Tekes vauhditti yli sataa vapaa-ajan palvelujen kehittämishanketta

Kulttuurin, viihteen, matkailun, liikunnan ja hyvinvoinnin alan yritykset ovat alkaneet löytää Tekesin yhteistyökumppanikseen. Löytämistä on helpottanut Vapaa-ajan palvelut -ohjelma.

Kuluttajien tarpeisiin reagoiminen ennen muita tekee palveluyrityksestä edelläkävijän. Tässä suomalaisyrityksillä on vielä paljon tehtävää, mutta Vapaa-ajan palvelut -ohjelman myötä ne osaavat lähestyä kehittämistyössään myös Tekesiä. Ohjelma on päättymässä vuoden lopussa, mutta Tekes rahoittaa alan kehitysprojekteja jatkossakin.

"Ohjelma oli tärkeä oppimisprosessi sekä vapaa-ajan palveluja tarjoaville yrityksille että Tekesille. Uskon, että jatkossa yritysten on helpompi lähestyä Tekesiä", sanoo ohjelman johtoryhmän puheenjohtaja Ritva Ohmeroluoma.

Vapaa-ajan palvelut ohjelmassa tavoiteltiin alan yritysten liiketoimintamallien, prosessien sekä uusien palvelujen ja palvelukonseptien kehittämistä. Ohjelman aikana järjestettiin yli 50 verkottumistapahtumaa, neljä opintomatkaa ja rahoitettiin noin 80 yritysten ja 35 tutkimusorganisaatioiden kehittämisprojektia. Ohjelman projektien kokonaisvolyymi oli noin 25 miljoonaa euroa.

Palvelujen merkitys oivallettu, kansainvälisille markkinoille pyrkimisessä kehittämisen varaa

Vapaa-ajan palveluilla on valtava kansainvälinen kasvupotentiaali. Suomessa alan yritykset ovat verraten pieniä, ja innovaatioiden ja liiketoiminnan kehittämisen avulla voidaan saada paljon kasvua aikaan.

Ymmärrys palvelujen merkityksestä vapaa-ajan liiketoiminnan kehittämisessä on lisääntynyt kiitettävästi: "Ohjelma onnistui lisäämään palvelutoimialojen arvostusta ja tuotti kannustavia esimerkkejä palveluliiketoiminnan kehittämisessä", sanoo ohjelman päällikkö Risto Mäkikyrö.

"Palvelukonseptien viennin haasteellisuudesta huolimatta ohjelmassa nähtiin myös merkittäviä avauksia sillä saralla. Ilahduttavia esimerkkejä ovat Omenahotellien täysin uudenlainen palvelumalli ja Tero Saarinen Companyn taiteelliseen esitykseen perustuva palvelutuotekokonaisuus, joissa keskityttiin nimenomaan kasvuun ulkomaisille markkinoille", kiittelee Mäkikyrö.

Uusia innovaatiota matkailu- ja vapaa-ajan liiketoimintaan

Ohjelman kehityshankkeista puolet liittyi matkailuun ja kolmannes liikuntaan. Alla on joitain esimerkkejä ohjelman yritysprojekteista.

Omena Hotellit: Maailmanlaajuisesti uniikki hotellikonsepti
Yritys kehitti maailmanlaajuisesti ainutlaatuisen hotellikonseptin, joka mahdollistaa edullisen majoittumisen keskellä kaupunkia. www.omenahotels.com
Lisätietoja Tekesin sivuilla

Lapland Memories: Mieluinen muisto myy itsensä eteenpäin
Tuotantoyhtiö Lapland Memories tallentaa Lapin luonnossa tapahtuvia ainutkertaisia tilanteita visuaalisen viestinnän keinoin: elokuviksi, tv-sarjoiksi, mainoksiksi, spoteiksi, matkamuistovideoiksi ja still-kuviksi. www.laplandmemories.com
Lisätietoja Tekesin sivuilla

Eccomodation: Hotelliyön hiilijalanjälki selviää nettilaskurilla
Yritys kehitti hotelleille, ravintoloille ja kokouspaikoille tarkoitetun hiilijalanjälkilaskuripalvelun. Palvelu auttaa yrityksiä johtamaan ympäristötyötä ja hyödyntämään faktoja myynnissä sekä ympäristöviestinnässä ja -markkinoinnissa. www.ecompter.com
Lisätietoja Tekesin sivuilla

CodeGem: Matkailualan facebookilla kustannustehokkuutta yritysverkostoihin
Yrityksen kehittämä verkostotoiminnanohjausjärjestelmä paitsi asiakkuuksien suunnitelmallisen kehittämisen myös verkostoitumisen toisten yrittäjien kanssa. www.codegem.fi
Lisätietoja Tekesin sivuilla

Fintravel Tour Operators: Saumattomuutta ja tehoa ketjuuntuneeseen liiketoimintaan
Yritys kehitti toiminnanohjaus- ja myyntijärjestelmää, jonka tavoitteena on parantaa kokonaisen yritysryppään kilpailukykyä. Kumppaneina hankkeessa on noin kolmekymmentä koti- ja ulkomaista matkailuyritystä. www.fintravel.com
Lisätietoja Tekesin sivuilla

Poetry in Motion: Tero Saarinen -brändi
Yritys kehitti Tero Saarinen Companylle prosesseja, jotka liittyvät tanssiteosten harjoittamiseen, tekniseen tuotantoon, markkinointikonseptiin ja liiketoimintakokonaisuuden hallintaan. www.terosaarinen.com

Gymicom: Liikunnan riemua lasten omilla ehdoilla
Gymicomin omistama Gymi on lasten ja nuorten kuntoklubi, jonka liikeidea kumpuaa halusta tarjota kaikille lapsille mahdollisuus nauttia liikunnasta omalla tasollaan. Ohjelman projektissa yrittäjät paneutuivat ulkopuolisten asiantuntijoiden tuella Gymin monistamiseen. www.gymicom.com
Lisätietoja Tekesin sivuilla

Carousel: Pannaanko pakettiin yksi liikunta- tai leikkipaikka?
Carousel myi ennen yksittäisiä tuotteita leikkipuistoihin ja liikuntakentille. Nyt lappilaisyritys tarjoaa asiakkailleen lähiliikuntapalvelua yhdeltä luukulta. www.carousel.fi
Lisätietoja Tekesin sivuilta

Gamebook: Mobiilituloskortti golfiin
Yrityksen kehittämä GameBook iPhone -sovellus golfiin mahdollistaa mm. reaaliaikaisen tulospalvelun golftapahtumissa, tilastoinnin, kuvien lähettämisen golfkentältä ja golfkokemusten jakamisen Clubhouse-kavereille. www.golfgamebook.com

Lisätietoja Vapaa-ajan palvelut -ohjelmasta

www.tekes.fi/vapaa-aika

Elämyksiä, ideoita ja osaamista – Vapaa-ajan palvelut ohjelman projektikatsaus, kevät 2012 (pdf)

Risto Mäkikyrö, ohjelman päällikkö
Tekes
Puh. 040 580 2530
risto.makikyro (at) tekes.fi

Jaana Myllyluoma, ohjelman koordinaattori
FCG Koulutus ja konsultointi Oy
Puh. 050 390 5765
jaana.myllyluoma (at) fcg.fi

comments powered by Disqus