Juhani Vanhala: Kansainvälistyminen ei kannata

15.8.2016
Vierasblogi

Viennistä kysynnän hyödyntämiseen.

Suomessa on kautta yritystoiminnan kehittymisen puhuttu viennin edistämisestä ja toiminnan kansainvälistämisestä. Ajatteluamme ovat ohjanneet pääsääntöisesti valmistavan teollisuuden toimintamallit. Toisin sanoen tehdään jotakin ensin "kotimarkkinoille" ja aletaan sen jälkeen miettiä, miten saataisiin tuotetta tai palvelua myytyä laajemmille markkinoille. Yleensä tässä tilanteessa ajaudutaan myös huutamaan apua muilta (esimerkiksi veturiyrityksiä)

Pk-sektorille markkinoiden palvelullistuminen ja digitalisaatio avaavat aivan uusia tapoja tarkastella kysynnän muutoksia. Parhaimmassa tapauksessa työyhteisöt kykenevät luomaan itselleen omia sinisen meren markkinoita. Onnistuminen edellyttää avainhenkilöiltä kuitenkin kykyä ajatella markkinoita uudella tavalla. Hyviä kouluesimerkkejä uusista lähestymistavoista ovat esimerkiksi Uber ja Airbnb. Molemmissa yritysjohto näkee koko maailman markkinakenttänä kehittämälleen konseptille ja fokusoivat palvelun sovittamiseen paikallisiin olosuhteisiin.

Tekemisen myynnistä arvon luontiin.

Onnistuaksemme edellä mainitussa meidän tulee ajatella liiketoimintaa arvon syntymisen näkökulmasta oman tekemisemme sijaan. Kuten professori Robert A Burgelman (Standford) on asian kiteyttänyt "Strategy is thinking that drives actions to be successful in competition". Kyse on siis kyvystä ratkaista ongelmia osapuolille mahdollisimman paljon arvoa luovalla lähestymistavalla – tuotteiden tai ratkaisujen myymisen sijasta. Tekemisen tai tekemisen tulosten markkinoille työntämisen sijaan uuden ajattelutavan keskiössä on mahdollistaminen. Onnistumisen ratkaisee kyky synnyttää imua omaa konseptia kohtaan, koska tieto uusista tavoista ratkaista ongelmia leviää tänä päivänä vähintäänkin valon nopeudella.

Informaatioteknologian kehittyminen on tuonut vanhoille johtamisopeille "think globally – act locally" tai "think bigger – act smaller – move faster" myös aivan uutta sisältöä ja uusia soveltamistapoja. Useassa yrityksessä eri rooleissa mukana olleena olen huomannut, että yrittäjät tai avainhenkilöt, jotka näkevät ihmiset maailman eri puolilla samanaikaisesti kohderyhmänä ja oman konseptinsa mahdollistajana, ovat menestyneet huomattavasti paremmin kuin perinteisesti tekemiseen omalla porukalla fokusoineet kollegansa. Uskon, että jatkossa tämä ilmiö tulee olemaan menestymisen edellytyksenä globalisoituvassa maailmassa.

Vain ihmiset voivat verkostoitua ja globalisoitua.

Suomessa puhutaan paljon pk-sektorin yritysten roolin korostumisesta ja palveluviennin mahdollisuuksista. Ilman, että kyvykkyytemme ajatella jo pienissä yrityksissä markkinoita globaalina arvon luonnin pelikenttänä erilaisina mahdollisuuksineen – oman tekemisen myynnin sijaan – tulemme jäämään läntisen naapurimaamme toimijoiden selän taakse puuhastelemaan vienninedistämis- ja kansainvälistymisohjelmiemme kanssa.

Juhani Vanhala
Hallitusveteraani

comments powered by Disqus