Asiantuntijat toivovat pohjoismaista yhteistyötä sähköisen liikenteen edistämiseksi

Pohjoismaiden tulisi tiivistää yhteistyötä sähköisen liikenteen edistämiseksi, totesivat asiantuntijat Tekesin isännöimässä Northern Collaboration -seminaarissa. Tilaisuudessa julkistettiin myös Aalto-yliopiston ja norjalaisen Transnovan sopimus yhtenäisen latauspistetietokannan käyttöönotosta Suomessa.

Pohjoismaiset huippuasiantuntijat kokoontuivat Helsingissä tänään 23. toukokuuta keskustelemaan yhteistyömahdollisuuksista sähköisen liikenteen saralla. Tilaisuudessa julkistettiin myös Aalto-yliopiston ja norjalaisen Transnovan sopimus Suomen liittymisestä osaksi yhtenäistä Pohjoismaista Nobil-latauspistetietokantaa.

"Tiedot kaikista Suomen sähköajoneuvojen latauspisteistä kootaan nyt samaan tietokantaan kaikkien saataville. Yhtenäinen tieto on käyttäjäystävällisempää, ja sitä on helpompi hyödyntää esimerkiksi sovelluskehityksessä. Kuluttajan kannalta kyse on siitä, että latausasemat löytävät helposti esimerkiksi mobiilisovelluksella", kertoo Veikka Pirhonen Aalto-yliopiston BIT Tutkimuskeskuksesta, joka vastaa tietokannan ylläpidosta Suomessa.

"Yhtenäinen tieto edistää liiketoiminnan kehittämistä, joten sopimus on hyvä esimerkki siitä, mitä yhteistyöllä voidaan saavuttaa", arvioi Tekesin EVE – sähköisten ajoneuvojen järjestelmät -ohjelman päällikkö Martti Korkiakoski.

Pohjoismaiden erilaiset osaamiset täydentävät toisiaan

Pohjoismaat ovat sähköisen liikenteen osalta erilaisissa vaiheissa. Suomessa on panostettu liiketoiminnan kehittämiseen, mutta ajoneuvojen määrä on jäänyt vielä pieneksi. Norjassa sen sijaan on jo 12 000 sähköautoa. Viro on puolestaan rakentanut maan kattavan pikalatausverkon.

"Norja on edellä ajoneuvojen määrässä, koska meillä on ollut vahvat kannustimet sähköajoneuvojen hankintaan. Liikenteen sähköistäminen vaatii myös poliittista tahtoa", toteaa seminaarissa puhunut Asbjørn Johnsen Transnovasta. Johnsen toivoo että Pohjoismaat keskittyisivät erityisesti kokemusten vaihtamiseen ja hyväksi todettujen ratkaisujen edistämisen.

"Kansainvälisesti katsottuna Pohjola nähdään yhtenä markkina-alueena, joten haluamme löytää yhteistyömahdollisuuksia liikenteen ja liiketoiminnan kehittämiseksi", Korkiakoski kuvaa keskustelujen tavoitteita. "Esimerkiksi suomalaista tiedonkeruuosaamista voitaisiin hyödyntää myös muissa Pohjoismaissa", hän arvioi.

Pohjoismaisten markkinoiden lähentyminen ja esimerkiksi datan jakaminen olisi kansainvälisestikin merkittävä yhteistyöaskel. Viron ELMO-sähköajoneuvo-ohjelman johtajan Jarmo Tuiskin mukaan esimerkiksi lataamisen maksamiseen voitaisiin naapurimaissa luoda yhtenäinen alusta. "Kokemuksemme on osoittanut, että lyhyessä ajassa on mahdollista saada aikaan suuria muutoksia, joilla sähköautoilua voidaan edistää", Tuisk kertoo. Viro on rakentanut vajaassa vuodessa Euroopan kattavimman sähköajoneuvojen pikalatausverkoston.

Lisätietoja

Martti Korkiakoski
EVE-ohjelman päällikkö
Tekes
puh. 050 5577 875
martti.korkiakoski (at) tekes.fi

Tekesin EVE-ohjelma

 

comments powered by Disqus