GAP 2012 huipentui MBA-opiskelijoiden esityksiin

Tekesin ja UCLA Anderson -bisneskoulun GAP-ohjelmaan osallistui tänä vuonna 12 suomalaisyritystä. Kansainvälistymistä ja liiketoimintansa laajentamista tavoittelevat yritykset työskentelivät puolen vuoden ajan jo liike-elämässä olevien MBA-opiskelijoiden kanssa. Opiskelijat laativat kullekin yritykselle niiden tarpeisiin perustuvan liiketoimintasuunnitelman.

Vuoden 2012 Global Access Program (GAP) -ohjelman päätöstilaisuus oli täynnä adrenaliinia ja energiaa. Yritysjohtajat, MBA-oppilaat, tuomaristo ja yliopiston edustajat – kaikkiaan noin 500 henkeä – kokoontuvat UCLAn kampukselle kuulemaan loppuesitelmät. Vuoden 2012 ohjelmassa oli mukana 53 yritystä yhdeksästä maasta. Heidän kanssaan työskenteli yhteensä 263 MBA-opiskelijaa, joille projektin loppuun saattaminen merkitsee myös valmistumista. Mukana olevat tusina suomalaisyritystä edustavat eri toimialoja.

BioMediTech-instituutin johtaja Hannu Hanhijärvi (toinen vasemmalta) sekä tutkimusjohtaja Tiia Tallinen (oikealla) opiskelijatiimeineen.

GAP-ohjelmaan valittiin tälläkin kertaa firmoja, jotka pystyivät ottamaan prosessista täyden hyödyn irti. Ohjelmaan osallistuneet suomalaisfirmat tuntuvat olevan siihen erittäin tyytyväisiä. Ohjelman johtaja, UCLAn professori Bob Foster valitsee yritykset yhdessä viiden luottohenkilön kanssa.

"Johtajia haastatellessani mietin yksinkertaisesti, onko tämä sellainen henkilö, jonka kanssa haluaisin oppilaideni viettävän puoli vuotta. Kukin yritys on uniikki ja haluamme tavata johdon henkilökohtaisesti tai vähintään videon välityksellä oppiaksemme tuntemaan nämä hyvin ennen päätöstä mukaan ohjelmaan ottamisesta", Foster kertoo valintaprosessin kulusta.

GAP-ohjelmaan osallistuneiden yritysten kokemukset positiivisia

GAP-ohjelmaan osallistuva Scoopshot yhdistää mobiilikuvaajat ja median. Yrityksellä on globaalisti 110 media-asiakasta, jotka ostavat ilmaisella Scoopshot-sovelluksella kuvaavien 165 000 mobiilikuvaajan ja 700 ammattikuvaajan ottamia kuvia. Yritys hakeutui GAP-ohjelmaan saadakseen jalansijaa Yhdysvalloista.

Tarkkaavainen yleisö GAP-ohjelman päätöstilaisuudessa

"UCLA:n tutkimus osoitti, että Amerikassa on meille valtava markkinapotentiaali. Palkkaamme tänne myyntivoimaa ja tukihenkilöstöä, joka ylläpitää kuvavirtaa ja kartoittaa median kuvatarpeita. Uskon, että liikevaihto viiden vuoden aikana nousee yli 20 miljoonaan dollariin ja toiminta tulee kannattavaksi toisena vuotenaan. Tämä oli positiivinen projekti USA:n toiminnallemme", Scoopshotin toimitusjohtaja Niko Ruokosuo kiittää.

Scoopshot on lähtenyt toteuttamaan opiskelijoiden vinkkejä esimerkiksi palkkaamalla varatoimitusjohtajan Los Angelesista.

Vianova Oy osallistui niin ikään vuoden 2012 GAP-ohjelmaan. Yrityksen ydinliiketoimintaa ovat infran suunnittelua, rakentamista ja ylläpitoa helpottavat ohjelmat. "Liiketoiminta-alueemme on haastava, mutta yhteisen sävelen löydyttyä tiimimme ylsi hienoihin tuloksiin", myyntijohtaja Jani Myllymaa toteaa.

Vianovalle räätälöidyssä liiketoimintasuunnitelmassa yritys arvostaa erityisesti suosituksia potentiaalisista asiakkaista sekä kilpailija-analyysia. Pilottihankkeita aletaan käynnistää Yhdysvalloissa vuoden 2013 alussa.

Kantasoluista luuta luovan BioMediTech-instituutin johtaja Hannu Hanhijärvi kuvailee yhteistyötä opiskelijoiden kanssa tiiviiksi. "Viikoittainen puhelinkonferenssi projektissa mukana olevien opiskelijoiden kanssa on lisännyt keskinäistä yhteisymmärrystä ja helpottanut projektin kulkua ja onnistumista."

Hanhijärvi pitää oppilaiden laatimaa liiketoimintasuunnitelmaa arvokkaana: "Saimme perusteellisen kilpailija- ja markkinapotentiaaliselvityksen. Se on meille kultaakin kalliimpi, koska yksin emme olisi siihen kyenneet. Valmis tuote BioMediTechin keksinnöstä saataneen 3-5 vuodessa."

GAP-ohjelman johtaja Bob Foster

Tekes mukana läpi projektin

Tekes on investoinut GAP-ohjelmaan hieman yli miljoona euroa. Vastineeksi siihen osallistuneiden yritysten liikevoitto on kasvanut yli 20 miljoonalla eurolla. Keskimäärin se kohosi 380 000 eurolla vuoden jälkeen GAP:iin osallistumisesta. UCLA:ssa tehdyn selvityksen mukaan GAP-ohjelmaan osallistuneet yritykset ovat saaneet pääomasijoituksia yhteensä yli 140 miljoonan dollarin edestä.

GAP-konseptia on laajennettu myös Suomeen Tekesin ja Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) välisen yhteistyön kautta. LUT:n ohjelma on saatu päätökseen syksyllä 2012. Tästä tiedotetaan tarkemmin myöhemmin.

"Meistä on tärkeää, että tuotekehitykseen satsaavat yritykset suunnittelevat myös kaupallistamisvaiheen huolella. GAP-ohjelman kautta yritys voi saada apua kansainvälistymiseen oikeiden markkinoiden, asiakkaiden ja liiketoimintamallin löytämisessä", lopputilaisuutta UCLA:ssa seurannut Tekesin asiakkuusjohtaja Ulla Hiekkanen-Mäkelä painottaa.

Teksti ja kuvat: Johanna Hermans ja Tomi Hinkkanen

comments powered by Disqus