Kasvuyritykset hakevat GAP-ohjelmasta lähtölaukausta Yhdysvaltojen markkinoille

Tekesin ja maailman arvostetuimpiin kuuluvan bisneskoulun University of California Los Angelesin (UCLA) yhteistyössä toteuttamaan GAP-ohjelmaan haki tänä vuonna ennätykselliset 38 yritystä, joista 15 valittiin.

GAP-ohjelmassa yritykset saavat jo työelämässä kokemusta hankkineilta MBA-opiskelijoilta liiketoimintasuunnitelman Yhdysvaltojen markkinoille etabloituakseen tai siellä toimintaansa laajentaakseen.

"Ohjelman maine ja sen kautta saavutetut hyvät tulokset ovat kiirineet ja monet aiemmin osallistuneet yritykset ovat suositelleet sitä muille", ohjelmapäällikkö Minh Lam kertoo. "Yritykset ovat laajentaneet GAPin avulla verkostojaan ja saaneet tärkeää asiantuntemusta liiketoimintansa kehittämiseksi. Ohjelmaan osallistuneille yrityksille on kertynyt 17-kertainen tuotto jokaista sijoitettua euroa kohden."

Ohjelmaan osallistuvat kokoontuivat Yhdysvaltojen suurlähetystön innovaatiokeskuksessa

Tekes järjesti GAP-ohjelmaan osallistuville yrityksille edellisten vuosien tapaan verkottumis- ja infotilaisuuden, jossa yritykset esittelivät toimintaansa lyhyesti sekä pääsivät vaihtamaan ensitunnelmia ja odotuksiaan toistensa kanssa. Tänä vuonna tilaisuus järjestettiin Yhdysvaltojen suurlähetystön innovaatiokeskuksella. Vuoden alkupuolella avattu innovaatiokeskus on suurin Yhdysvaltojen suurlähetystöihinsä tekemä yksittäinen investointi ja samalla sen ainoa oman maansa rajojen ulkopuolella sijaitseva innovaatiokeskus.

"Suomi on meille tärkeä kumppani ja haluamme innovaatiokeskuksen avulla helpottaa kaupankäyntiä sekä muuta toimintaa suomalaisten ja amerikkalaisten välillä", valottaa Rodney Hunter Yhdysvaltojen suurlähetystön kauppapoliittiselta osastolta.

Osallistujayritysten toiveissa Yhdysvaltojen markkinoiden ymmärtäminen

Liikkumiseen kannustavasta HeiaHeia-yhteisöpalvelusta tutuksi tulleen H2 Wellbeingin perustaja Jussi Räisänen kertoo, että yritys odottaa GAP-ohjelmalta Yhdysvaltojen markkinoiden parempaa ymmärtämistä.

"Olemme saaneet kansainvälisen liiketoimintamme mukavasti käyntiin ja Yhdysvalloista tulee meille jatkuvasti yhteydenottoja. Sikäläisten markkinoiden koko edellyttää kuitenkin fiksua ja kohdennettua strategiaa, jotta saamme resurssimme tehokkaasti hyödynnettyä", Räisänen toteaa. "Yhdysvalloissa valmius teknologian ja yhteisöpalvelujen käyttöön on korkealla, joten uskon, että GAP-ohjelman avustuksella meillä on siellä valoisa tulevaisuus."

Analyse² osallistui GAP-ohjelmaan ensimmäisen kerran vuonna 2009. Tuolloin päivittäistavarakaupan tuotetiedon hallinta- ja trendiosaamiseen erikoistuneelle yritykselle laadittiin Yhdysvaltojen liiketoiminnan käyntiin polkaiseva suunnitelma. Nyt kun yritys on vuoden toiminut Yhdysvaltojen markkinoilla, haluaa se hioa MBA-opiskelijoiden avulla liiketoimintasuunnitelman huippuunsa.

"Etsimme yhdessä GAP-tiimin kanssa vastauksia viimeisen vuoden aikana heränneisiin kysymyksiin. Olimme viimeksi hyvin tyytyväisiä ohjelmaan ja tiimin työhön. Yhdysvallat on meille strategisesti tärkeä alue ja uskomme tänäkin vuonna ohjelmaan osallistumisen antavan kustannustehokkaasti tukea liiketoiminnan kehittämiseen kohdemarkkinoillamme", Analyse²:n toimitusjohtaja Janne Anttila kertoo.

Myös tiedonhallintaan erikoistuneelle M-filesille Yhdysvaltojen markkinat ovat tärkeät useastakin syystä. "Paitsi että potentiaalisten asiakkaiden määrä on valtava, myös maailman johtavat markkina-analyytikot ovat amerikkalaisia ja antavat meille vetoapua. Lisäksi Yhdysvalloissa menestymisen myötä on helpompi laajentaa toimintaa edelleen muihin maihin muun muassa hyvien suositusten ja amerikkaisyritysten tytäryhtiöiden kautta", M-filesin toimitusjohtaja Miika Mäkitalo kertoo yrityksen motivaatiosta hakea GAP-ohjelmaan.

M-filesilla on jo tytäryhtiö 20 työntekijöineen sekä miljoonien eurojen liikevaihto Yhdysvalloissa, mutta kasvua haetaan edelleen. "Uskomme, että MBA-opiskelijat pystyvät tekemään hyvää työtä ja muokkaamaan arvolupaustamme amerikkalaisten kohderyhmiemme tarpeisiin perehtymällä."

GAP-ohjelma pyörähtää käyntiin heinäkuussa Los Angelesissa MBA-opiskelijoiden ja yritysten tavatessa toisensa.

comments powered by Disqus