Suomi-korttelissa vipinää eCarTecissä

30.10.2013

Smart solutions from Finland

Tekesin EVE-ohjelman tarjoamaan mahdollisuuteen esittäytyä ja verkostoitua Münchenin eCarTec-messuilla 15.-17.10. tarttui viisi yritystä: AC2SG, Meshworks Wireless, PlugIt Finland, Valmet Automotive sekä Visedo. Suomi-kortteli syntyi, kun seinän takana samalla käytävien rajaamalla alueella Ensto esitteli uutuuksiaan mm. 20 ja 50 kW tasavirtalatausratkaisujaan. Valmetin EVE-osastolle tuoma EVA-konseptiauto toimi erinomaisena houkuttimena messuvierailla ja avasi monta keskustelua. Olisipa EVA käynyt kaupaksikin, jos olisi ollut myynnissä. Enston osastolla oli katseenvangitsija Metropolian ERA.


Osasto + EVA-konseptiauto

Keskiviikkona 16.10. järjestettiin EVE-osastolla EVEn ja Network of Automotive Excellence –verkoston yhteinen verkostoitumis- ja keskustelutilaisuus, johon osallistui viitisenkymmentä vierasta yhdeksästä Euroopan maasta. Tilaisuus alkoi mukana olleiden yritysten palvelujen lyhyellä esittelyllä, jonka jälkeen yhteisiä kiinnostuksen alueita haettiin keskustelemalla viidessä ryhmässä etukäteen valituista teemoista. Teemat liittyivät niin teknologiaa kuin palveluihinkin. Keskustelijoiden intressit olivat yhteisiä ja mahdollisia aiheita yhteistyölle syntyi useita.

Kiinnostuneita EVE-osastolla riitti ja kontakteja syntyi. Kaiken kaikkiaan osallistujat pitivät mukana oloaan ponnistuksen arvoisena ja ensimmäistä yhteisesiintymistä onnistuneena.

Metropolian ERA

eCarTec  2013 oli suurin piirtein viime vuotisen kokoinen suppealle teknologia-alueelle keskittyvä tapahtuma. Messu on enemmän ammatti- kuin yleisömessu, joskin maallikkoyleisöäkin paikalla oli, erityisesti viimeisenä näyttelypäivänä torstaina.

Autonvalmistajia oli paikalla aiempaa enemmän: Mercedeksen osastolla oli esillä mm. täyssähköiset B-sarjan malli (ei vielä tuotannossa) ja näyttävä CLS Coupe, VW:llä eUp ja Teslalla Model S (joka kiinnosti kovasti). Nissanilla oli näytteillä mielenkiintoinen Leafin tekniikan pohjalle rakennettu taksiversio. Koeajettavan oli Nissanin, Toyotan ja Mitsubishin BEV- ja PHEV-malleja ja messuilla kiertäneen huhun mukaan myös Tesla, jota koeajajamme ei kuitenkaan onnistunut testaamaan.

Energiayhtiöitä messuilla oli mukana viime vuotta vähemmän, katoon lienee vaikuttanut Amsterdamissa samaan aikaan pidetty Utility Week –tapahtuma. RWE ja Vattenfall olivat kuitenkin paikalla omilla osastoillaan. Latauslaitteita oli tarjolla joka lähtöön, mutta tarjoajien määrä oli vähentynyt. Kevyet ja erikoisajoneuvot kiinnostivat yleisöä ja sähköskootteri vaikuttaa toimivalta ratkaisulta suurkaupunkien liikenteessä, ainakin suotuisissa ilmasto-oloissa. Raskasta kalustoa oli paikalla aiempaa vähemmän, bussi ja kuorma-auto kuitenkin.

eCarTec tarjosi suhteellisen kattavan näkymän sähköisen liikenteen tilanteeseen Euroopassa. Tapahtuman perusteella voi todeta suurten valmistajien pikku hiljaa heräävän sähkön mahdollisuuksiin, latausinfran ratkaisujen kehittyvän, kevyiden ajoneuvojen kiinnostavan ja palvelujen kehittämisen käynnistyvän.

Teksti ja kuvat: Markku Antikainen / Virebit

comments powered by Disqus