumaan USA:n merkittävimpään bioIT-keskittymään San Diegoon.

Teksti: Marita Seulamo

Kauppalehti uutisoi matkasta:

Kauppalehti 1.10.2013: Terveysbisneksen Team Finland iskee Piilaaksossa

Kauppalehti 5.10.2013: "Iso siirtymä" - terveydenhoito verkkoon

Tekesin verkkouutinen matkaan valmistautumisesta:

Kalifornia kutsuu terveys- ja hyvinvointialan toimijoita – Let’s Go Team Finland!

Kuvat ylhäältä alas:

Liki parin tuhannen osallistujan kerännyt Health 2.0 -tapahtuma Santa Clarassa Kaliforniassa oli hieno tilaisuus suomalaisille verkostoitua ja tutustua hyvinvointi- ja terveysalan uusimpiin innovaatioihin.
Kuva: Pia Mörk

Pasi Töytäri Premia Solutionsista esittäytymässä David Lindemanille, joka oli yksi pitchauspanelisteista. Taustalla mm. Nelli Lähteenmäki Health Puzzlesta, Juha Pinomaa Omegawavesta ja Marianne Ehnrooth Relaxbirthistä keskustelmassa muiden sijoittajapanelistien kanssa.
Kuva: Marita Seulamo

“Ei pidä tuudittautua luuloon, että tämän paneelin sijoittajista joku avaa rahanyörit. Pohjatyötä on tehtävä jatkuvasti”, painottaa Niko Karstikko SportSetteristä aiempien onnistuneiden rahoituskierrosten kokemuksella.
Kuva: Marita Seulamo

Janne Niittymäki Serious Games Finlandista kiitteli Health 2.0 -matkan onnistumista: ”Saimme merkittävän joukon pääomasijoituskontakteja ja uskon että jätimme ”savumerkin” piilaaksoon ja Health 2.0 -genreen. Nyt vaan pitää pystyä lisäämään ajoittain puita pesään jotta saamme maksimihyödyn.”
Kuva: Pia Mörk

Ville Tapani Nurse Buddysta ja Mirja Gröhn Sitrasta Google-lasien hurmassa konferenssin näyttelyosastolla.
Kuva: Pia Mörk

Better Doctor -nettipalvelun perustanut Ari Tulla, asiantuntija Kari Ruutu Tekesistä ja kunniakonsuli Michel Wendell Nexit Ventures-rahastosta keskustelivat suomalaisten Health 2.0 -matkalaisten Get together -tilaisuudessa.
Kuva: Pia Mörk

Eeva Kiuru Oulu Wellness Institutesta teki tuttavuutta ”Doctor in a boxin” kanssa.
Kuva: Pia Mörk