Mennäkö vaiko eikö mennä USA:han? – GAP-ohjelma antoi vastauksen

17.12.2013
Yritykset eri puolilta maailmaa saivat taas liiketoimintasuunnitelman Yhdysvaltain markkinoita varten Global Access Programin lopputilaisuudessa. Suomi oli ykkönen mukaan hyväksyttyjen yritysten määrässä ja ne olivat hyvin tyytyväisiä ohjelmaan.

Global Access Program, tai tutummin GAP on UCLAn (University of California Los Angeles) arvostetun Anderson Business Schoolin vetämä ohjelma, jossa vuosia työelämässä olleet MBA-opiskelijat laativat yrityksille liiketoimintasuunnitelman USAhan etabloitumiseksi. Suunnitelma on samalla heidän lopputyönsä. Vuodesta 1998 käynnissä olleeseen ohjelmaan on osallistunut jo lähes 150 suomalaista yritystä.

Tänä vuonna suomalaisia firmoja oli jälleen eniten kaikista mukana olleista maista. Ykkössija heltisi 15 yrityksellä, kun kakkoseksi tulleella Italialla niitä oli 12. Brasiliasta yrityksiä oli kahdeksan ja Australiasta kuusi. Yhteensä yrityksiä oli tänä vuonna mukana 56. Viime vuonna Suomesta hyväksyttiin mukaan 12 yritystä.

GAP-ohjelman johtaja, UCLAn professori ja bisnesenkeli Bob Foster avasi lopputilaisuuden.

Mene

Kuopiolainen Rocsole valmistaa kuvantavia 3D-mittalaitteita putkien sisällön analysointiin mm. kemikaali- ja öljyteollisuudelle. Umpiputkessa kulkeva aine tunnistetaan johtamalla sähköä putkeen sekä mittaamalla ja laskemalla. Yritys sai opiskelijatiimiltä vihreää valoa laajentua USAn markkinoille alihankintaverkostoa kasvattamalla.

"Olemme erittäin tyytyväisiä GAP-ohjelman antiin ja opiskelijoiden työhön, joka vahvisti käsitystämme USAn tärkeydestä. Siellä on tällä hetkellä vain yksi myyjä tuotteillemme ja varteenotettavia kilpailijoita saman verran. Heidän tuotteensa ovat meidän vastaavia kalliimpia, joten nyt on iskun paikka. Volyymit Amerikassa voivat olla valtavia. Palasin paikan päältä hiljattain ja eräs asiakas kertoi ostavansa saman tien 100 laitettamme, kun näkee yhden toimivan", kertoo kaupallinen johtaja Pasi Laakkonen.

GAP-yritykset, opiskelijat ja sijoittajat ympäri maailmaa verkottuivat ohjelman lopputilaisuudessa.

Älä mene vielä

H2 Wellbeingille opiskelijat sen sijaan suosittelivat toistaiseksi panostamista Pohjoismaihin ja USAn valloituksen lykkäämistä. Helsinkiläinen yritys tekee online- ja mobiiliratkaisua pääasiassa yritysten työhyvinvointikäyttöön ja sillä on asiakkainaan Suomen suurimpia työnantajia, kuten Puolustusvoimat, Pöyry ja VR sekä lukuisa joukko pk-yrityksiä.

Kuluvan vuoden aikana asiakkaiden määrä on tuplaantunut 150:een. 10 henkeä työllistävän H2 Wellbeingin palvelut saa kokonaan verkosta ja asiakkaiden on enintään tarvinnut tarttua puhelimeen.

"Opiskelijatiimin suositus oli perusteltu ja siinä on paljon yksityiskohtia, kuten riittävien investointien määrä, joka meidän täytyy arvioida uudelleen. En silti usko, että jätämme USAn väliin. Yritys tietenkin päättää viime kädessä mitä tekee, mutta saamamme tiedustelutieto oli erittäin arvokasta. Ja yhteistyö tiimimme kanssa sujui tosi hyvin. Tekesin Minh Lam otti meihin aikanaan yhteyttä ja tiedotus on pelannut hyvin", sanoo toimitusjohtaja Jussi Räisänen (kuvassa), jolle GAP on tuttu jo kymmenen vuoden takaa edellisestä yrityksestä.

GAP-ohjelma alkaa vuosittain heinäkuussa ja H2 Wellbeingin opiskelijatiimi kävi Suomessa jo elokuussa haastattelemassa asiakkaita ja kumppaneita eri näkökulmista. Tulevaisuuden haasteina Räisänen näkee riittävien resurssien saamisen markkinointiin ulkomailla ja uusien kanavien rakentamisen.

Lahtelainen yli satavuotias Merivaara valmistaa monenlaisia sairaalakalusteita, kuten sänkyjä, paareja, leikkauspöytiä, -valoja sekä saliohjausjärjestelmiä, joista viimeksi mainittu oli GAP-projektin kohteena – ja hakee merkittävää kasvua.

Päämarkkinat ovat Pohjoismaissa ja Venäjällä. Opiskelijatiimi suositteli Yhdysvaltoihin laajentumista ja mm. keskittymään keskikokoisiin sairaaloihin tietyissä osissa USAta, jotka tiimin selvityksen mukaan uusivat hoitosalejaan ahkerasti seuraavien vuosien aikana.

"Lähdimme avoimin mielin mukaan GAPiin ja se on ollut meille erinomainen kokemus. Konsultti olisi maksanut 100 000 euroa ja olisimme saaneet viidenneksen nyt saadusta datasta. Yhdysvallat on ollut pitkään kiinnostuksemme kohteena ja tämä oli hyvä tapa lähteä tutkimaan maan mahdollisuuksia ja uhkia. Tässä vaiheessa emme USAhan todennäköisesti kuitenkaan vielä mene", kertoo teknologiajohtaja Pasi Kankaanpää.

Kriittisten verkkojen laadunvarmistaja Creanord sai niin ikään opiskelijatiimiltä suosituksen lähteä USAhan.

"Yritykset ovat erittäin tyytyväisiä siihen, että Tekes pystyy tarjoamaan heille rahoituksen lisäksi käytännön työkaluja kansainvälistymiseen. GAP-ohjelman suosio kasvaa koko ajan yritysten puhuessa keskenään ja suositellessa sitä toisilleen hyvien kokemusten perusteella", iloitsee GAPista Tekesissä vastaava Minh Lam.

Video GAP-ohjelman lopputilaisuudesta on tulossa tammikuun aikana. GAPin seuraava haku yrityksille avataan maaliskuussa.

Lue lisää

Lue myös: Kasvuyritysten kummisetä (Kauppalehti)

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus