Kalifornia kutsuu terveys- ja hyvinvointialan toimijoita – Let’s Go Team Finland!

5.9.2013
Ilmassa on sähköä ja virtaa. Koolla on parisenkymmentä startup-yritysten edustajaa tähtäimessä kasvu ja kansainväliset markkinat. ”Sinulla on maksimissaan kaksi minuuttia aikaa myydä tuotteesi tai palvelusi sijoittajille. Aikaa alkaa nyt”, kouluttaja Marianne Poulsen tutkimus- ja tuotekehitysyhtiö SRI:sta ohjeistaa joukkoa.

Olemme Tekesin tiloissa Pasilassa, jossa terveys- ja hyvinvointialan yritykset pitchaavat vuoron perään. Esitysten jälkeen sparrataan yhdessä, kuinka tarinaa voisi parantaa. Suurin osa yrityksistä suuntaa syyskuussa Piilaaksoon Sitran ja Tekesin järjestämälle turneelle, jossa on tarkoitus hurmata sijoittajat ja potentiaaliset yhteistyökumppanit. Liikkeellä ollaan siis tositarkoituksella.

"Keskity siihen, mitä itse asiassa olet myymässä." "Et myy algoritmejä etkä teknologiaa, vaan mielenrauhaa." "Piece of mind, siitähän asiakkaat ovat valmiita maksamaan!" "Muista kenelle tuotteesi on tarkoitettu, fokusoi", Poulsen kannustaa insinöörejä lempeästi – ja jatkaa Albert Einsteinin sanoin: "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough."

Uusi kierros alkaa ja tuotteet alkavat kuulostaa entistä kiinnostavimmilta. Poulsen kannustaa ja sparraa. "Tarjoa ratkaisu ongelmaan. Kerro miten sijoittaja saa investointinsa takaisin, esittele avainlukuja, mutta ole tarkkana. Ole realistinen tavoitteissa ja keskity omaan potentiaaliseen siivuusi markkinoista. Vasta tällöin olet uskottava Piilaaksossa."

Keskustelu siirtyy kulttuuriin. Pitchaustaitojen ja small talkin lisäksi länsirannikon ympärivuotinen lämmin ilmasto ja rento tunnelma ovat luoneet ekosysteemin, jossa mustia pukuja näkee vain harvoin. Kaliforniassa ei kuitenkaan pärjää ilman verkostoa ja suosittelijoita. "Aloita suhdetoiminta heti kun mahdollista. Näytä oma innostuksesi ja usko itseesi."

Osallistujat nyökyttelevät ja harjoitukset jatkuvat. Kehitys on päivän aikana hurja ja tarinat alkavat löytää uomansa. Täältä ne uudet uhkeat "nokiat" nousevat – täältä tullaan Kalifornia!

Poulsenin laatima kymmenen kohdan lista yritysten maailmanvalloitukseen – hyvän pitchin elementit:

1. Osoita, että ymmärrät kohdemarkkinat erittäin hyvin
2. Keskity löytämäsi ongelman esille tuomiseen
3. Kerro, kuinka ratkaiset löytämäsi ongelman
4. Käytä oikeita termejä kuvatessasi omaa liiketoimintaasi
5. Kuvaa numeroin, kuinka paljon sinun ratkaisusi parantaa nykyistä tilannetta
6. Todista väittämiäsi potentiaalisten asiakkaiden määrällä
7. Kehitä ensimmäistä ideaasi
8. Pitchaa mahdollisimman usein – käytä pitchausta liiketoiminnan kasvattamistyökaluna
9. Näytä energiasi ja intohimosi – ole ylpeä luomastasi
10. Muista, että kukaan ei lue Piilaaksossa liiketoimintasuunnitelmia

Sitra ja Tekes järjestävät Health 2.0 konferenssi- ja verkottumismatkan terveysalan toimijoille 28.9.–6.10.2013 Kaliforniassa. Osana matkalle valmistautumista yrityksille järjestettiin koulutus pitchauksesta. Mukaan matkalle mahtuu vielä!

Teksti: Jussi Salonen, Sitra
Kuvat: Susanna Lehto, Tekes

 

Pia Mörk

comments powered by Disqus