Uudistavaa kasvua huomisen haasteista

14.9.2015

Tulevaisuuden voittajia ovat yritykset, jotka haluavat ratkaista huomisen ongelmia jo tänään. Ne tekevät bisnestä, jolla on positiivinen vaikutus ympäröivään maailmaan. Nykykäytäntöjen ravistelijat ymmärtävät, mikä on merkityksellistä ihmisille – asiakkaille, työntekijöille, kumppaneille – ja tekevät mahdolliseksi sen, että ihmiset pääsevät lähemmäs omaa päämääräänsä.

Kilpailijat hyökkäävät entistä useammin oman alan ulkopuolelta, mikä kyseenalaistaa totutut liiketoimintamallit ja toimintatavat. Asiakkaat odottavat yrityksiltä uudenlaisia tekoja ja merkityksiä – työntekijät tehtäviä, jotka sytyttävät tekemisen palon ja innostuksen. Tuttu ja turvallinen ei riitä menestykseen – tarvitaan radikaalisti erilaista ajattelua.

Menestykseen on luonnollisesti tuhat ja yksi tietä. Inspiraatioksi ja uuden näkökulman esiin tuomiseksi haluamme löytää yhdessä yritysten kanssa uusia reseptejä arvonluontiin. Perusaineksiksi heitämme kolme kysymystä:

  • Mitä tarkoitusta varten olemme olemassa?
  • Miten mahdollistamme merkityksellisen toiminnan muille?
  • Millaisilla liiketoimintamalleilla luomme parhaat arvonluonnin edellytykset digiaikana?

Menestyvä yritys tarvitsee mission, jolla on positiivista vaikutusta asiakkaiden ja kumppaneiden elämään sekä ympäröivään yhteiskuntaan. Liiketoiminnan tulosta mitataan edelleen taloudellisella menestyksellä, mutta edelläkävijöiden menestystä mitataan myös muilla asioilla. Ihmiset ovat aina arvonluonnin ytimessä.

Ymmärtämällä mikä on ihmisille tärkeintä ja arvokkainta voimme kehittää asiakkaille ratkaisuja, joihin he rakastuvat. Sama ymmärrys saa työntekijät antamaan jokaisessa tilanteessa parastaan. Tavoitteen ja tarkoituksen kautta luodaan yrityskulttuuri, jossa ihmiset voivat kukoistaa ja tehdä myös asiakkaan kannalta merkityksellisiä asioita.

Parhaita keinoja uudelle, laajempaan tarkoitukseen perustuvalle arvonluonnille ovat digitaalisuuteen perustuvat verkostomaiset liiketoimintamallit. Nämä palvelualustat mahdollistavat uudenlaiset ihmisten kohtaamiset ja avaavat myös pienille yrityksille tien ryhtyä perinteisten toimijoiden haastajiksi. Parhaimmillaan syntyy innovaatioita, jotka vavisuttavat kokonaisia toimialoja esimerkiksi pakkaustoimintaa uudistavan RePackin tavoin.

Miltä uuden arvonluonnin reseptit maistuvat? Teemaa käsitellään intensiivisesti lokakuun alussa Nordic Business Forumissa ja Teknologia 15 -tapahtumassa, joiden yhteistyökumppani Tekes on. Kutsumme paikallaolijat piipahtamaan verkostoitumisalueella Tekes Caféssa ja jakamaan omat ideat tulevaisuuden menestyksen resepteistä kanssamme – tai jakamaan omia kokkausvinkkejä Twitterissä #bizrecipe ja #NBForum2015.

Ole kuulolla, jatkamme arvonluonnin ainesosien keräämistä pitkin syksyä. Tekes auttaa uutta arvonluontia koskevien ideoiden toteuttamisessa.

Minna Suutari ja Nuppu Rouhiainen

Minna Suutari on Tekesin Fiiliksestä fyrkkaa -ohjelman ohjelmapäällikkö ja Nuppu Rouhiainen on Tekesin Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työniloa -ohjelman ohjelmapäällikkö.

comments powered by Disqus