Puhtaampaa merenkulkua pakokaasupesurien avulla

7.11.2013
Suomalaisen varustamoperheyrityksen Langh Shipin kehittämä pakokaasupesuri pudottaa laivojen pakokaasun rikkipitoisuuden murto-osaan. Samalla laivaliikenteen polttoainekuluissa saadaan huimat säästöt.

Laivojen polttoaineen rikkipitoisuuden yläraja putoaa vuoden 2015 alusta alkaen 0,1 %:iin, mikä tarkoittaa siirtymistä dieselin käyttöön ja suurta kustannustason nousua – ellei laivoihin asenneta pakokaasupesuria eli skrubberia korkearikkisen polttoaineen puhdistamiseksi.

Sellaisen käyttöönotto ei kuitenkaan ole yksinkertaista, varsinkaan jälkiasennuksena. Ongelmana on myös pesurissa käytetyn pesuveden puhdistaminen.

"Lainsäädäntö antaa mahdollisuuden käyttää merivettä pesurissa siten, että savukaasun epäpuhtaudet joutuvat ilman sijasta meriveteen (nk. avoin kierto). Meistä tuntui kuitenkin tärkeältä, että pesuri perustuisi ns. suljettuun kiertoon, jolloin vaatimuksena on prosessissa käytetyn pesuveden puhdistaminen ja haitallisten aineiden erottaminen", sanoo varustamon vanhempi tekninen neuvonantaja Reino Verosaari.

Langh Shipilla on syvällinen tietämys vesien käsittelystä, sillä Langhin perheen omistamalla Pesupalvelu Hans Langh Oy:llä on 40 vuoden kokemus teollisuuden pesuvesien puhdistamisesta.

Tulokset ovat olleetkin rohkaisevia – varustamon m/s Lauraan testikäyttöön asennettu pesuri puhdistaa pakokaasun ja pesuveden tulevan säännöstön vaatimalle tasolle. Lisäksi puhdistusjärjestelmä poistaa pakokaasusta pienhiukkaset, vaikka lainsäädäntö ei siihen vielä velvoita. Järjestelmä on suojattu useilla patenttihakemuksilla.

"Ei tätä ilman Tekesin osallistumista olisi saatu kasaan. Olemme tehneet rajusti töitä sekä tiedon etsimiseksi että menetelmien kehittämiseksi ja testaamiseksi ja Tekesin myöntämä tuki ja laina ovat kyllä ensiarvoisen tärkeitä", toimitusjohtaja Hans Langh kertoo.

Pakokaasupesurista rakennettiin mm. ensin pienoismalli, johon johdettiin osa laivan pakokaasuista ja jonka pesuveden puhdistamista testattiin erilaisilla menetelmillä. Projekti alkoi viime vuonna ja tulokset näkyvät nyt.

Lue lisää

Kuva: Langh Ship

Kaj Nordgren