Tomi Korhonen: Valoa media-alan pimenevään syksyyn

15.9.2016

Keskisuomalaisen päätoimittaja Pekka Mervola visioi syyskuun alussa pidetyssä Sanomalehtien Liiton tilaisuudessa uutismedioille kehityskulkua, jota ei voi hyvällä tahdollakaan sanoa innostavaksi. Markkinointi&Mainonnan haastatteleman Mervolan mukaan hengissä selviytyminen on asia, johon pitää keskittyä, sen sijaan että yrityksissä keskityttäisiin uuden luomiseen, innovointiin.

"Ne, jotka ovat pystyssä kymmenen vuoden päästä, pystyvät kopioimaan parhaat käytännöt", totesi Mervola liiton seminaarissa, jossa mm. esiteltiin Uutismedian uudet liiketoimintamallit Pohjoismaissa -tutkimuksen tuloksia. Kommenttipuheenvuoron pitäneellä Mervolalla on ainakin pistämätön ironian taju.

Jotta kymmenen vuotta käsiensä ja luovuutensa päällä istunut suomalaismedia pääsisi kopioimaan parhaita käytäntöjä, lienee kuitenkin päivänselvää, että jonkun muun täytyy ne ensin luoda. Innovoida. Kehittää.

Ymmärrän kyllä hyvin suomalaismedian ahdingon. Saman ahdingon jakavat monet muut alan toimijat eri puolilla maailmaa. Median murros käy läpi toimialan jokaisen nurkan; printtimedia on tuskaillut laskevien levikkien kanssa jo pitkään, kun taas sähköisen median puolella päänsärkyä aiheuttavat netflixit ja hbo:t, jotka muuttavat ansaintalogiikkaa perustavanlaatuisella tavalla.

Hyvä verrokki löytyy musiikkialalta, joka törmäsi pää edellä digitalisuuteen, kun Spotify ja monet muut teknologiaa hyödyntäneet toimijat laittoivat musiikinystävien kulutustottumukset kertaheitolla uusiksi.

Vastaus ahdingosta selviämiseen ei kuitenkaan voi olla se, että ei tehdä mitään. Se, että keskitytään viilaamaan olemassa olevaa toimintaa hieman paremmaksi, on useimmiten lopun alku. Ei uuden alku.

Teknologia ja markkinat muuttuvat niin vauhdilla, että murroksen alle saattaa helposti hukkua ajatus siitä, että muutos pitää aina sisällään myös uuden kasvun mahdollisuuden. Tekesin tarjoama Median innovaatiotuki auttaa media-alaa meneillään olevassa muutoksessa ja uuden, kasvavan ja kansainvälistyvän liiketoiminnan kehittämisessä.

Median innovaatiotuki on tarkoitettu media-alalla toimiville yrityksille: rahoituksen saaja voi olla esimerkiksi mediatalo, tuotantoyhtiö tai medioille digitaalisia ratkaisuja toteuttava yritys.
Tekes haluaa kannustaa yrityksiä toimialasta ja koosta riippumatta luomaan uutta ja innovoimaan, sillä se on paras tae kasvua tuovasta tulevaisuudesta. Se, ja yritysten johdon halu, kuten Tekesin Kasvun pullonkaulat -selvityksessä todettiin.

Uuden luominen ja uusien ratkaisujen hakeminen kannattaa silti aina, ja musiikkiala toimii tässäkin hyvänä esimerkkinä. Tuoreen Music Finlandin julkaiseman Musiikkialan barometrin mukaan suomalainen musiikkityöläinen kokee alan tulevaisuuden valoisana, ajankohtaisista haasteista kuten työllistystilanteesta ja tulonmuodostuksen muuttumisesta huolimatta. Valoa voi siis halutessaan nähdä myös media-alan pimenevässä syksyssä.

Tomi Korhonen
Tekesin markkinointi- ja viestintäjohtaja
Twitter: @TomiJKorhonen

comments powered by Disqus