Sari Arho Havrén: Signaaleja Aasiasta – uudet kiinalaiset yritykset haastavat globaalit jätit

7.5.2015

Team Finland Future Watch -palvelussa on meneillään Aasian haltuunotto. Tänä keväänä olemme etsineet ja analysoineet tulevaisuussignaaleja Kiinan lisäksi Etelä-Koreasta, Myanmarista ja Indonesiasta. Kiina keskiössä pystymme vähitellen ymmärtämään yhä paremmin ASEANin alueelta nousevia tulevaisuuden mahdollisuuksia ja riskejä - jopa uhkia. Future Watch -tiimiin liittyneen Teppo Turkin avulla seuranta kattaa nyt aktiivisesti myös Itä-Aasian.

General Electric-yhtiön CEO Jeff Immelt on sanonut, että he ymmärtävät kyllä kilpailijoitaan kehittyneillä markkinoilla, mutta kehittyviltä markkinoilta nousee niin nopeasti uusia, innovatiivisia yrityksiä, että ne voivat syödä jonkin GE:n bisnesalueen yhdessä yössä.

Myös Etelä-Koreassa on havahduttu kauhuskenaarioon kiinalaisyritysten äkillisestä vyörystä. Samsungille voi löytyä yllättävä haastaja Kiinasta, joka pahimmillaan tekee Samsungista tarpeettoman. Etelä-Korean onkin syytä olla huolissaan, sillä 30 suurinta korealaista monialayhtiötä, chaebolia, tuottaa yli 90 prosenttia Korean bruttokansantuotteesta ja maan pk-sektori on yllättävän kehittymätön. Koreassa yhdeksi signaaliksi nousikin "Samsungin mahdollinen kaatuminen".

Jo viime vuoden Kiinan signaalisessioissa kehittyvien markkinoiden innovaatiot nostettiin yhdeksi prioriteeteista ja nousevien kiinalaisyritysten liiketoimintamalleja tutkitaan nyt Gao Feng Advisoryn avustuksella. Teema on vahvasti esillä myös vuotuisessa Team Finland Kiina -päivässä toukokuussa.

Kun pari vuotta sitten kuulimme ensimmäisiä kertoja Kiinan nopeimmin kasvavasta yrityksestä Xiaomista, naureskeltiin, kuinka taas on Kiinan markkinoilta noussut yksi copy-cat, joka vielä viitsi kopioida älypuhelimen. Mutta Xiaomin menestys ei perustukaan itse puhelimeen, vaan kokonaiseen ekosysteemiin puhelimen ympärillä, jossa yhdistyvät hardware, software ja palvelut.

Xiaomi kuuntelee asiakkaita tarkalla korvalla ja päivittää käyttöjärjestelmän kerran viikossa käyttäjäpalautteen pohjalta. Puhelimen ympärille on rakennettu yhteisö, joka paisuu ja nojaa sosiaalisen median hyödyntämiseen. Perustaja Jun Lei korostaa, että Xiaomi myy yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, ei vain puhelinta. Xiaomista on jo kasvanut merkittävä investoija, joka laajenee kansainvälisille markkinoille myös investoimalla ulkomaalaisiin teknologioihin.

Kiinasta putkahtelee Xiaomin tapaisia innovatiivisia yrityksiä nopeaan tahtiin. Meilishuo on rakentanut e-kauppaplatformin, joka nojaa mikroyhteisöön ja sosiaaliseen mediaan. Maailman suurin kodinkonevalmistaja Haier positioi itsensä nykyään digitaaliseksi hubiksi, jonka innovaatiot ulottuvat myös erittäin matalaan organisaatiorakenteeseen. PATEOn, joka on yksi Kiinan suurimmista älyautojen tuotteiden ja palveluiden tarjoajista, vahvuus on erityisesti sen innovatiivisessa liiketoimintamallissa, joka big datan hyödyntäminen on keskiössä.

Tietämättömät naureskelevat edelleen, tietävät ovat huolissaan. Miten näitä yrityksiä vastaan pystyy kilpailemaan? Ehkä viisaus piilee vanhassa sanonnassa: if you can't beat them, join them. Future Watch etsii parhaillaan näiden nousevien yritysten liiketoiminnan puutteita, tarpeita ja täydentäviä mahdollisuuksia, joihin suomalaisyritykset voisivat iskeä. Perästä kuuluu.

Sari Arho Havrén
Kirjoittaja analysoi innovaatioiden ja liiketoiminnan tulevaisuutta Kiinassa

Tuoreet Team Finland Future Watch -raportit


Team Finland -signaalityön tuloksia

 

comments powered by Disqus