Innovaatioita lukion oppimiseen

Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelmassa kehitetään oppimisen ratkaisuja yhdessä opiskelijoiden kanssa. Toimimalla yhteistyökumppanina Opetushallituksen Innolukio-hankkeessa kannustetaan yhdessä lukiolaisia luovaan ajatteluun ja kehittämään tulevan työelämän edellyttämiä valmiuksia.

Innolukio-hankkeen yhteistyökumppanina Tekes kutsui lukiolaiset mukaan oppimisen kehittämiseen antamalla heille viikkotehtävän: millainen tulevaisuuden kouluympäristö motivoisi ja kannustaisi heitä oppimaan? Vastaukseksi lukiolaiset ympäri Suomen ideoivat monia hyviä mahdollisuuksia oppimisympäristönsä tulevaisuudesta.

Paras ehdotus palkittiin Innolukio-gaalassa 24.1.2013 iPadillä ja vierailupäivällä Tekesiin. Voittajaehdotuksen viikkotehtävään teki Ressun lukiossa toista vuotta opiskeleva Tiina Hahto, joka vastaanottaa tänään palkintonsa toisen osan vierailemalla Tekesillä. Perustelujen mukaan Tiinan vastaus käsitteli monipuolisimmin esitettyjä kysymyksiä ja lisäksi hän tarkasteli erityisen syvällisesti opettajan roolia.

- Voitto oli mieluisa yllätys, mutta erityisen iloinen olin siitä, että meiltä lukiolaisilta ylipäätään pyydettiin ideoita. Kyllä me haluamme olla mukana keskustelemassa oppimisestamme ja oppimisympäristöstämme, Tiina perustelee osallistumistaan.

Tiina luotaa ehdotuksessaan koko sen paletin, josta nykylukio muodostuu: omat kehitysehdotuksensa saavat niin välineet, opettajat, oppilaat kuin koulurakennuskin. Pohtiipa hän vielä pelien roolia lukio-opiskelussa.

- Nykyisessä lukio-opetuksessa on paljon hyvää, mutta oppimisen pitää kehittyä muun yhteiskunnan mukana. Opettajan yksinpuhelu, hitaasti päivittyvät koulukirjat ja täyteen ahdetut luokkahuoneet eivät motivoi tai kannusta meitä fiksuja ja aktiivisia nuoria. Sen sijaan meitä pitäisi innostaa itsenäiseen ajatteluun, uuden luomiseen ja ongelmanratkaisuun yksin ja ryhmässä. Opettajaa toki tarvitaan edelleen, mutta hänen roolinsa voisi olla oppimisen suunnannäyttäjä, tukija ja mahdollistaja. Suurimman työn oppimisessa tekisimme me lukiolaiset erilaisia tekniikoita ja teknologioita hyödyntäen. Sen sijaan, että ottaisimme vain vastaan tietoa, oivaltaisimme ja oppisimme itse aktiivisesti, kiteyttää Tiina palkinnon arvoisia ajatuksiaan.

Tiinan ideat oppimisen kehittämisestä lukiossa lähestyvät sitä keskustelua, jota käydään tällä hetkellä työn tekemisestä tulevaisuudessa: vapautta ja vastuuta inspiroivassa ympäristössä innostavan johtajan johdolla. Ehkäpä tulevaisuuden lukio onkin enemmän organisaatio kuin oppilaitos. Luokkahuoneiden sijaan lukioissa olisi erilaisia tiloja erilaisiin tarkoituksiin ja lukiolaiset vastaisivat itse enemmän omasta oppimisestaan.

Entäpä millaisin odotuksin Tiina tulee palkintovierailulleen Tekesille tänään tiistaina?

- Tekes ei ollut minulle tuttu entuudestaan, joten tulen vierailulle uteliain mielin. On mielenkiintoista nähdä, millaisten asioiden parissa täällä toimitaan. Palkinto oli mieluinen, sillä harvemmin sitä pääsee käymään tällaisessa paikassa, Tiina kertoo ja lähtee uusia kokemuksia tarjoilevan vierailupäivänsä ensimmäiseen tilaisuuteen eli Tekesin esittelykierrokselle.

Lisätietoja

Oppimisratkaisut-ohjelman päällikkö
Pekka Ollikainen
puh. 029 50 55758
pekka.ollikainen (at) tekes.fi

Oppimisratkaisut-ohjelma
Innolukio-hanke

 

comments powered by Disqus