Tomi Korhonen: Lukitaan vastaus A) yhteistyö

4.4.2016

Olin maaliskuun lopulla moderoimassa sisältöalan seminaaria, jossa ydinkysymys kuului: Mitä suomalaisen sisällöntuotannon kansainvälistäminen vaatii? Paneelissa oli edustettuna sisältöalan kolme ammattilaista kolmelta eri kulmalta; pelialalta, elokuva-alalta ja kirjallisuudesta. Vaikka kaikilla osallistujilla tuntuikin olevan omat vuoret kiivettävinään, yksi yhteinen kantava ajatus puheista kuitenkin paistoi kirkkaana. Suomalaisen sisältöalan pitää olla rohkea, jos se haluaa kansainvälistyä ja kasvaa.

Rohkeutta kansainvälistyminen totisesti vaatiikin. Pelialalla tulee joka päivä kuluttajan ladattavaksi 500 uutta peliä. Joka ikinen päivä pelialan yrittäjä saa siis 500 uutta kilpailijaa. Kun yrittäjä tammikuussa laatii vuosisuunnitelmaa, takaraivossa nakuttanee ajatus siitä, että joulukuun lopussa uusia kilpailijoita on ilmaantunut markkinoille 182 500 kappaletta. Hikeä pukkaa.

Keskustelussa oli toinenkin toistuva teema. Sana, joka sisältöalan ammattilaisten puheissa korostui oli yhteistyö. Yhdessä tekeminen. Paneelissa mukana ollut pelialan konkari totesi varsin huojentuneen oloisena, että hän on onnekas saadessaan toimia alalla, jolla myös kilpailija vastaa puhelimeen.

Yhdessä tekeminen on myös Tekesin ytimessä. Rahoituksen ohella Tekesin rooli on auttaa suomalaisia yrityksiä kasvuun ja menestymään kansainvälisessä kilpailussa keskustelemalla ja sparraamalla, mutta ennen kaikkea kuuntelemalla, sillä yritykset tuntevat liiketoimintansa parhaiten itse.

Teknologia ja markkinat muuttuvat niin nopeasti, että murroksesta on tulossa arkipäivää toimialalla kuin toimialalla. Median murros lienee tuttu termi jo päiväkodeissakin.
Muutos pitää aina sisällään kuitenkin myös uuden kasvun mahdollisuuden. Tekesin tarjoama Median innovaatiotuki auttaa media-alaa meneillään olevassa muutoksessa ja uuden, kasvavan ja kansainvälistyvän liiketoiminnan kehittämisessä.

Tekesin rahoittamissa hankkeissa mukana olleen Yellow Film & TV:n operatiivinen johtaja Milla Bruneau kiteytti rohkeuden ja yhteistyön teemaa osuvasti pohtiessaan suomalaisten menestystä maailmalla.

”Jokainen onnistuminen auttaa suomalaisfirmoja eteenpäin ja tuo mainetta suomalaiselle osaamiselle.”

Hyvin sanottu.

Tomi Korhonen
Tekesin markkinointi- ja viestintäjohtaja
Twitter: @TomiJKorhonen

Tomi Korhonen
comments powered by Disqus