Suvi Sundquist: Uuden sukupolven oppimisratkaisut esillä Lontoossa

4.2.2015
Opetusteknologiatapahtuma BETT esitteli oppimisen trendejä sekä konferenssissa että näyttelyssä.

Koulu virittäytyy digiaikaan

Sanotaan, että teknologia tuntuu teknologialta vain sitä ennen syntyneistä. Nykyiset yliopisto-opiskelijat ja sitä nuoremmat ovat kasvaneet hipaisun päässä maailman tiedosta ja sosiaalisista suhteistaan. Digitaalinen oppimisympäristö vastaa nuorten odotuksiin, mutta antaa myös opettajalle työkaluja toteuttaa oppimisen vahvaa trendiä, personointia. Tavoitteena on jokaisen oppilaan omien vahvuuksien päälle rakennettava tulevaisuus.

Toinen tapahtumassa korostuva trendi oli yhteistyö. Erilaiset digitaaliset alustat mahdollistavat oppilaiden yhteiset projektityöt, myös kansainvälisesti, vaikkapa virtuaalisen kuppikakku-liiketoiminnan merkeissä.

Opittava asia tuodaan kontekstiin mm. uutisaineistolla tai konkreettisia haasteita ratkomalla. TV-kanava Discovery Channelin palvelu tarjoaa kokoelman ajankohtaista uutista taustoittavista ilmiöistä, kuten historiasta, maantiedosta tai fysiikasta ja kertoo mitä osia opetussuunnitelmasta ne vastaavat. Palvelu ehdottaa, opettaja valitsee.

Luokkahuone rakentuu henkilökohtaisten päätelaitteiden ympärille

Oppilaiden henkilökohtaiset päätelaitteet lisääntyvät myös luokkahuoneessa ja niiden hyödyntäminen tuo uuden tiedon rikkaana, havainnollisena ja kauniina. Modernissa koulussa mobiili videostriimauskin on sujuvaa uuden sukupolven verkkoratkaisuilla, ilman nykimistä ja katvealueita.  84” kosketusnäyttö on uusi liitutaulu, jolla pyörivät niin videot kuin oppilaille tehtävät kyselyt. Maantiedon opiskelu interaktiivisen kartan avulla on huima loikka oman sukupolveni käyttämistä seinälle ripustettavista, ajastaan jääneistä kartoista. Interaktiiviset pinnat olivat muutenkin esillä näyttelyssä, mm. pelimattoina, pöydän pintaan heijastettuina tai leikki-ikäisten pikkupöytiin integroituina.

Lisätyn todellisuuden sovelluksilla havainnollistetaan mm. biologiaa, historiaa, kuvaamataitoa ja geometriaa. Nousussa ovat myös robotiikkaa ja koodaamista opettavat kitit, mm. Legolta. Minecraftissä upeimman maailman luo se, joka hallitsee koodauksen perusteita. Digitaalisen yhteiskunnan pikku rakentajia opastaa myös mm. Intelin Internet-of-School-Things kitit.

Oppilaille on tarjolla paljon erilaisia työkaluja, joilla luodaan ja rakennetaan itse uutta, omalla tavalla. Itse luotu virtuaalinen suunnitelma tuodaan reaalimaailmaan 3D-printterillä. 3D- virtuaalitodellisuus oli vielä näyttelyssä kuriositeetti, mutta pilkahdus tulevaisuudesta.

Pelillisyys motivoi tekemään tarvittavia toistoja. Yksittäiset pelit alkavat jo hukkua massaan, varsinkin matematiikassa ja kielten opiskelussa. Seuraavaksi tarvittaisiin pelien yhteistä analytiikkaa ja laajempia kokonaisuuksia.

Työelämän digiratkaisut myös opetussektorille

Henkilökohtaiset tietokoneet ja mobiiliyhteydet ovat enenevässä määrin myös opettajan ammattivälineitä. Videoneuvottelut ja tiedonjakoratkaisut mahdollistavat työn tiimeissä, myös kansainvälisesti.  Koulussa sosiaalinen media on oppilaiden keskinäisen työskentelyn väline ja tarjoaa opettajien väliseen yhteistyöhön uusia ulottuvuuksia mm. oppimateriaalin yhteistuotantoon. Yleisesti näyttää siltä, että kaikki mikä on tullut muuallekin työelämään, tulee myös opetussektorille. Lyncit, yammerit, skypet, chattailu, mitäpä ne ovat muuta kuin moderneja yhteistyön mahdollistavia työkaluja.

Seuraava askel?

Tänä vuonna näyttelyssä oli jo joitakin teknologiaa integroivia kalusteratkaisuja; näitä näemme varmasti jatkossa lisää.  Näyttely oli kokonaisuutena rakennettu perinteisesti yksittäisten yritysten esittelypisteistä. Milloin näkisimme luokkahuonekokonaisuuksia esittelyssä? Siinäpä Suomelle idea toteutettavaksi.

Kirjoittaja Suvi Sundquist on Tekesin Oppimisratkaisut-ohjelman päällikkö.

Kuvateksti: Lisätyn todellisuuden sovelluksilla perinteinen paperikuva herää eloon.

Pia Mörk
comments powered by Disqus