Marjo Ilmari: Uusi yritys, nuori yritys, kasvuyritys – mistä puhumme, kun puhumme startupeista

13.10.2016

Suomalaiset startupit olivat viime viikolla otsikoissa, kun OECD uutisoi niiden määrän kääntyneen dramaattiseen laskuun. Moni startupien kanssa työskentelevä yllättyi, koska arkikokemus on päinvastainen. Mistä on kysymys?

Meiltä Tekesistä tiedustellaan usein suomalaisten startup-yritysten lukumäärää. Selvyyden vuoksi kerromme Tekesin rahoitusta hakeneiden ja rahoitusta saaneiden alle 6-vuotiaiden yritysten määrän.

Asia ei kuitenkaan ole näin yksiselitteinen. Startup-yritys voi olla myös yli 6-vuotias. Toisaalta kaikki viime vuonna perustetut uudet yritykset eivät ole startupeja.

Tilastoinnin tekee haastavaksi se, että startupia ei määrittele pelkästään yrityksen perustamisvuosi tai liikevaihdon ja henkilöstön kasvu. Startupiin liittyy ominaisuuksia, joita tilastollisten menetelmien avulla on haastavaa havaita. Näitä ovat esimerkiksi tiimin palava asenne kasvaa kansainvälisille markkinoille ja etsiä ulkopuolista rahoitusta liiketoiminnan laajentamiseen.

Kun nuori yritys ottaa meihin yhteyttä, asiantuntijamme keskustelevat yrityksen perustajien kanssa bisnesideasta, kasvutavoitteista, yrittäjien kokemuksesta ja osaamisesta sekä oman rahoituksen määrästä. Keskustelun perusteella arvioimme, onko yritys valmis Tekesin rahoitukseen, vai kannattaako liiketoimintaa kehittää ensin pidemmälle muilla tavoin.

Tekesin startup-rahoitusta on järkeä lähteä hakemaan vain, jos on vakaasti päättänyt kansainvälistyä. Kotimarkkinat eivät riitä startup-statukseen. Kun siis Tekesissä puhumme startupeista, puhumme niistä aloittavista yrityksistä, joilla on intoa ja taitoa kasvattaa yritysidustaan kansainvälinen bisnes.

Paljonko startupeja sitten on?

Työ- ja elinkeinoministeriö julkaisi viime viikolla perusteellisen katsauksen Suomen startup-kentästä (ks. "Startup-yritysten kasvun ajurit ja pullonkaulat"). Analyysissa arvioidaan, että Suomessa aloittaa vuosittain noin 4000 yritystä, jotka voidaan määritellä startup-yrityksiksi iän, koon ja yritysrakenteen perusteella.

Raportti tunnistaa erikseen "kasvustartupit", jotka ovat kasvaneet merkittävästi kolmessa vuodessa. Kasvustartupeja on Suomessa katsauksen perusteella noin 300 – 400 vuosittain.
Kyseessä on siis pieni ja monessa suhteessa ainutlaatuinen joukko yrityksiä.

Kasvustartupien tarkastelu loppuu kolmen vuoden seurannan vuoksi vuoteen 2011. Tämän jälkeen Suomen startup-ympäristössä on tapahtunut paljon: startupien määrä on kasvanut ja startupien toimialojen kirjo monipuolistunut, kansainvälisten pääomasijoittajien huomio Suomeen on lisääntynyt ja kasvuyritystapahtuma Slush on vakiinnuttanut paikkansa kansainvälisesti arvostettuna startupien ja sijoittajien kohtaamispaikkana.

Tekesin startup-rahoitukseen kohdistuvien hakemusten määrä on kaksinkertaistunut vuoden 2012 noin 550 hakemuksesta viime vuoden 1186 hakemukseen. Tänä vuonna startupien hakemusluvut ovat jatkaneet kasvuaan: lokakuuhun mennessä olemme saaneet saman verran startup-yritysten hakemuksia kuin koko viime vuonna yhteensä.

Suomen bisnesenkeliverkoston Fibanin tilastot heijastelevat samaa. Vuonna 2012 yhteensä 69 suomalaista startup-yritystä sai enkelisijoituksia yhteensä 15 miljoonaa euroa. Kolme vuotta myöhemmin vuonna 2015 sijoituksia saaneiden määrä oli jo 332 yritystä ja summa 37 miljoonaa.

Näemme Tekesissä, että suomalaisten startup-yritysten määrässä ja laadussa on nouseva trendi.

OECD:n tilasto uusien yritysten määrän laskusta ei ole hyvä uutinen. Siitä ei kuitenkaan voi yksi yhteen päätellä Suomen startup-ympäristön kehitystä.

Marjo Ilmari
palvelujohtaja, startup-yritykset, Tekes

Lue lisää:

Tilastoja suomalaisista startup-yrityksistä

comments powered by Disqus