Suomalaiset verkkokaupat herätys!

12.7.2013
Ulkomaiset verkkokaupat hallitsevat Suomen markkinoita eikä suomalaista osaamista ole osattu tuotteistaa. Tämä pitää muuttaa.

Helsingin Sanomat julkaisi 10.7. Vieraskynä-kirjoituksen, jossa professori Saara Taalas ja Googlen toimialajohtaja Eero Korhonen toteavat Suomen jääneen ulkomaisten verkkokauppojen jalkoihin, ml. pohjoismaiset kilpailijat. Pieni Suomi on kiinnostava markkina kansainvälisille toimijoille siksi, että täältä puuttuvat kotimaiset kilpailijat – vaikka suomalaiset hyödyntävät tutkitusti edelleen verkkopalveluja tehokkaasti.

Siinäpä hyvä paikka ulkomaisille verkkokaupoille iskeä täkäläisille markkinoille.

Menestyneet yritykset ovat poikkeuksetta ennakkoluulottomia, osaavia verkkomarkkinoijia ja perustavat päätökset dataan ja analytiikkaan. Sanalla sanoen menestyjien ytimessä on verkko. Ennen lähes ylivoimainen kansainvälistyminen on nykyään mahdollista pienellekin firmalle. Hommiin vaan pitää ryhtyä heti.

"Suomalaiset yritykset pitää todellakin saada maailman huipulle verkkokaupassa. Tekesin PK.NET on suunnattu juuri siihen. PK.NET tarjoaa kasvuhaluisille pk-yrityksille rahoitusta ja asiantuntemusta liiketoiminnan uudistamiseen internetin avulla. Rahoitusta voi saada esim. verkkokaupan kehittämiseen tai markkinaselvityksiin. Keskeistä on myös hyödyntää ulkopuolisen asiantuntijan osaamista", sanoo palvelujohtaja Risto Setälä Tekesistä.

Lue lisää

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus