Kovia nimiä Suomen markkinointihenkisin insinööri -kilpailun kärjessä

18.9.2013
Suomen markkinointihenkisin insinööri -kilpailun kärki on seulottu. Neljän parhaan joukkoon valittiin markkinointijohtaja Timo Annala; Fujitsu Finland Oy, toimitusjohtaja Jari Elamo; Helkama Velox Oy, yrittäjä ja toimitusjohtaja Reijo Karppinen; Dynaset Oy sekä siltaryhmän päällikkö Janne Wuorenjuuri; VR Track Oy.

Kilpailun voittaja palkitaan 10 000 euron palkinnolla 1.10. Toinen aalto -seminaarissa Messukeskuksessa. Toista kertaa järjestetty Suomen markkinointihenkisin insinööri -kilpailu oli avoin kaikille diplomi-insinööreille ja insinööreille. Kilpailuun osallistui 20 hakijaa. Arviointikriteereinä olivat vahvat liiketoiminnalliset näytöt.

"Kisa on innostanut insinöörejä tänäkin vuonna. Kandidaatteja tuli etenkin isoista ja pk-yrityksistä", sanoo MTL:n toimitusjohtaja Tarja Virmala.

Kilpailun tuomarointi on kaksivaiheinen. MTL:n, SEFE:n ja TEK:n edustajat valitsivat kilpailijoiden joukosta short-listalle neljä ehdokasta, jotka ovat:

Timo Annala
Annala (s. 1962) vastaa Fujitsu Finland Oy:n sekä Fujitsun Nordic-alueen infrapalvelujen markkinoinnista. Annala tunnetaan luovana ideageneraattorina, jolla on kyky yhdistää uusia ajatuksia vahvaan substanssi- ja myyntiosaamiseen. Annala näyttää itse esimerkkiä teknologia- ja markkinointiosaamisen yhdistämisestä sekä rohkaisee tiimiään revittelemään ja tuomaan esiin hullujakin ideoita. Annala ei hyväksy tylsän tavanomaisia ehdotuksia, jotka eivät erotu tapetista. Tämä on poikkeuksellisen rohkeaa ajattelua BtoB-puolella. Annalalla on vahva yrittäjätausta. Koulutukseltaan hän on diplomi-insinööri.

Jari Elamo
Jari Elamo (s.1969) on Helkama Velox Oy:n ja Suomen Polkupyörätukku Oy:n toimitusjohtaja. Elamo aloitti Helkaman palveluksessa vuonna 2008 myynti- ja markkinointijohtajana ja vastaa edelleen molempien yritysten markkinoinnista. Elamo on siirtänyt Helkaman polkupyörien valmistusta Taiwanista takaisin Suomeen: Hangon tehtaan käyttöastetta on nostettu ja kotimaisuus otettu aktiivisesti esille yrityksen markkinoinnissa ja viestinnässä. Elamo on koulutukseltaan markkinointiekonomi ja tuotantotalouden diplomi-insinööri.

Reijo Karppinen
Yrittäjä ja toimitusjohtaja Reijo Karppinen (s.1958) perusti hydrauligeneraattoreja, korkeapainepesureita ja kompressoreita valmistavan DYNASET Oy:n vuonna 1986 alle kahden vuoden insinöörityökokemuksella. Nyt yritys on alansa markkinajohtaja, jolla on vientiä yli 50 maahan. Koulutukseltaan Karppinen on autoinsinööri. Karppinen valittiin vuonna 2012 Vuoden yritysjohtajaksi OP-Pohjola -ryhmän ja Kauppalehden Yrittämisen tulevaisuus -seminaarissa. Lisäksi Karppinen valittiin Maakunnalliseksi vuoden yrittäjäksi vuonna 2008.

Janne Wuorenjuuri
Janne Wuorenjuuri (s. 1969) on siltaryhmän päällikkö sekä rataomaisuuden hallintapalveluiden palvelupäällikkö VR Track Oy:ssä. Wuorenjuuri vastaa myös markkinoinnista ja asiakasrajapinnasta. Wuorenjuuri on hyödyntänyt erinomaisesti high-tech alan mahdollisuuksia rautatiealalla. Hän on mm. yhdistänyt uutta teknologiaa rata- ja siltatekniikkaan sekä sähkörata- ja turvalaiteosaamiseen. Koulutukseltaan Wuorenjuuri on diplomi-insinööri.

Varsinainen tuomaristo haastattelee neljä parasta ehdokasta ja valitsee heidän joukostaan kilpailun voittajan, joka julkistetaan Toinen aalto -seminaarissa 1.10. Messukeskuksessa.

Tuomariston puheenjohtaja on toimitusjohtaja Eka Ruola; hasan&partners. Lisäksi tuomaristossa ovat hallituksen puheenjohtaja Anne Brunila; ICC Suomi ry, Ilari Kallio, kehitys- ja innovaatiojohtaja; Wärtsilä Finland Oy, henkilöstöjohtaja Hannele Jakosuo-Jansson; Neste Oil Oyj, johtaja Ari Järvelä; Tieto Finland Oy, johtaja Leena Mörttinen; Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, toimituspäällikkö Heikki Siljamäki; Tekniikka ja talous, kehitysjohtaja Petri Kalliokoski; VTT. Sihteerinä on toimitusjohtaja Tarja Virmala; MTL ry.

Voittajalle luvassa 10 000 euroa

Voittaja julkistetaan ja palkitaan 10 000 euron palkinnolla Toinen aalto -seminaarissa 1.10.2013 Messukeskuksessa Teknologia 13 -tapahtuman yhteydessä. Puhujina ovat Tekesin pääjohtaja Pekka Soini, aivotutkija Marja-Liisa Halko, analyytikko ja Gartner Fellow Stephen Prentice, EK:n johtaja Leena Mörttinen ja menestyskirjailija Sofi Oksanen.

Lisäksi ohjelmassa on kimara markkinoinnin menestystarinoita insinöörivaltaisilta aloilta.

Kilpailun ja seminaarin kumppaneita ovat Elinkeinoelämän Keskusliitto EK, Market-Visio Oy, Neste Oil Oyj, Pöyry, Suomen Ekonomiliitto SEFE ry, Suomen Messut, Tekes, Tekniikan akateemiset TEK ry, Tekniikka ja talous, Teknologiateollisuus ry, Tieto Finland Oy, VTT ja Wärtsilä Oyj. Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö lahjoittaa palkittavalle insinöörille annettavan palkinnon.

Lisätietoja

MTL ry, toimitusjohtaja Tarja Virmala, puh. 0400 484 693

comments powered by Disqus