International Entrepreneurship Challenge vie yrityksiä kansainvälisille markkinoille

18.3.2013
International Entrepreneurship Challenge (IEC) -ohjelmassa maisteriopiskelijat laativat siihen osallistuville yrityksille kansainvälistymissuunnitelman.

Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) kansainvälisen liiketoiminnan opiskelijoilla on mahdollisuus päästä tositoimiin viimeisen vuoden maisteriopintojen aikana International Entrepreneurship Challenge -ohjelman kautta.

IEC:n käynnistyi toden teolla vuonna 2006 LUT:n professorien Sami Saarenkedon ja Olli Kuivalaisen vetämänä. Taustalla oli pitkä tutkimus yrittäjyydestä sekä yliopiston tutkintouudistus, jossa opiskelijoille haluttiin paljon aiempaa enemmän tuleviin töihin valmistavaa liiketoimintaosaamista. Yliopisto osallistui myös vuonna 2012 Tekesin rahoittamaan Innovaatiokyvykkyyksien kehittäminen -hankkeeseen, jossa osaltaan rakennettiin IEC:n pohjaa.

"Harvardin klassiset bisnesesimerkit muuttuivat oppikirjojen sivuilta tosielämän caseiksi", Saarenketo ja Kuivalainen toteavat.

Kaksikolla on hyviä kokemuksia ohjelmasta. "IEC on mielestämme win-win-win-tilanne. Opiskelijat ja me vetäjinä saamme tärkeää kokemusta ja yritykset suoria hyötyjä liiketoimintaan".

Seuraava askel

Viime vuonna IEC-ohjelmaan osallistui kahdeksan yritystä; tänä vuonna tavoitellaan kymmentä. Ohjelma halutaan tuotteistaa mahdollisimman pitkälle ja mukaan otetaan ulkopuolista mentorointiosaamista yrityksistä.

"Tulevaisuuden kohdemarkkinoita voivat olla luonnollisesti ainakin Venäjä, mutta emme halua vetää rajaa pelkästään siihen. Meillä on taitavia opiskelijoita myös Saksasta, Ranskasta ja Espanjasta, jotka nekin voivat olla potentiaalisia kohteita. LUTilla on kuitenkin jo yhteinen maisteriohjelma Pietarin valtion yliopiston kanssa sekä yhteyksiä Moskovan kauppakorkeakouluun. Ja paljon venäläisiä opiskelijoita, joilla on kontakteja kotimaansa yrityksiin", Sami Saarenketo ja Olli Kuivalainen sanovat.

Saarenketo oli vuonna 2012 Los Angelesissa seuraamassa Tekesin asiakkaille tarkoitetun Global Access Program GAP -ohjelman launch-tilaisuutta. Ohjelma on suunnattu pääsääntöisesti USA:n markkinoille tähtääville yrityksille.

"Kokemus oli vaikuttava ja Tekesissä GAPistä vastaava Minh Lam on tehnyt loistavaa työtä. IEC:n ja GAPin välillä on paljon yhtäläisyyksiä ja toimintalogiikka sama; vain skaaloissa on eroja. GAP on suunnattu useammalle ja isommille, IEC taas varhaisemman vaiheen firmoille. Molemmille on varmasti kysyntää", Sami Saarenketo muistuttaa.

Parhaat pätkät tv-ohjelmista

Yksi International Entrepreneurship Challenge -ohjelmaan osallistuneista yrityksistä on helsinkiläinen Tellyo. Sen palvelulla voidaan parilla painalluksella kaapata, jakaa ja suositella pätkiä tv-ohjelmista.

"Tellyon avulla voidaan jakaa kavereille vain ohjelmien parhaat palat tai esitellä heille kiintoisia uusia ohjelmia eikä käytössä ole pakko olla älytelevisiota. Televisiokanavat, joiden kanssa olemme tehneet sopimukset sisällön levittämisestä, saavat puolestaan uusia katsojia", sanoo toimitusjohtaja Kimmo Koivisto.

IEC-ohjelmassa Tellyo tarkasteli yhdessä Lappeenrannan teknillisen yliopiston maisteriopiskelijoiden kanssa liiketoimintamalliaan ja kartoitti uusia asiakassegmenttejä sekä partnereita Puolasta, Englannista ja Venäjältä.

"IEC on ollut meille hyödyllinen. Saimme tuloksena konkreettisia kontakteja, joihin voimme ottaa yhteyttä välittömästi."

Lue lisää

Kuva: LUT

Kaj Nordgren

comments powered by Disqus