Uutta luovaa bisnestä 16.10. Taiteen kautta aitoa asiakasymmärrystä?

21.10.2013

Edelläkävijän ja uudistajan paikalla toisinaan tuulee ja myrskyää, mutta uudisraivaaja kestää sen ja uskoo sinnikkäästi unelmaansa. Lähes 250 liiketoiminnan edelläkävijyyttä tavoittelevaa ihmistä kokoontui inspiroitumaan Uutta luovaa bisnestä -seminaariin 16.10., jossa nostettiin keskiöön inhimillinen ihminen: ihminen bisneksen tekijänä ja kohteena eli asiakkaana. Antoisan seminaaripäivän aikana järjestetyt työpajat ja puheenvuorot lähestyivät kukin omasta näkökulmasta sitä, miten yritys voi aidosti rakentaa menestystä ymmärtämällä asiakasta entistä paremmin. Monta konkreettista työkalua tarttui osallistujien matkaan.

Luovan seminaaripäivän keynote-puheenvuorot oli omistettu taiteelle. Miten taiteen keinoin voi päästä toisen ihmisen iholle ja mielen sopukoihin? Lavalle astui kaksi taiteen rautaista ammattilaista: professori, koreografi ja taiteilija Jorma Uotinen sekä näyttelijä, ohjaaja ja yrittäjä Byron Stewart. Taiteilijoiden viesti oli yhteinen: taiteen avulla voimme asettua toisten ihmisten asemaan ja oppia ymmärtämään heitä.

Uotisen kipinöivä puheenvuoro tunteiden ja taiteen roolista bisneksessä

"Taiteen kautta voimme nähdä asioita itsemme ulkopuolelta. Taiteen kautta voimme päästä oman itsemme ulkopuolelle. Taiteen kautta voimme elää maailman, joka ei ole sama kuin omamme. Taiteen avulla meillä on käytettävissä yhtä monta maailmaa kuin on omaperäistä taiteilijaa", kiteytti Uotinen taiteen roolia. Siksi taiteella on merkitystä myös bisneksen näkökulmasta.

Edelläkävijyyden hengessä Uotinen peräänkuulutti, että nostaisimme esiin keskuudestamme sankareita ja huippuosaajia, joista muut voivat inspiroitua ja ottaa oppia. Valitettavan usein huippuja ei huomioida. On helpompi suosia keskinkertaisuutta, koska sen ymmärtäminen on helpompaa. Sen sijaan pitäisi kannustaa huippusuorituksiin. Kannustusta ei voi olla koskaan liikaa ja sen merkitystä ei voi vähätellä. Uotisen mukaan oikeanlainen kannustaminen ei tee kenestäkään ylpeää, vaan se auttaa jaksamaan ja kehittymään.

Stewartin filosofian mukaan sitoutuneet työntekijät = tyytyväiset asiakkaat

Yritysten ikuisuuskysymys on, mitä kummaa meidän pitäisi tehdä, jotta työntekijämme huolehtisivat asiakkaistamme niin, että he myös pysyvät tyytyväisinä asiakkainamme. Stewartin mukaan viisasten kivi on löytynyt: yritysten on aidosti pidettävä huolta ja välitettävä työntekijöistään. Vain sitoutuneet ja hyvinvoivat työntekijät voivat antaa asiakkaille kaikkensa päivästä riippumatta. " Pidä huolta omasta väestä, niin he kyllä pitävät puolestaan huolta asiakkaista", Stewart toteaa.

Entäpä jos asiakaspalvelutilanne olisikin show? Asiakaspalvelutilannetta voi lähestyä improvisaatiokohtauksena, jossa jokaisella on oma rooli, mutta ikinä ei voi tietää tarkalleen, mitä tuleman pitää. Tässä näytöksessä lavalle astuvat asiakaspalvelijat ja yleisönä toimivat asiakkaat. Kohtauksen lavastus riippuu siitä, millaisessa palvelutilanteessa kulloinkin ollaan. Kun päivittäistä työtä lähestyy showna, on helppo muistaa, miksi asiakaspalvelijan rooli on tietynlainen: millaista käytöstä palveluntuottajalta odotetaan riippumatta omasta tunnelmasta.

Taiteiden lisäksi asiakasymmärryksen lisäämiseen saatiin monta muuta näkökulmaa. Parhaat palat näistä esitellään jatkossa Serve- ja Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmien nettisivuilla.

Inspiroivan päivän päätteeksi Aleksanterin teatterin lavalla Tekesin ohjelmat Serve ja Fiiliksestä fyrkkaa paiskasivat kättä, sillä seminaari oli Serven viimeinen vuosiseminaari. Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelmalle seminaari oli puolestaan laatuaan ensimmäinen.

Seminaarin materiaalit löytyvät täältä.

Lämmin kiitos kaikille osallistujille!

 

Kuvat: Susanna Lehto
Tiina Lifländer

comments powered by Disqus