Kasvuyrittäjä kokeilee, epäonnistuu ja yrittää uudelleen

29.4.2015

Miten rakennetaan kovaa tulosta tahkoava kasvuyritys? Takuulla toimivasta reseptistä moni maksaisi miljoonia. Lohdullista ja samaan aikaan lohdutonta on se, että varmaa reseptiä uuden Googlen, Facebookin tai Supercellin rakentamiseksi ei ole. Pitää vain yrittää.

Toivoa antaa se, että mistä tahansa ideasta voi syntyä startup-maailman seuraava tähti. Lohduton puoli kolikossa on se, että menestyvän kasvuyrityksen rakentaminen vaatii lukuisia kokeiluja – ihan varmasti myös kokeiluja, jotka epäonnistuvat.

Suomi menestyy tulevaisuudessa vain, jos se oppii elämään myös kolikon lohduttoman puolen kanssa. Onnistumisissa on helppo hurrata mukana. Mutta meidän on opittava kansallisesti hyväksymään se, että jokaisesta yritysideasta ei voi syntyä menestystarinaa ja se kuuluu asiaan.

Huomattavaa on se, että erilaiset kokeilut ovat itse asiassa mittaamattoman arvokkaita. Jokaikisen kokeilun jälkeen suomalaiset kasvuyrittäjät ovat viisaampia. Ja se seuraava idea voi vaikka breikata. Alan ihmiset – startup-yrittäjät, pääomasijoittajat ja julkista rahoitusta kasvuyrityksille tarjoavat tahot ymmärtävät tämän kyllä. Ei kuitenkaan riitä, että asia hyväksytään kasvuyrityskuplan sisällä.

Me peräänkuulutamme hyväksyjien joukkoon myös suomalaiset, kasvuyrittäjien läheiset sekä ennen kaikkea virkamiehet, päättäjät ja median. Epäonnistuminen ei ole katastrofi. Aina voi ja kannattaa yrittää uudelleen.

Iso osa kasvuyrityksistä menee vääjäämättä nurin. Joskus nurin mennään isosti. Kasvuyrittäjä voi joutua tekemään konkurssin matkalla ideaan, joka lyö myöhemmin läpi globaalisti. Konkurssi voi olla tietoisesti valittu ja jopa luonnollinen osa kelvottomaksi osoittautuneen yritysidean kuolettamista. Se voidaan tehdä tiimin kesken hyvässä yhteisymmärryksessä.

Niin kauan konkurssin suhteen ollaan kuivilla, kun kasvuyrittäjä ei menetä luottotietojaan tai asiakkaidensa luottamusta. Vaarallista on se, että konkurssin tehnyt kasvuyrittäjä joutuu lainsäädännön ja määräysten vuoksi telakalle odottamaan passiivisesti vaikkapa vuodeksi. Silloin hän ei pääse jakamaan syntyneitä oppeja ja oivalluksia muille.
Kasvuyrittäminen ei ole helppoa hommaa. Jos olisi, kaikkihan sitä tekisivät.
Lähes poikkeuksetta kiinnostavimmat ja menestyneimmät kasvuyritykset ovat syntyneet muutaman intohimoisen huippuosaajan ympärille: Twitter, Über ja Airbnb muutamia mainitaksemme. Nämä huippuosaajat jaksavat yrittää sinnikkäästi. Ja nämä huippuosaajat tarvitsevat bensaa liekkeihin. Myös silloin, kun he kohtaavat epäonnistumisen.

Hyväksykäämme siis epäonnistumiset yhdeksi askeleeksi matkalla kohti menestystä. Vain siten kasvuyritysten määrä Suomessa kasvaa. Ja määrä on olennainen, koska mitä suurempi määrä kokeiluja, sitä suurempi määrä onnistumisia.

Jukka Häyrynen on Tekesin nuorten yritysten rahoituksesta ja palveluista vastaava johtaja
Petteri Koponen on Lifeline ventures -pääomasijoitusyhtiön partneri

Eeva Landowski
comments powered by Disqus