Tunnetko asiakkaasi unelmat – haku sparrausklinikkaan

Kaipaako yrityksesi uusia ideoita kasvuun? Haluatko kasvattaa tulostasi asiakas- ja käyttäjälähtöisen osaamisen avulla? Haluamme kannustaa palveluillamme pk-yrityksiä innovointiin.

Olet pk-yrityksen edustaja

  • ja haluat kokeilla muotoilun menetelmiä kilpailukykynne parantamiseksi ja
  • yrityksessäsi on jo taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa ja
  • yrityksessäsi on tahtotila kansainväliseen kasvuun uudistamalla merkittävästi palveluja, menetelmiä, liiketoimintakonsepteja ja/tai tuotantoprosesseja

Tarjoamme

  • Osaamista: sparraamme sinua ottamaan muotoiluajattelun osaksi yrityksesi liiketoiminnan kehittämistä, esimerkiksi hyödyntämällä käyttäjäkeskeistä suunnittelua ja uusien ideoiden luomisen menetelmiä.
  • Apua kasvuun: opastamme kasvupalveluihin ja rahoitukseen, sekä innovaatiotoiminnan edellytyksiin.

Etusijalla ovat yritykset

  • jotka eivät ole vielä Tekesin rahoituksen piirissä ja
  • jotka työllistävät yli 10 henkeä ja
  • liikevaihto on yli 500 000 euroa.

Sparrausklinikka ja miten se toimii?

Järjestämme Alihankintamessuilla 24.-25.9.2013 Tampereella sparrausklinikan. Kuusi sopivinta yritystä pääsee mukaan. Klinikka on maksuton. Jokainen yritys saa noin 1,5 tuntia kestävän sparrauskeskustelun.

Hae mukaan!

Täytä tunnustelulomake sivulla www.tekes.fi/tunnustelu. Kirjoita tunnustelulomakkeen kohtaan "Kehittäminen painottuu" > "Muu, mikä" > "Alihankinta".

Tunnustelu on lähetettävä viimeistään 6.9.2013. Otamme yhteyttä puhelimitse kaikkiin lomakkeen lähettäneisiin yrityksiin. Hakijoiden joukosta valitsemme enintään 6 parhaiten edellytykset täyttävää yritystä. Kutsumme valitut yritykset sparrausklinikkaan. Kaikki hakuun osallistuneet yritykset saavat myös neuvontaa puhelimitse.

Muotoilua liiketoiminnan hyödyksi

Muotoilu käsittää monia eri tapoja, joilla voi uudistaa liiketoimintaa

  • Kattava muotoilun strateginen hyödyntäminen kokonaisvaltaiseksi yritysmielikuvan tai tuotebrändin vahvistamiseksi.
  • Palvelumuotoilu, eli kaikkien asiakaskohtaamisten (henkilö-kohtaisesti, markkinointi, internet, jne.) muotoilu. Tavoitteena on vaikuttavampi markkinointi, helpompi ostaminen ja parempi asiakastyytyväisyys.
  • Yleisimmin tunnettu on tuotteiden muotoilu näyttävämmiksi ja erottuvammiksi.
  • Tuotteen käyttöominaisuuksien parantaminen: helppokäyttöisyys, ergonomia, turvallisuus, jne.

Miten innoivoidaan?
Esimerkkinä Pentagon Design. Muotoilu tuo innovaatioprosessiin vahvasti käyttäjän näkökulman, lisäksi muotoilun keinoin voidaan konkretisoida täysin uudenlaisia ratkaisuja jo innovaatioprosessin varhaisissa vaiheissa.
www.pentagondesign.fi

Muotoilu strategisena voimavarana
Esimerkkinä Arvo Piiroinen. Yrityksen vahvuuksia ovat monipuolinen suunnittelu-, muotoilu- ja valmistusosaaminen arvoketjun eri osa-alueilla.
www.piiroinen.com

Tuote- ja palvelumuotoilut
Esimerkkinä ISS Palvelut. Yritys parantaa palvelumuotoilun keinoin sekä asiakaskokemusta että työntekijöiden ammattiylpeyttä omasta tekemisestään.
www.fi.issworld.com

Lisätietoja

Anne Turula
anne.turula (at) tekes.fi
p. 029 50 55779