Nuppu Rouhiainen: Kilpailukykyloikan takana on innostunut ihminen

29.9.2015

Ranskalainen maailmankuulu lean-asiantuntija, kirjailija ja johdon valmentaja Michael Ballé vieraili viikko takaperin Helsingissä. Hänellä oli selkeä viesti meille suomalaisille: menestymiseen eivät siivitä pelkät säästötoimenpiteet ja kustannusten leikkaukset vaan uusien mahdollisuuksien luominen. Ballén mukaan menestysreseptin ainekset löytyvät kyvykkyyksien johtamisesta. Lean-ajattelu saa yritykset pysähtymään ydinasioiden äärelle: mitä tavoittelemme, miksi teemme sitä mitä teemme ja miten teemme sen paremmin.

Kaiken a ja o on se, että ylin johto ymmärtää leanin olevan metodi ihmisten johtamiseen. Kunnianhimoisessa organisaatiossa myös ihmiset haluavat antaa parhaansa. Tämä tekee yrityksestä kokonaisuutena kyvykkäämmän ja toiminnasta entistä sujuvampaa. Organisaatio on myös luovempi ja kilpailukykyisempi. Kun työntekijät ovat onnellisia, myös asiakas kukoistaa.

Syksyn aikana olen saanut osallistua myllärinä KasvuOpen kasvuyritysten Kiitoratapäiviin. On ollut ilo huomata, miten paljon kasvuyrittäjiltä löytyy tahtoa ja rohkeutta toteuttaa omia unelmiaan. Yrittäjille yhtenä yhteisenä haasteena tuntuu olevan, miten saada potentiaaliset asiakkaat oikea-aikaisesti mukaan tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Monelle yrittäjälle myynti ja markkinointi ovat edelleen "tyrkyttämistä". Hyvin vahvana elää ajatus siitä, että hyvä tuote tai palvelu myy itse itsensä. Keskusteluissa loin avuksi mielikuvaa, että yritykset ovat tarjoamassa asiakkailleen ratkaisuja heidän pulmiinsa.

Luin kesällä Formula 1 varikkolääkärinä 11 vuotta toimineen Aki Hintsan ajatuksia voittamisen anatomiasta. Hänen mottonsa on "Menestys on hyvinvoinnin sivutuote." Hintsan asiakkaita ovat nykyään etupäässä huippujohtajat eri puolilta maailmaa.

Hintsan core-malli on hyvin yksinkertainen. Se sisältää kolme kysymystä: 1) Tiedätkö kuka olet?, 2) Tiedätkö mitä haluat ja 3) Hallitsetko omaa elämääsi? Samat peruskysymykset sopivat mielestäni hyvin myös yrityksen voitontahdon ja menestyksen arvioinnin mittareiksi. Onko yrityksellä selkeä ja jaettu käsitys tarkoituksestaan, innostavatko yrityksen päämäärät ihmisiä (työntekijöitä, asiakkaita) ja onko yrityksen strategiset pelimerkit kunnossa niin, että tavoitteisiin voidaan päästä.

Meiltä suomalaisilta ei tutkimusten mukaan puutu maailmanluokankykyjä ja osaamisia. Ballén käsityksen mukaan menestyksen eväät ovat käsissämme. Mitä jos tarttuisimme ihmisen kokoisen muutoksen mahdollisuuteen? Päätösten ja toiminnan takana on yksilö: asiakkaana, työpaikan jäsenenä tai verkosto- ja sidosryhmäsuhteissa. Ihminen yksilönä kaipaa kuuntelua ja kannustusta – toista ihmistä. Tästä syntyy menestymisen reseptejä.

Usko ihmisen kykyyn haastaa itseään antaa minulle innostusta omaan työhöni, ja näen ympärilläni myös muita samanlaisia ihmisiä. Innostus on ensimmäinen askel kohti Suomelle isoja päämääriä.


Nuppu Rouhiainen, ohjelmapäällikkö
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työniloa -ohjelma

Tiina Lifländer
comments powered by Disqus