Eero Lukin: Lupaukset lunastetaan Elberadwegillä – pyöräilijä kiittää ja bisnes kukoistaa

19.5.2016

Olin huhti-toukokuun vaihteessa viikon mittaisella lomamatkalla Elberadwegillä, eli Elbe-joen rantaa pitkin kulkevalla pyöräreitillä. Koko Elberadwegin reitin pituus Cuxhavenista Prahaan on yli 1200 kilometriä.

Ajoimme Elberadwegistä hieman yli 300 kilometrin osuuden, pyöräilyreissumme koko pituus oli noin 530 km.

Matkakohde löytyi muutaman lehtikirjoituksen ja nettiselailun kautta. Elberadweg on monena vuonna ollut Saksan suosituin pyöräreitti, ja useissa matkaoppaissa se rankataan pyöräretkikohteiden maailman kärkeen.

Saksan pyöräilyjärjestö ADFC tekee paljon työtä reittien, majapaikkojen ja muiden palvelujen kehittämisessä pyöräily-ystävälliseen suuntaan. Tällä hetkellä Saksassa on noin 5500 ”Bett und Bike” statuksen saanutta majoituspaikkaa, ja niiden määrä on tasaisessa kasvussa.

Ilmaisia esitteitä voi tilata netistä, palveluista on tehty appseja ja karttoja pyöräreiteistä voi tilata edullisesti Suomeen. Reitit on rankattu ADFC:n toimesta. Odotukset olivat siis korkealla.

Paikan päällä odotukset ylittyivät. Helsingin baanan kaltaisia laatureittejä olikin yhtäkkiä satoja kilometrejä, ei muutamien kilometrien pätkiä! Reitit oli hyvin merkitty, jopa ilman karttoja olisi saattanut pärjätä, mutta olihan niistä mukava seurata etenemistä.

Elben reitti hyödyntää erityisesti tulvavallien päälle rakennettuja betonipintaisia huoltoteitä. DDR:n aikoihin kansanarmeija käytti niitä vartiointireitteinä.

Mielikuva Saksasta on suurkaupunkeja ja teollisuutta, mutta tällä kertaa maisemat olivat kanavia, järviä ja jokia sekä metsää, kosteikkoja ja peltoja. Ponssen metsäkone on bongattu saksalaisessa metsässä!

Vähänkään merkittävämmän kylän kohdalla reitti ei mennytkään suorinta tietä eli jokea myötäillen, vaan poikkesi kylän keskustan kautta. Pienestäkin kylästä saattoi löytyä pyöräliike, majatalo ja apteekki, mukavista pikku kahviloista puhumattakaan. Pyöräturismilla on ilmeisen iso merkitys kivijalkapalvelujen säilymisellä näissä paikoissa.

Pyöräilijöihin on totuttu Bett und Bike -kohteissa. Hienoimmassakaan majapaikassa ei kummasteltu jos tankkasimme eväskahvia termariin aamiaispöydästä, vaan tarjoilija tuli kysymään riittääkö kahvi, ja tarjosi lisäpalveluna eväitä matkaan. Vastaanotossa ei ihmetelty pyörien pysäköintiä, aina niille löytyi turvallinen sisätila. Joissain hostelleissa autot oli jopa häädetty kadulle, ja talli otettu pyörien pysäköintitilaksi.

Tilastojen mukaan koko Saksan matkailun liikevaihdosta jo 10 prosenttia tulee pyörämatkailusta. Esimerkiksi Brandenburgin alue on satsannut voimakkaasti Berliiniä kiertävään 1100 kilometrin reittiin kehittämiseen alueen läpi kulkevan Elberadwegin lisäksi. Panostukset ovat tuottaneet tulosta, sillä 2015 pyörämatkailu toi alueelle 850 miljoonan euron liikevaihdon ja 25 prosenttia matkailutuloista.

Toinen tuore tilasto kertoo, että pyörämatkailijoista jo yli 10 prosenttia kulkee sähköavusteisilla pyörillä. Tämä näkyi erityisesti siinä, että eläkeikäiset polkivat kevyen näköisesti sähkön avittamana pitkin jokireittiä. Vanhemman polven pyöräilijöitä näkyi muutenkin paljon, koska olimme liikkeellä sesongin ulkopuolella.

Saksassa on siis onnistuttu julkisen sektorin, yritysten ja järjestöjen yhteistyöllä tekemään laadukkaita reittejä, saatu ihmiset liikkumaan ja päälle päätteeksi pk-yritysten bisnes kukoistaa.

Meillä Suomessa riittää luontoa ja lääniä, mutta laadukkaista pyöräreiteistä ja tiuhaan pysähtelevän pyöräturistin palveluista on puutetta. Esimerkiksi historiallisessa Kuninkaantiessä tai saariston rengasreitissä olisi paljon potentiaalia, mutta Saksan tasoon on vielä aikamoinen loikka tehtävänä. Onnistuisiko eri tahojen jatkuvalla yhteistyöllä paremmin kuin yksittäisenä projektina, josta Suomessa on muistona haalistuneet valtakunnallisten pyöräreittien opasteet?

Tekes järjesti yhteistyökumppaniensa kanssa 2.6. Tampereella tilaisuuden, jossa edistettiin matkailun lisäksi muita pyöräilyyn ja kevytkulkuneuvoihin liittyviä bisnesmahdollisuuksia. Linkistä voit katsoa tilaisuuden esitykset.

Eero Lukin, eero.lukin(at)tekes.fi, @EeroLukin
Kirjoittaja vastaa Tekesissä pk-yritysten viestinnästä

Elberadwegin sivut

Saksan pyöräilyjärjestö ADFC:n sivut

Tyypillistä baanaa Elberadwegillä

Kaupungit ja osavaltiot ylpeilevät monin tavoin pyöräily-ystävällisyydellään

Vanhemman polven pyöräilijöitä reitillä

Tärkeä osa reitin laatua ovat selkeät opasteet

Sisustusta myöten pyöräily-ystävällinen hotelli Bleckedessä

 

Eero Lukin
comments powered by Disqus